Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Omówienie wyników Helio za trzeci kwartał 2022/2023 [BR Premium]

Udostępnij

Helio to bakaliowy gigant, który z roku na rok poprawia swoje przychody ze sprzedaży, ale w ostatnich okresach, ze względu na rosnące koszty ma problemy z utrzymaniem marży. W drugiej połowie roku obrotowego 2022/2023 spółka osiągnęła relatywnie wysoką sprzedaż, która według części inwestorów powinna przynieść wyższe zyski. Oprócz tego warto podkreślić, że działalność Helio opiera się na imporcie, co w teorii, przy aprecjacji złotego względem zagranicznych walut powinno dokładać się do osiąganych wyników.

 

W trzecim kwartale roku obrotowego 2022/2023 spółka odnotowała sprzedaż rzędu 100,9 mln zł, czyli o 27,1% więcej r/r. Przyczyn wzrostów należy szukać oczywiście wśród wolumenów sprzedanych towarów oraz ich ceny. W analizowanym okresie, HEL (HELIO) sprzedało 5 tys. ton produktów, w relacji do 4,5 tys. ton w analogicznym okresie poprzedniego roku. Do wyższego wolumenu sprzedaży przyczyniła się po części tegoroczna data Świąt Wielkiej Nocy, przed którymi spółka obserwuje zwiększony popyt na bakalie. W 2022/2023 przedświąteczny wzrost sprzedaży przypadł w całości na trzeci kwartał, podczas gdy rok temu była ona rozbita pomiędzy dwa okresy sprawozdawcze.

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów spółki

Oprócz zwiększonej ilości sprzedanych towarów, do wartości osiągniętych przychodów dołożył się również drugi czynnik, czyli wyższa przeciętna cena za jedną tonę bakalii. W trzecim kwartale, spółka otrzymywała średnio ponad 20 tys. zł za jedną tonę sprzedanego towaru (+14,4% r/r).

Źródło: opracowanie własne na podstawie biznesradar.pl

Pod względem produkowanych marek, Helio wciąż obserwuje wzrost sprzedaży w ramach marek własnych sieci handlowych (private label), które i tak stanowią ponad połowę całego obrotu spółki. Z drugiej strony maleje udział bakalii kupowanych „luzem” oraz marek własnych. Popularność marek sieci handlowych wzrasta z uwagi na inflację i gorsze nastroje konsumentów.

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus