Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Omówienie wyników spółki Komputronik w roku 2022/23 [BR Premium]

Udostępnij

Reakcja rynku na publikację raportu rocznego Grupy Komputronik była negatywna. Pomimo trudniejszego otoczenia, rynek mógł oczekiwać, że po zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego przedsiębiorstwo będzie zdolne do regularnego poprawiania swoich wyników i odbudowy udziałów na rynku. Sprawozdanie finansowe pokazało jednak, że przy mniej sprzyjających warunkach rynkowych wcale nie musi być to takie łatwe.

Komputronik ma przesunięty rok obrotowy. Rozpoczyna się on 1 kwietnia i kończy 31 marca. Przedmiotem opracowania są wyniki finansowe czwartego kwartału roku obrotowego 2022, a więc okresu od stycznia do marca 2023 r.

Komputronik przychody ze sprzedaży
Źródło: opracowanie własne na podstawie biznesradar.pl

W tym okresie, na rynku sprzedaży elektroniki obserwowano nasilenie trendów z poprzednich kwartałów. W branży w Polsce i Europie można zaobserwować głębsze spowolnienie, którego przyczyn należy szukać pośród gorszych nastrojów konsumenckich, wysokiej inflacji oraz środowisku rosnących stóp procentowych. Nie przeszkodziło to jednak poznańskiej firmie poprawić wartość wygenerowanych w tym okresie przychodów ze sprzedaży. Ich wartość wyniosła 459,5 mln zł, co przełożyło się na wzrost rzędu 5,5% r/r.

Komputronik raportuje wyniki w czterech segmentach biznesowych: sprzęt IT i mobile (sprzedaż komputerów, laptopów, telefonów itp.) usługi i oprogramowanie (usługi informatyzacji i tworzenia systemów i technologii komputerowych), pozostałe towary (AGD, RTV oraz sprzęt Dom i ogród) i kontrakty długoterminowe (głównie budowa infrastruktury informatycznej dla podmiotów z sektora publicznego). W czwartym kwartale roku obrotowego 2022, podobnie jak przed rokiem, największy udział w sprzedaży miał sprzęt IT i mobile (85,7%), ale jego udział zmniejszył się o około 3 p.p. r/r. Spółka nie publikuje informacji o sprzedanych wolumenach, jednak wzrost w tym segmencie o 2,2% r/r przy stosunkowo wysokiej inflacji oraz informacje o spowolnieniu mogą świadczyć o utrzymaniu bądź nawet zmniejszeniu ilości sprzedanych produktów. Istotne jest również to, że jak zauważa prezes w liście do akcjonariuszy, można zaobserwować spadające przeciętne ceny w niektórych kategoriach produktowych. W segmencie usług i programowania sprzedaż wzrosła do 21,2 mln zł (+45,7% r/r), a sprzedaż pozostały towarów do 42,9 mln zł (+58,0% r/r). Z drugiej strony mocno spadła wartość przychodów wypracowanych w ramach realizacji kontraktów długoterminowych (-81,9% r/r).

W rozróżnieniu na rodzaj sprzedawanych produktów, za zdecydowaną większość przychodów odpowiada sprzedaż towarów i materiałów, przychody z tytułu zrealizowanych usług stanowią zaledwie 3% całości. W kontekście poszczególnych kategorii produktowych, największą część stanowią komputery PC i laptopy oraz komponenty komputerowe, odpowiednio 26,7% oraz 16,1% w całym roku obrotowym 2022.

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX