Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Spyrosoft zwiększa przychody, ale nie zyski

Konrad Weiske, prezes zarządu Spyrosoft
Konrad Weiske, prezes zarządu Spyrosoft
Udostępnij
  • W 1H 2023 przychody Grupy Spyrosoft wzrosły o 46,6% r/r do 205,0 mln zł.
  • Skonsolidowany zysk EBITDA w omawianym okresie spadł o 7,6% r/r do
    20,5 mln zł.
  • Zysk netto Grupy spadł o 28,7% r/r do poziomu 7,7 mln zł.
  • Na koniec pierwszego półrocza 2023 r. Spółka współpracowała z 1 515 osobami, czyli o 105 więcej niż na koniec 2022 r., jednak w samym 2Q 2023 liczba współpracowników Grupy rosła wolniej niż w poprzednich okresach.
  • Zarząd podkreśla, że negatywny wpływ na wyniki finansowe Grupy w 1H 2023 miał wzrost liczby pracowników czasowo pozostających bez projektu (czyli świadome utrzymanie „ławki”), różnice kursowe związane z umocnieniem kursu złotówki w 2Q 2023 oraz wyhamowanie podwyżek za świadczone usługi. Pomimo globalnego spowolnienia gospodarczego, firma kontynuowała inwestycje związane z jej rozwojem na potrzeby realizacji przyszłych projektów i dalszego zwiększania skali działalności Grupy.

–  W omawianym okresie tempo wzrostu przychodów utrzymaliśmy powyżej celu przyjętego w naszej strategii na lata 2022-2026, który zakłada wzrost na poziomie od 25% do 35% rocznie. Natomiast  jako że jesteśmy częścią globalnej gospodarki – nasza Grupa odczuwała w omawianym okresie skutki spowolnienia gospodarczego, które ma hamujący wpływ na digitalizację przedsiębiorstw – mówi Konrad Weiske, prezes zarządu SPR (SPYROSOFT). W tym wymagającym dla całej branży czasie, kontynuowaliśmy inwestycje w rozwój naszych pracowników oraz w utrzymanie dotychczasowego poziomu zatrudnienia. Poniesione nakłady w połączeniu ze słabszym popytem na usługi IT, przełożyły się na niższą od zakładanej w Strategii rentowność na poziomie EBITDA. Ponadto, odczuliśmy także, jako firma działająca przede wszystkim na rynkach międzynarodowych, wyraźne umocnienie złotówki w drugim kwartale roku oraz mniejszą skłonność klientów do akceptowania wzrostu cen naszych usług – wyjaśnia Konrad Weiske.

W pierwszym półroczu 2023 r. Grupa rozbudowała zespół swoich współpracowników do poziomu 1 515 osób. W 2Q 2023 ich liczba rosła wolniej niż w poprzednich okresach. W tym czasie do zespołu Grupy dołączyły 22 osoby.

- Część naszych konkurentów, przy obecnej sytuacji rynkowej, zwalnia pracowników
i ogranicza zatrudnienie. My natomiast zmniejszyliśmy tempo wzrostu zatrudnienia
i świadomie utrzymujemy na wyższym poziomie tzw. „ławkę”, czyli grupę pracowników czasowo nieprzypisanych do projektu. Historycznie udział ławki stanowił w Spyrosoft ok. 2% kosztów, obecnie wskutek zmniejszonego popytu na usługi IT, wzrósł on do 6%. Natomiast dla nas, co podkreślam przy każdej okazji, jest to świadoma inwestycja, która zapewni gotowość naszych zespołów na moment, w którym wystartują kolejne projekty. To także istotny element budowania naszej marki pracodawcy –
wyjaśnia Konrad Weiske.

Zdywersyfikowana struktura przychodów Grupy Spyrosoft w podziale na geografie pozostaje bez istotnych zmian – rynkami wiodącymi pozostają Wielka Brytania (30%) i region DACH (27%), następnie – Polska (15%), Stany Zjednoczone (14%) i Skandynawia (7%). Struktura przychodów ujmowana z punktu widzenia branż obsługiwanych przez Grupę Spyrosoft również nie uległa istotnym zmianom.

W pierwszym półroczu 2023 r. Grupa rozpoznała po raz pierwszy przychody z sektora robotycznego. Wyniosły one 4,1 mln zł i stanowiły tym samym 2% łącznych przychodów Grupy Spyrosoft. Firma rozwijała także swoje kompetencje w zakresie AI, zawierając m.in. partnerstwo z APEX AI – firmą IT z Kalifornii specjalizującą się w oprogramowaniu z certyfikatem bezpieczeństwa do zastosowań autonomicznych w rolnictwie, przemyśle, górnictwie i budownictwie.

W omawianym okresie do grona klientów Grupy dołączyło 42 nowych klientów. Nowi klienci zostali odnotowani we wszystkich spółkach należących do Grupy. Do grona klientów dołączyła m.in. firma z sektora usług finansowych z RPA, dla której Spółka rozwijać będzie szybkie płatności, klienci z sektora retail (branża e-commerce) oraz europejski producent samochodów. Na koniec czerwca Grupa Spyrosoft świadczyła usługi łącznie dla 150 klientów.

– Pomimo spowolnienia rynku, perspektywy na dalszy rozwój naszego biznesu nie zmieniają się znacząco. Celem pozostaje zwiększanie skali działalności Spyrosoft. Natomiast przyglądając się perspektywom na kolejne kwartały 2023 roku, spodziewamy się stabilizacji sytuacji biznesowej na aktualnym poziomie i oczekujemy, iż jej zmiana nastąpi wraz z poprawą koniunktury na kluczowych dla Grupy rynkach zbytu dodaje Konrad Weiske.

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Spyrosoft:

Mln zł

    1 H 2023

1H 2022

zmiana r/r

Przychody netto

205,0

139,9

+46,6%

EBITDA

20,5

22,2

- 7,6%

Zysk z działalności operacyjnej

15,3

18,1

 -15,4%

Zysk netto

7,7

10,7

-28,7%

 

Mln zł

    2Q 2023

2Q 2022

zmiana r/r

Przychody netto

100,6

79,8

+26,0%

EBITDA

7,8

12,2

-36,0%

Zysk z działalności operacyjnej

5,1

10,0

 -49,3%

Zysk netto

1,9

5,7

+67,3%

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus