Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: Dino – konferencja z Zarządem po wynikach za 2Q 2023

Udostępnij

Za DNP (DINOPL) najlepszy kwartał w historii, choć wyniki 2Q 2023 r. okazały się słabsze od oczekiwań rynku. Negatywnie zaskoczyła przede wszystkim słaba marża brutto ze sprzedaży, która w ujęciu r/r spadła o 1,9 p.p. do 22,3%, co poskutkowało również słabszą od oczekiwań marżą EBIT i zysku netto. W krótkim terminie Zarząd nie widzi przesłanek aby ten trend w marży brutto się odwrócił. Grupa zmniejszyła liczbę otwarć nowych sklepów (na koniec 2Q 2023 r. wzrost 15% r/r, przy 22% rok wcześniej). Jak wskazywał na konferencji Zarząd zmniejszenie liczby otwarć ma spowodować, że spłacone zostanie zadłużenie. Oczekujemy, że na koniec roku liczba sklepów będzie wynosić ok. 2400-2450 (11-13,5% r/r), a w drugiej połowie 2023 r. otwartych zostanie kolejnych 130-180 sklepów. W przyszłym roku liczba otwarć sklepów ma być zbliżona lub nieco wyższa w porównaniu do liczby z roku bieżącego i dopiero w 2025 r. planowane jest ponowne przyspieszenie rozwoju sieci (po spłacie zadłużenia). Poza rozwojem sieci, poziomowi sprzedaży Grupy w ostatnich kilku kwartałach wyraźnie pomagała również wysoka inflacja. Oczekujemy, że przy spadającej dynamice inflacji również dynamika sprzedaży Like For Like1 będzie spadać. Po okresie bardzo szybkiego wzrostu Grupy, oczekujemy w związku z tym spadku dynamiki wzrostu sprzedaży i zysków Grupy Dino w najbliższych kwartałach, w związku z wolniejszym rozwojem sieci oraz oczekiwanymi spadającymi LFL przy spadającej inflacji. Grupę wspierać będzie natomiast poprawa sytuacji konsumentów która wynikać będzie z powrotu realnych zarobków na ścieżkę wzrostu, planowanej waloryzacji 500+ oraz istotnego wzrostu minimalnego wynagrodzenia.

  • Przychody Dino wyniosły w 2Q 2023 r. 6,548 mld zł co dało wzrost o 34% r/r w stosunku do analogicznego kwartału roku ubiegłego. Powierzchnia sprzedaży wzrosła na koniec 2Q o 15,4% r/r. Wzrost sprzedaży LFL w 2Q 2023 r. wyniósł natomiast 20,3% r/r (po 27,2% r/r w 1Q 2023 r.), a w całym 1 półroczu 23,3%. Jak wskazał na konferencji Zarząd na dobry wynik LFL wpływ miała nie tylko inflacja ale też rosnące wolumeny sprzedaży. Spadek sprzedaży LFL jest uzasadniony w warunkach spowalniającej inflacji. Dla porównania sprzedaż LFL dla Biedronki w 2Q 2023 r. wyniosła 17% r/r, a w całym półroczu 20,5%.
  • W 2Q 2023 r. marża brutto wyniosła słabe 22,3% tj. 1,9 p.p. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jak wskazali na konferencji przedstawiciele spółki marża brutto nie jest celem samym w sobie, tylko jest wypadkową warunków zakupowych, które w dłuższym terminie powinny się poprawiać oraz polityki cenowej, która musi pozostać ambitna. W krótkim terminie spółka nie widzi jednak przesłanek aby trend w marży brutto się zmienił. Niskie były jednak również koszty SG&A, dzięki czemu spadek marży EBIT wyniósł zdecydowanie mniej bo 0,4 p.p. r/r.
  • Liczba sklepów wzrosła w 2Q 2023 r. o 62 (w analogicznym okresie roku ubiegłego 95), a w całym 1H 2023 r. o 116 (w analogicznym okresie roku ubiegłego 160). Zarząd Dino oczekuje, że w całym 2023 r. całkowita liczba sklepów wzrośnie o niskich kilkanaście procent w stosunku do liczby sklepów z końca 2022 r. (2156). Oczekujemy więc, że na koniec roku liczba sklepów będzie wynosić ok. 2400-2450, a w drugiej połowie 2023 r. otwartych zostanie kolejnych 130-180 sklepów. Jak wskazywał na konferencji Zarząd zmniejszenie liczby otwarć ma spowodować, że spłacone zostanie zadłużenie. W przyszłym roku liczba otwarć miałaby być podobna lub nieco wyższa, niż w roku bieżącym, natomiast od 2025 rozwój ma znów przyspieszyć.
  • W I półroczu 2023 r. Grupa kontynuowała montaż paneli fotowoltaicznych na dachach marketów Dino, dzięki czemu zapotrzebowanie na energię elektryczną w rosnącym stopniu jest zaspokajane z własnych OZE. Liczba marketów Dino posiadających własne instalacje fotowoltaiczne zwiększyła się z 1701 na koniec 2022 r. do 1840 na koniec czerwca 2023 r. (81% całej sieci). Grupa rozpoczęła również instalowanie PV w centrach dystrybucyjnych, pierwsza instalacja tego typu powstała w centrum w Krotoszynie w 2Q 2023 r.
  • W 2Q 2023 r. w gminie Lubień Kujawski, w centralnej Polsce, Dino otworzyło 8 centrum dystrybucyjne, które ma wspierać dalsze stopniowe rozszerzanie zasięgu sieci. Również w 2Q 2023 r. Dino rozpoczęło budowę nowego centrum dystrybucyjnego w miejscowości Bolewicko w województwie wielkopolskim. Szacowane nakłady inwestycyjne wyniosą około 130 mln PLN i zostaną sfinansowane ze środków własnych. Grupa oczekuje, że zakończenie inwestycji nastąpi w pierwszym półroczu 2024 r.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus