Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane dane finansowe SFD za pierwsze półrocze 2023 r. oraz komentarz zarządu

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 1H2023 1H2022 dynamika
tys. PLN      
Przychody ze sprzedaży 187 313 161 773 16%
Zysk (strata) ze sprzedaży 9 752 12 168 -20%
EBITDA 10 910 13 150 -17%
Zysk (strata) brutto na działalności operacyjnej 9 091 11 493 -21%
Zysk (strata) netto 6 180 8 268 -25%
       
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej 23 064 -2 381  
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej -2 661 -929  
Przepływy pieniężne z działalności finansowej -13 106 3 706  
Przepływy pieniężne netto razem 7 297 396 1743%
       
  30.06.2023 31.12.2022  
Aktywa trwałe 17 980 16 718 8%
Aktywa obrotowe 83 342 86 582 -4%
Kapitał własny 51 245 47 580 8%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 50 077 56 122 -11%

 

„W 2 kwartale 2023r. niemal utrzymaliśmy przychody ze sprzedaży na poziomie ubiegłego roku przy wzrostach notowanych we wszystkich kanałach oprócz sieci handlowych. Jednocześnie podjęliśmy z sukcesem szereg inwestycji marketingowych w pozycjonowanie naszej marki oraz zwiększanie dotarcia do klienta. Powiększyliśmy także nasze zespoły logistyczne oraz sprzedaży e-commerce przygotowując Spółkę do rozpoczęcia dostaw do klientów w Ukrainie, która okazała się najlepszym zagranicznym debiutem Spółki w formule sprzedaży przez własny kanał e-commerce. Inwestujemy, jak zawsze, w nowe produkty. W 2 kwartale 2023r. nasz wynik EBITDA wyniósł więc 4,5 mln zł (-50,9% r/r), a zysk netto 1,9 mln zł (-67,6% r/r). ” – komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD

“Dynamika przychodów ze sprzedaży w 2 kwartale bieżącego roku różniła się w poszczególnych miesiącach z uwagi na bardzo wysokie wyniki sprzedażowe batonika Kizzers w sieciach handlowych w ubiegłym roku. Jednocześnie cały czas obserwujemy wzrost wartości i wolumenów sprzedaży przez nasze sklepy e-commerce, gdzie sprzedaż na rynkach poza Polską urosła ponad 300% w porównaniu z 2 kwartałem 2022r. W sklepach stacjonarnych w Polsce obserwujemy stabilną sprzedaż. Narzędzia typu marketing automation wdrożone przez nas w 1 kwartale 2023r. zaczynają przynosić efekty sprzedażowe. ” - dodaje Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu ds. przychodów SFD S.A.

“Inwestujemy w logistykę i poprawiamy parametry obsługi klienta. Spółka przyspieszyła proces internacjonalizacji i obecnie, po wejściu na rynek ukraiński w połowie lipca, z magazynu w Opolu oprócz klientów w Polsce obsługujemy także klientów w 6 krajach regionu. W 2 kwartale 2023r. podpisaliśmy warunkową umowę sprzedaży naszej działki sąsiadującej z obecnym magazynem. Umowa ta została sfinalizowana w lipcu, a my przygotowujemy się do zakupu docelowej działki z przeznaczeniem na nasz nowy, większy magazyn.” - dodaje Bartosz Kogut, wiceprezes zarządu SFD S.A.

“Zadłużenie Spółki spada i pozostaje na bardzo bezpiecznym poziomie. Zmniejszyliśmy także poziom zapasów oraz zachowujemy zdrowe wskaźniki obrotu należnościami oraz zobowiązaniami. Na koniec 2 kwartału 2023r. stan środków pieniężnych w Spółce wzrósł do 10,9 mln zł z 3,6 mln zł na koniec zeszłego roku” - dodaje Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansów SFD S.A.

WYNIKI FINANSOWE W 2 KWARTALE 2023 r.

W okresie od 01.04.2023r. do 30.06.2023r. SFD S.A. zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 90.529.629,87 zł, co stanowi blisko 99,5% przychodów osiągniętych w analogicznym okresie roku 2022, kiedy to wyniosły 90.979.264,29 zł. Dynamika przychodów ze sprzedaży w poszczególnych miesiącach 2 kwartału była zmienna z uwagi na połączenie wysokiej bazy porównawczej zeszłego roku zawierającej rekordowe wyniki sprzedaży batonika Kizzers oraz tegorocznego trendu wzrostowego przychodów w innych kanałach niż sieci handlowe. Łączne przychody kwartału pozostały więc na podobnym poziomie jak w 2 kwartale ubiegłego roku. Wszystkie pozostałe kanały sprzedaży odnotowały wzrosty: własne kanały e-commerce w tym zagraniczne sklepy e-commerce, które zanotowały w tym czasie 3-krotny wzrost przychodów, sprzedaż na eksport oraz sieć sklepów stacjonarnych. Spółka w 2 kwartale 2023r. łącznie wprowadziła do oferty 28 nowych produktów w segmentach odżywek, suplementów diety oraz żywności dietetycznej. W drugim kwartale kontynuowany był spadek cen zakupu surowców, który spowodował spadek cen sprzedaży jednocześnie z jednej strony zwiększając wolumen sprzedaży kosztem jednostkowych przychodów oraz wypracowanych marż nominalnych

Za okres 01.04.2023r. do 30.06.2023 r. EBITDA wyniosła 4.545.211,09 zł i była o 50,9% niższa r/r, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku wyniosła 9.253.857,41 zł. Rentowność EBITDA wyniosła w tym okresie 5% vs 10,2% w 2 kwartale 2022r.

Na rentowność EBITDA Spółki wpłynął przede wszystkim wzrost kosztów usług obcych między innymi w postaci dodatkowych wydatków marketingowych związanych z wzmocnieniem siły marki Spółki na rynku, które to zostały istotnie zwiększone z uwagi na nasilone działania konkurencji Spółki w poprzednich miesiącach. Dzięki podjętym działaniom Spółka w 2 kwartale 2023r istotnie podniosła wskaźniki marketingowe dotyczące siły marki i dotarcia do klientów w porównaniu z 1 kwartałem 2023r. Spółka, pomimo zauważalnego wyhamowania branży, utrzymała poziom ruchu na stronach internetowych oraz pozycję lidera i wykazuje istotną przewagę nad konkurentami pod względem liczby wizyt na stronie internetowej oraz innych parametrów mierzących skuteczność dotarcia do klienta. W 2 kwartale 2023r. Spółka ujęła także koszty przygotowań do rozpoczęcia sprzedaży w Ukrainie, co nastąpiło w lipcu. W 2 kwartale 2023r. wzrosły również koszty wynagrodzeń w Spółce. Wzrost ten wynikał zarówno z podwyżek inflacyjnych jak i ze zwiększenia zatrudnienia, głównie w logistyce.

Zysk netto w okresie od 01.04.2023r. do 30.06.2023 r. wyniósł 1.941.222 zł i był o 67,6% niższy r/r, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku wyniósł 5.991.581zł. Rentowność  zysku netto Spółki wyniosła w 2 kwartale 2023 2,1% vs 6,6% w 2 kwartale 2022r. Spadek zysku oraz rentowności netto wynika bezpośrednio z obniżonego poziomu zysku operacyjnego w wyniku opisanego wyżej wzrostu kosztów usług obcych.

Spółka istotnie poprawia strukturę bilansu oraz zwiększa płynność. W 2 kwartale 2023r. spadła wartość kredytów oraz obniżony został stan zapasów. Stan środków pieniężnych na koniec 2 kwartału 2023r. wzrósł do 11,2 mln zł vs 3,6 mln zł na koniec 2 kwartału ubiegłego roku. Wskaźnik zadłużenia ogólnego na koniec 2 kwartału 2023r. wyniósł 0,48 vs 0,53 na koniec 2 kwartału 2022r. i pozostaje na bezpiecznym poziomie. Wskaźnik rotacji należności z tytułu dostaw i usług w dniach koniec 2 kwartału 2023r. wyniósł 15 vs 12 na koniec 2 kwartału 2022r.

Wskaźnik rotacji zapasów w dniach wyniósł 87 vs 93 w 2 kwartale 2022. Wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług utrzymał sie na poziomie 23 dni.

W 1 półroczu 2023r. Spółka wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 187.313.215 zł (+15,8% r/r), wynik EBITDA 10.910.393 zł (-15,9% r/r) oraz zysk netto 6.179.881 zł ( -25,3% r/r).

WYNIKI OPERACYJNE W 2 KWARTALE 2023R.

Średnia wartość zamówienia w sklepie internetowym SFD wyniosła 164 zł vs 160 zł w 2 kwartale ubiegłego roku. Na wzrost wartości średniego zamówienia, wpłynęła innowacja produktowa dzięki której w omawianym okresie wdrożono szereg produktów podnoszących wartość koszyka oraz działania optymalizacyjne UX w serwisach internetowych

W kanałach e-commerce klienci dokonali 345 tys. transakcji vs 308 tys. transakcji w 2 kwartale ubiegłego roku. Wyższa liczba transakcji w 2 kwartale 2023r. wynikała zarówno z rozwijającej się oferty produktowej w Polsce oraz rosnącej liczby zamówień z rynków poza Polską, gdzie Spółka prowadzi sprzedaż przez własne sklepy e-commerce z realizacją zamówień z magazynu w Opolu.

W 2 kwartale bieżącego roku SFD zrealizowało 9 akcji in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych vs 13 akcji w roku poprzednim.

SYTUACJA RYNKOWA

W Polsce i na świecie obserwowany jest trend lepszego dbania o sylwetkę poprzez ćwiczenia fizyczne na siłowniach, a także regularnych treningów wg spersonalizowanych planów treningowych. Intensywne treningi zaś wymagają profesjonalnej suplementacji i zmiany diety. Od kilku lat można także zaobserwować, iż społeczeństwo coraz bardziej zwraca uwagę na składniki kupowanych produktów spożywczych, eliminując z diety niektóre składniki, jak np. cukier czy poszukując mniej kalorycznych zamienników swoich ulubionych przekąsek czy potraw.

Spółka obserwuje, iż sprzedaż w kanałach e-commerce w wybranych branżach, w tym w branży żywności, ma wciąż istotny potencjał wzrostowy. Klienci są zainteresowani nowymi ofertami i produktami w sklepach e-commerce, a odpowiednio zbudowane działania marketingowe pozwalają na osiągnięcie wzrostów sprzedaży w tym kanale. W sieciach handlowych również istnieje duży potencjał sprzedaży produktów Spółki, który realizowany jest na terenie całego kraju. Oferty dotyczą zarówno najlepiej sprzedających się produktów, jak i nowości w ofercie. Sprzedaż w tym kanale realizowana jest od 2021 roku w formule in&out i Spółka widzi potencjał do jej rozwoju.

Analiza trendów konsumenckich na rynkach zagranicznych wykazuje, iż zakupy zarówno przez kanały e-commerce jak i obecność oferty Spółki w sieciach handlowych w danym kraju ma duży potencjał sprzedażowy.

W 2 kwartale 2023r. ceny surowców używanych do produkcji kluczowych produktów w ofercie Spółki nieznacznie spadały. Spółka dokonywała korekt cen sprzedaży realizując założoną politykę cenową .

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus