Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Omówienie wyników Asseco Business Solutions za drugi kwartał 2023 r. [BR Premium]

Udostępnij

Wyniki drugiego kwartału dla Asseco BS miały rzucić światło na obawy o recesję i gorszą kondycję przedsiębiorstw, która w dalszej kolejności mogła się przełożyć na zmniejszenie nakładów na informatyzację. Podczas gdy wiele firm z branży kolejny kwartał z rzędu mierzy się ze spowolnieniem i redukcją zamówień, działalność Asseco Business Solutions charakteryzuje się względną stabilnością.

 

Kwartalne przychody ze sprzedaży ABS (ASSECOBS) tworzą na wykresie charakterystyczne schodki, które obrazują systematyczny rozwój przedsiębiorstwa. Spółka rośnie razem z całym rynkiem systemów ERP, którego jest jednym z głównych dostawców w Polsce (spółka zajmuje pod tym względem miejsce prawdopodobnie w pierwszej piątce). Udział przychodów z tytułu sprzedaży systemów ERP w całości obrotów każdego kwartału oscyluje między 90-95%. Oprócz tego, firma ewidencjonuje przychody niealokowane, których nie da się zakwalifikować do podstawowego segmentu działalności. Chodzi tutaj głównie o przychody ze sprzedaży i wdrożeń Centralnego Przetwarzania Danych, które są realizowane w oparciu o zewnętrzne technologie. Sprzedaż w tym zakresie jest jednak symboliczna i nie wpływa istotnie na wyniki firmy.

Asseco BS przychody
Źródło: opracowanie własne na podstawie biznesradar.pl

Asseco BS dzieli również przychody operacyjne na trzy kategorie, w których wyróżnia „licencje i usługi własne”, „licencje i usługi obce” oraz „sprzęt i infrastruktura”. Podobnie jak w ujęciu segmentowym, pod względem rodzaju oferowanego asortymentu, jedna pozycja stanowi prawie całość wyniku. Przychody z licencji i usług własnych odpowiadają regularnie za około 95% przychodów przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę kwartalne dynamiki, w 2 kw. 2023 r. sprzedaż licencji i usług własnych wzrosła o 13,8% r/r, natomiast sprzedaż licencji i usług obcych oraz sprzętu i infrastruktury zniżkowały odpowiednio o 17,3% r/r i 15,4% r/r.

Na przestrzeni ostatniego roku, struktura odbiorców zmieniła się nieznacznie. Podobnie jak przed rokiem, za ponad 90% przychodów odpowiadała sprzedaż dla przedsiębiorstw (+11,1% r/r). Największy procentowy wzrost zanotowali odbiorcy z sektora publicznego (+39,1% r/r), których udział w całości wynosił 6,7%. Pozostałą część stanowią kontrahenci z bankowości i finansów, a wartość sprzedaż do tych odbiorców zmniejszyła się o 7,3% r/r.

Zarząd ABS dąży do tego, żeby w przyszłości przychody generowane przez firmę za granicą były wyższe od tych z kraju.

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX