WYBRANE DANE FINANSOWE | 1H2023 | 1H2022 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. PLN | |||
Przychody ze sprzedaży | 187 313 | 161 773 | 16% |
Zysk (strata) ze sprzedaży | 9 752 | 12 168 | -20% |
EBITDA | 10 910 | 13 150 | -17% |
Zysk (strata) brutto na działalności operacyjnej | 9 091 | 11 493 | -21% |
Zysk (strata) netto | 6 180 | 8 268 | -25% |
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej | 23 064 | -2 381 | |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej | -2 661 | -929 | |
Przepływy pieniężne z działalności finansowej | -13 106 | 3 706 | |
Przepływy pieniężne netto razem | 7 297 | 396 | 1743% |
30.06.2023 | 31.12.2022 | ||
Aktywa trwałe | 17 980 | 16 718 | 8% |
Aktywa obrotowe | 83 342 | 86 582 | -4% |
Kapitał własny | 51 245 | 47 580 | 8% |
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania | 50 077 | 56 122 | -11% |
„W 2 kwartale 2023r. niemal utrzymaliśmy przychody ze sprzedaży na poziomie ubiegłego roku przy wzrostach notowanych we wszystkich kanałach oprócz sieci handlowych. Jednocześnie podjęliśmy z sukcesem szereg inwestycji marketingowych w pozycjonowanie naszej marki oraz zwiększanie dotarcia do klienta. Powiększyliśmy także nasze zespoły logistyczne oraz sprzedaży e-commerce przygotowując Spółkę do rozpoczęcia dostaw do klientów w Ukrainie, która okazała się najlepszym zagranicznym debiutem Spółki w formule sprzedaży przez własny kanał e-commerce. Inwestujemy, jak zawsze, w nowe produkty. W 2 kwartale 2023r. nasz wynik EBITDA wyniósł więc 4,5 mln zł (-50,9% r/r), a zysk netto 1,9 mln zł (-67,6% r/r). ” – komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD
“Dynamika przychodów ze sprzedaży w 2 kwartale bieżącego roku różniła się w poszczególnych miesiącach z uwagi na bardzo wysokie wyniki sprzedażowe batonika Kizzers w sieciach handlowych w ubiegłym roku. Jednocześnie cały czas obserwujemy wzrost wartości i wolumenów sprzedaży przez nasze sklepy e-commerce, gdzie sprzedaż na rynkach poza Polską urosła ponad 300% w porównaniu z 2 kwartałem 2022r. W sklepach stacjonarnych w Polsce obserwujemy stabilną sprzedaż. Narzędzia typu marketing automation wdrożone przez nas w 1 kwartale 2023r. zaczynają przynosić efekty sprzedażowe. ” - dodaje Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu ds. przychodów SFD S.A.
“Inwestujemy w logistykę i poprawiamy parametry obsługi klienta. Spółka przyspieszyła proces internacjonalizacji i obecnie, po wejściu na rynek ukraiński w połowie lipca, z magazynu w Opolu oprócz klientów w Polsce obsługujemy także klientów w 6 krajach regionu. W 2 kwartale 2023r. podpisaliśmy warunkową umowę sprzedaży naszej działki sąsiadującej z obecnym magazynem. Umowa ta została sfinalizowana w lipcu, a my przygotowujemy się do zakupu docelowej działki z przeznaczeniem na nasz nowy, większy magazyn.” - dodaje Bartosz Kogut, wiceprezes zarządu SFD S.A.
“Zadłużenie Spółki spada i pozostaje na bardzo bezpiecznym poziomie. Zmniejszyliśmy także poziom zapasów oraz zachowujemy zdrowe wskaźniki obrotu należnościami oraz zobowiązaniami. Na koniec 2 kwartału 2023r. stan środków pieniężnych w Spółce wzrósł do 10,9 mln zł z 3,6 mln zł na koniec zeszłego roku” - dodaje Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansów SFD S.A.
WYNIKI FINANSOWE W 2 KWARTALE 2023 r.
W okresie od 01.04.2023r. do 30.06.2023r. SFD S.A. zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 90.529.629,87 zł, co stanowi blisko 99,5% przychodów osiągniętych w analogicznym okresie roku 2022, kiedy to wyniosły 90.979.264,29 zł. Dynamika przychodów ze sprzedaży w poszczególnych miesiącach 2 kwartału była zmienna z uwagi na połączenie wysokiej bazy porównawczej zeszłego roku zawierającej rekordowe wyniki sprzedaży batonika Kizzers oraz tegorocznego trendu wzrostowego przychodów w innych kanałach niż sieci handlowe. Łączne przychody kwartału pozostały więc na podobnym poziomie jak w 2 kwartale ubiegłego roku. Wszystkie pozostałe kanały sprzedaży odnotowały wzrosty: własne kanały e-commerce w tym zagraniczne sklepy e-commerce, które zanotowały w tym czasie 3-krotny wzrost przychodów, sprzedaż na eksport oraz sieć sklepów stacjonarnych. Spółka w 2 kwartale 2023r. łącznie wprowadziła do oferty 28 nowych produktów w segmentach odżywek, suplementów diety oraz żywności dietetycznej. W drugim kwartale kontynuowany był spadek cen zakupu surowców, który spowodował spadek cen sprzedaży jednocześnie z jednej strony zwiększając wolumen sprzedaży kosztem jednostkowych przychodów oraz wypracowanych marż nominalnych
Za okres 01.04.2023r. do 30.06.2023 r. EBITDA wyniosła 4.545.211,09 zł i była o 50,9% niższa r/r, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku wyniosła 9.253.857,41 zł. Rentowność EBITDA wyniosła w tym okresie 5% vs 10,2% w 2 kwartale 2022r.
Na rentowność EBITDA Spółki wpłynął przede wszystkim wzrost kosztów usług obcych między innymi w postaci dodatkowych wydatków marketingowych związanych z wzmocnieniem siły marki Spółki na rynku, które to zostały istotnie zwiększone z uwagi na nasilone działania konkurencji Spółki w poprzednich miesiącach. Dzięki podjętym działaniom Spółka w 2 kwartale 2023r istotnie podniosła wskaźniki marketingowe dotyczące siły marki i dotarcia do klientów w porównaniu z 1 kwartałem 2023r. Spółka, pomimo zauważalnego wyhamowania branży, utrzymała poziom ruchu na stronach internetowych oraz pozycję lidera i wykazuje istotną przewagę nad konkurentami pod względem liczby wizyt na stronie internetowej oraz innych parametrów mierzących skuteczność dotarcia do klienta. W 2 kwartale 2023r. Spółka ujęła także koszty przygotowań do rozpoczęcia sprzedaży w Ukrainie, co nastąpiło w lipcu. W 2 kwartale 2023r. wzrosły również koszty wynagrodzeń w Spółce. Wzrost ten wynikał zarówno z podwyżek inflacyjnych jak i ze zwiększenia zatrudnienia, głównie w logistyce.
Zysk netto w okresie od 01.04.2023r. do 30.06.2023 r. wyniósł 1.941.222 zł i był o 67,6% niższy r/r, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku wyniósł 5.991.581zł. Rentowność zysku netto Spółki wyniosła w 2 kwartale 2023 2,1% vs 6,6% w 2 kwartale 2022r. Spadek zysku oraz rentowności netto wynika bezpośrednio z obniżonego poziomu zysku operacyjnego w wyniku opisanego wyżej wzrostu kosztów usług obcych.
Spółka istotnie poprawia strukturę bilansu oraz zwiększa płynność. W 2 kwartale 2023r. spadła wartość kredytów oraz obniżony został stan zapasów. Stan środków pieniężnych na koniec 2 kwartału 2023r. wzrósł do 11,2 mln zł vs 3,6 mln zł na koniec 2 kwartału ubiegłego roku. Wskaźnik zadłużenia ogólnego na koniec 2 kwartału 2023r. wyniósł 0,48 vs 0,53 na koniec 2 kwartału 2022r. i pozostaje na bezpiecznym poziomie. Wskaźnik rotacji należności z tytułu dostaw i usług w dniach koniec 2 kwartału 2023r. wyniósł 15 vs 12 na koniec 2 kwartału 2022r.
Wskaźnik rotacji zapasów w dniach wyniósł 87 vs 93 w 2 kwartale 2022. Wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług utrzymał sie na poziomie 23 dni.
W 1 półroczu 2023r. Spółka wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 187.313.215 zł (+15,8% r/r), wynik EBITDA 10.910.393 zł (-15,9% r/r) oraz zysk netto 6.179.881 zł ( -25,3% r/r).
WYNIKI OPERACYJNE W 2 KWARTALE 2023R.
Średnia wartość zamówienia w sklepie internetowym SFD wyniosła 164 zł vs 160 zł w 2 kwartale ubiegłego roku. Na wzrost wartości średniego zamówienia, wpłynęła innowacja produktowa dzięki której w omawianym okresie wdrożono szereg produktów podnoszących wartość koszyka oraz działania optymalizacyjne UX w serwisach internetowych
W kanałach e-commerce klienci dokonali 345 tys. transakcji vs 308 tys. transakcji w 2 kwartale ubiegłego roku. Wyższa liczba transakcji w 2 kwartale 2023r. wynikała zarówno z rozwijającej się oferty produktowej w Polsce oraz rosnącej liczby zamówień z rynków poza Polską, gdzie Spółka prowadzi sprzedaż przez własne sklepy e-commerce z realizacją zamówień z magazynu w Opolu.
W 2 kwartale bieżącego roku SFD zrealizowało 9 akcji in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych vs 13 akcji w roku poprzednim.
SYTUACJA RYNKOWA
W Polsce i na świecie obserwowany jest trend lepszego dbania o sylwetkę poprzez ćwiczenia fizyczne na siłowniach, a także regularnych treningów wg spersonalizowanych planów treningowych. Intensywne treningi zaś wymagają profesjonalnej suplementacji i zmiany diety. Od kilku lat można także zaobserwować, iż społeczeństwo coraz bardziej zwraca uwagę na składniki kupowanych produktów spożywczych, eliminując z diety niektóre składniki, jak np. cukier czy poszukując mniej kalorycznych zamienników swoich ulubionych przekąsek czy potraw.
Spółka obserwuje, iż sprzedaż w kanałach e-commerce w wybranych branżach, w tym w branży żywności, ma wciąż istotny potencjał wzrostowy. Klienci są zainteresowani nowymi ofertami i produktami w sklepach e-commerce, a odpowiednio zbudowane działania marketingowe pozwalają na osiągnięcie wzrostów sprzedaży w tym kanale. W sieciach handlowych również istnieje duży potencjał sprzedaży produktów Spółki, który realizowany jest na terenie całego kraju. Oferty dotyczą zarówno najlepiej sprzedających się produktów, jak i nowości w ofercie. Sprzedaż w tym kanale realizowana jest od 2021 roku w formule in&out i Spółka widzi potencjał do jej rozwoju.
Analiza trendów konsumenckich na rynkach zagranicznych wykazuje, iż zakupy zarówno przez kanały e-commerce jak i obecność oferty Spółki w sieciach handlowych w danym kraju ma duży potencjał sprzedażowy.
W 2 kwartale 2023r. ceny surowców używanych do produkcji kluczowych produktów w ofercie Spółki nieznacznie spadały. Spółka dokonywała korekt cen sprzedaży realizując założoną politykę cenową .