Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Październikowa dziesiątka, czyli inwestycyjne typy BNP Paribas BM

Udostępnij

Wytypowane przez analityków BNP Paribas BM dziesięć spółek poradziło sobie we wrześniu nieco lepiej od szerokiego rynku, ale w dalszym ciągu zamknęło minionym miesiąc pod kreską. Stąd kilka modyfikacji, w tym pożegnanie z m.in. mającymi rozczarowujący wrzesień akcjami Wittchen.

 

Wrzesień był dla WIG drugim najgorszym (po sierpniu) miesiącem w bieżącym roku i to samo można powiedzieć o portfelu BNP Paribas BM. Po udanym początku roku i wspartym dywidendami rekordowym lipcu, zestawienie odczuło słabość szerokiego rynku.

Zachowanie portfela w czasie, rotacje pozycji i efektywność wprowadzonych zmian w czasie możesz na bieżąco monitorować obserwując publiczny portfel Dziesiątka BNP Paribas BM.

 

Stratę przyniosło 6 z wytypowanych na wrzesień 10 spółek, a na szczycie tej niechlubnej listy figurowały WTN (WITTCHEN) oraz VOT (VOTUM), notujące odpowiednio -20,7% (najsłabszy miesiąc od marca 2020 r.) i -10,8%.

Pierwsza ze spółek opuściła jednocześnie zestawienie, a w komentarzu czytamy, że to efekt „gorszych od oczekiwań wyników za 2Q”. Natomiast Votum w dalszym znajdziemy w październikowym portfelu, a sądząc po uzasadnieniu nastawienie specjalistów względem spółki nie zmieniło się mimo słabszego miesiąca.

Zarząd przyznał, że IV kwartał w wielu obszarach będzie kluczowy dla wyniku tego roku i nie mam wątpliwości, że będzie najlepszy. Ponadto w ramach dywersyfikacji grupa przygotowuje nowy produkt, który chce wprowadzić do oferty w październiku” – zaznaczają

Poza akcjami Wittchen portfel opuściły także mające za sobą spadkowy miesiąc XTB oraz WPL (WIRTUALNA). O ile w przypadku Wirtualnej Polski za decyzją stała neutralna „zamiana na bardziej perspektywiczne w krótkim terminie walory”, tak przy XTB zadziałał stop-loss, a „kurs może być pod presją do czasu publikacji wyników za 3Q” – dodają analitycy.

Trzy powstałe w ten sposób wakaty obsadziły dwie nowości i jeden powrót po niemal równym roku. Zaczynając od końca, mowa o NEU (NEUCA), która ostatni raz figurowała w portfelu BNP Paribas w sierpniu 2022 r. Z perspektywy czas widać, że specjaliści zakończyli inwestycję w niemal idealnym momencie, bo zaraz przed dotkliwymi spadkami. Dziś wracają do spółki, co tłumaczą kilkoma czynnikami:

„Wyniki za 2Q23 okazały się na poziomie oczekiwań rynkowych. Pozytywnie zaskoczyły dwa największe segmenty działalności – hurtowa sprzedaż leków, która wzrosła o 29% r/r oraz marki własne, które zanotowały mniejszy spadek od oczekiwanego. Zarząd oczekuje, że rynek farmaceutyczny w całym 2023r. wzrośnie o ok. 8%, co będzie głównie wynikało z czynnika inflacji. Dodatkowo wyniki będą wspierane wchodzącą w życie od listopada nowelizacją ustawy refundacyjnej, która wraz z innymi zmianami prawnymi może przełożyć się na wzrost zysku netto o dodatkowe 40 mln PLN” – czytamy w komentarzu

W październikowym portfelu BNP Paribas znajdziemy też kolejnego dewelopera którym jest DOM (DOMDEV). To już trzeci przedstawiciel branży, po DVL (DEVELIA) i ECH (ECHO), która po tym ruchu odpowiada już za 30% portfolio.

„Pozytywnie oceniamy sektor nieruchomości mieszkaniowych, a wysoki popyt potwierdza przyspieszone zwiększanie oferty przez deweloperów. W naszej ocenie pod względem sprzedażowym obecny rok nie będzie słabszy (niższa niepewność, nadal dobra sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presja na ceny mieszkań wraz z niską ofertą oraz popytem wygenerowanym przez programy rządowe wspierające kupujących), co wraz z niższą presją ze strony podwykonawców powinno wspierać przyszłe rezultaty spółki. Jednocześnie silny bilans pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy. Na tle konkurencji wysoka ekspozycja na klientów gotówkowych oraz w dużych miastach, wysoka jakość inwestycji, zaawansowane metody pricingu oraz dobra renoma wyróżnia spółkę, co finalnie przekłada się na stabilność wyników oraz relatywnie wysokie marże” – uzasadniają ten zakup analitycy

Ostatni nowy nabytek to CBF (CYBERFLKS), czyli do niedawna R22. Za decyzją stały zarówno prezentowane przez spółkę wyniki, jak i plany zarządu odnośnie zwiększenia portfolio oferowanych produktów z coraz większym udziałem wysokomarżowych rozwiązań.

„Ponadto spółka widzi dalszą przestrzeń do wzrostu cenników w obszarze hostingu i wsparcia e-commerce” – podsumowano

 

Pełna treść komentarzy zespołu BNP Paribas BM dotycząca pozostałych składników wrześniowego portfela, czyli APR (AUTOPARTN), KRU (KRUK), VOT (VOTUM), ECH (ECHO), DVL (DEVELIA), RBW (RAINBOW), MRB (MIRBUD) znajduje się w poniższej tabeli:

Spółka Zmiana Komentarz
APR (AUTOPARTN) Wcześniej otoczenie pandemii a obecnie niepewność geopolityczna sprzyja utrzymaniu wcześniejszych trendów na rynku aftermarket  (wysoki wiek aut, niższe rejestracje nowych pojazdów, odroczenie napraw, niższa popularność komunikacji zbiorowej), co przy mocnym bilansie oraz dalszej intensyfikacji sprzedaży zagranicznej pozostaje wsparciem wyników w najbliższych kwartałach. Spółka nie dostrzega spowolnienia popytu (dynamika przychodów w 2Q23 +33% r/r, natomiast w VII23 +27% r/r).  Efekt dźwigni operacyjnej (powrót do otwarć kilku fili rocznie) oraz wzrost udziału eksportu do ponad 50% przychodów (w 2025 r. otwarcie nowego centrum logistycznego nakierowanego na eksport) powinny wspierać dalszy dynamiczny wzrost wyników.
CBF (CYBERFLKS) Grupa cyber_Folks oferuje nowoczesne usługi w oparciu o samodzielnie wytworzone, zaawansowane rozwiązania i systemy teleinformatyczne, w modelach abonamentowych lub SaaS (ang. Software as a Service), w trzech segmentach działalności (hosting, omnichannel communication, telekomunikacja). Spółka dostarczyła solidne wyniki na poziomie konsensusu, z przychodami rosnącymi o 34% y/y. Marża EBITDA była rekordowa w segmencie cyber_Folks (42,6%) oraz CPaaS (25,8%). Dodatkowo zarząd planuje zwiększyć portfolio o ferowanych produktów z coraz większym udziałem wysokomarżowych rozwiązań. Ponadto spółka widzi dalszą przestrzeń do wzrostu cenników w obszarze hostingu i wsparcia e-commerce.
DOM (DOMDEV) Pozytywnie oceniamy sektor nieruchomości mieszkaniowych, a wysoki popyt potwierdza przyspieszone zwiększanie oferty przez deweloperów. W naszej ocenie pod względem sprzedażowym obecny rok nie będzie słabszy (niższa niepewność, nadal dobra sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presja na ceny mieszkań wraz z niską ofertą oraz popytem wygenerowanym przez programy rządowe wspierające kupujących), co wraz z niższą presją ze strony podwykonawców powinno wspierać przyszłe rezultaty spółki. Jednocześnie silny bilans pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy. Na tle konkurencji wysoka ekspozycja na klientów gotówkowych oraz w dużych miastach, wysoka jakość inwestycji, zaawansowane metody pricingu oraz dobra renoma wyróżnia spółkę, co finalnie przekłada się na stabilność wyników oraz relatywnie wysokie marże.
DVL (DEVELIA) Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w postaci stopniowego wyjścia z segmentu komercyjnego przy jednoczesnym zwiększeniu ekspozycji na rynek nieruchomości mieszkalnych (przejęcie Nexity - atrakcyjny zakup projektów w budowie oraz banku gruntów, zwiększenie ekspozycji na główne miasta). W naszej ocenie pod względem sprzedażowym obecny rok nie będzie słabszy (niższa niepewność, nadal dobra sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presja na ceny mieszkań wraz z niską ofertą oraz popytem wygenerowanym przez programy rządowe wspierające kupujących), co wraz z niższą presją ze strony podwykonawców powinno wspierać przyszłe rezultaty spółki. Potwierdzeniem powyższego jest wrześniowa rewizja w górę prognoz zarządu co do wolumenu sprzedaży. Jednocześnie poprawiający się bilans na bazie sprzedaży aktywów komercyjnych pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy. W najbliższych miesiącach rynek oczekuje na publikacje nowej strategii z uwzględnieniem przejętego biznesu Nexity.
ECH (ECHO) Pozytywnie oceniamy strategię spółki dotyczącą zwiększenia skali w segmencie mieszkaniowym, w tym lokali na wynajem (cel 10k mieszkań w Resi4Rent do 2024-2025 podtrzymany) oraz dotyczącą projektów multisegmentowych. Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w postaci wydzielenia segmentu mieszkaniowego. W naszej ocenie pod względem sprzedażowym obecny rok nie będzie słabszy (niższa niepewność, nadal dobra sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presja na ceny mieszkań wraz z niską ofertą oraz popytem wygenerowanym przez programy rządowe wspierające kupujących), co wraz z niższą presją ze strony podwykonawców powinno wspierać przyszłe rezultaty spółki. Jednocześnie poprawiający się bilans na bazie sprzedaży aktywów komercyjnych pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy, a stopa dywidendy powinna utrzymać się na poziomie dwucyfrowym (przesunięcie sprzedaży na 2024 rok nie powinno wpłynąć na dywidendę zaliczkową.
KRU (KRUK) W II kwartale zysk netto grupy Kruk przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 293,6 mln zł w porównaniu z 244,9 mln zł przed rokiem. Wynik okazał się znacznie powyżej prognoz rynkowych, które zakładały 254,1 mln zł zysku netto. W całym I półroczu zysk netto przekroczył 0,5 mld zł, po raz pierwszy w 25-letniej historii spółki. Zarząd przyznał, że inwestycje Kruka w nowe portfele wierzytelności mogą być w 2023 r. rekordowe, a obecna sytuacja rynkowa sprzyja spółce. Sygnalizowane niedawno w prasie ewentualne plany dotyczące potencjalnych zmian przepisów na rynku włoskim są w ocenie zarządu mało realne.
MRB (MIRBUD) Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w szczególności zwiększenie ekspozycji na kontrakty infrastrukturalne, co nie tylko zwiększyło skalę działalności, ale również przyniosło poprawę rentowności. Portfel zleceń na koniec 2Q na poziomie 4,8 mld PLN jest niższy w porównaniu do poprzednich okresów, spółka czeka jednak na podpisanie kontraktów o wartości blisko 2,0 mld PLN. 2023 rok pod względem rentowności nie powinien być gorszy z uwagi na stabilne koszty materiałów i podwykonawców, waloryzację kontraktów oraz „korzystną” kalkulację przy składaniu ofert. Dodatkowo wsparciem dla rezultatów w kolejnych kwartałach będzie segment mieszkaniowy (JHM) z uwagi na rozpoczęcie przekazań w projekcie w Zakopanem. W średnim terminie spółka planuje wejść w segment kolejowy (partner lub przejęcie, na razie spółka kupiła 5,1% udziałów w Torpolu i planuje zwiększać udział), co może oznaczać budowę kolejnej „nogi” biznesu.
NEU (NEUCA) Wyniki za 2Q23 okazały się na poziomie oczekiwań rynkowych. Pozytywnie zaskoczyły dwa największe segmenty działalności – hurtowa sprzedaż leków, która wzrosła o 29% r/r oraz marki własne, które zanotowały mniejszy spadek od oczekiwanego. Zarząd oczekuje, że rynek farmaceutyczny w całym 2023r. wzrośnie o ok. 8%, co będzie głównie wynikało z czynnika inflacji. Dodatkowo wyniki będą wspierane wchodzącą w życie od listopada nowelizacją ustawy refundacyjnej, która wraz z innymi zmianami prawnymi może przełożyć się na wzrost zysku netto o dodatkowe 40 mln PLN.
RBW (RAINBOW) Oczekujemy dalszego odrodzenia w sektorze turystycznym w 2023 r., po okresie ograniczenia podróży przez konsumentów w poprzednich latach z uwagi na COVID-19. Powyższe jest obrazowane osiąganymi dynamikami sprzedaży od początku roku (wzrost o 43,5% r/r) oraz dobrymi wynikami w 1Q’23. W tym okresie przy wzroście przychodów o 76%, zysk netto wyniósł 18,7 mln zł (wobec 7,8 mln zł straty przed rokiem). Pozytywnie oceniamy także wstępne wyniki za 2Q, kiedy jednostkowo przychody wzrosły o 124%, a zysk netto wyniósł 33,5 mln zł (vs strata 8,0 mln zł w 2Q’22). Spółka podała także, że liczba rezerwacji w przedsprzedaży imprez turystycznych w sezonie Zima 2023/24 wzrosła o 45,5% r/r. Rainbow Tours szacuje, że miał w sierpniu 540,2 mln zł skonsolidowanych przychodów, o 30,8% więcej r/r. Uważamy, że obecna wycena spółki nadal nie dyskontuje pozytywnych czynników, które wspierają jej wyniki.
VOT (VOTUM) Dynamiczny rozwój segmentu dochodzenia roszczeń z tytułu umów bankowych sprawia, że wyniki grupy Votum rosną. Spółka w I półroczu 2023 r. wypracowała 168,4 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 27% r/r. Zysk netto wyniósł 60,7 mln zł i był o 40% wyższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Tempo pozyskiwania nowych klientów po wyroku TSUE, który był korzystny dla frankowiczów przyspieszyło. W lipcu i sierpniu dynamika pozyskiwania nowych klientów była niższa miesiąc do miesiąca, jednak wpływ na to miał sezon wakacyjny, a zainteresowanie klientów pozostaje wyższe niż rok wcześniej, co pozytywnie wpływa na perspektywy wyników. W sierpniu spółki z grupy Votum podpisały 1020 nowych umów z kredytobiorcami frankowymi, wobec 893 rok wcześniej. Spółka dąży do tego, aby w całym 2023 r. pozyskać do 20 tys. kontraktów, wobec wcześniej szacowanych 15 tys. Zarząd przyznał, że IV kwartał w wielu obszarach będzie kluczowy dla wyniku tego roku i nie mam wątpliwości, że będzie najlepszy. Ponadto w ramach dywersyfikacji grupa przygotowuje nowy produkt, który chce wprowadzić do oferty w październiku.
WPL (WIRTUALNA) zamiana na bardziej perspektywiczne w krótkim terminie walory
WTN (WITTCHEN) gorsze od oczekiwań wyniki za 2Q
XTB stop-loss, kurs może być pod presją do czasu publikacji wyników za 3Q
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus