Dzięki nowoczesnym technologiom i ewolucji globalnego rynku e-commerce założenie własnego sklepu internetowego staje się coraz prostsze. Jednym z najbardziej wymagających procesów pozostaje jednak jego zatowarowanie. Jakimi metodami pozyskiwać produkty do swojego sklepu? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami!
1. Sprzedaż własnych produktów
Do najprostszych rozwiązań należy bez wątpienia własnoręcznie wytwarzanie towaru. To dobry pomysł dla uzdolnionych manualnie przedsiębiorców, którzy pasjonują sią na przykład stolarstwem, krawiectwem czy jubilerstwem. Konsumenci coraz chętniej sięgają po unikalne, niszowe i trudno dostępne produkty. Im bardziej oryginalne wyroby, tym większe zatem szanse na pozyskanie lojalnych konsumentów.
Nie jest to jedyna zaleta sprzedaży rękodzieła. Za niewątpliwy plus tego rozwiązania należy także uznać eliminację problemu bezpośredniej konkurencji (nikt inny na rynku nie oferuje tych samych produktów co Ty) oraz redukcję kosztów pozyskania towaru (nie musisz przejmować się cennikami dostawców).
Decydując się na sprzedaż własnych wyrobów, minimalizujesz formalności, zachowujesz biznesową niezależność i zyskujesz szansę stworzenia niepowtarzalnej marki. Możesz w łatwy sposób wybić się na rynku, stosując oryginalny język komunikacji, unikalne opisy i zdjęcia produktów czy specyficzne działania marketingowe.
2. Zakupy w hurtowniach
Zaopatrywanie sklepu w hurtowniach to najpowszechniejsze rozwiązanie stosowane przez sprzedawców internetowych. Proces ten przebiega w wyjątkowo łatwy i wygodny sposób, jeżeli korzystasz z oprogramowania e-commerce wyposażonego w gotowe integracje z bazami dostawców. Dzięki takiej funkcji możesz wybierać spośród setek hurtowni, których asortymenty w kilku kliknięciach wprowadzisz na swoją stronę.
Choć samo pobranie danych produktowych w wielu przypadkach przebiegnie bardzo sprawnie, to zakupy w hurtowniach mają też swoje wady. Mowa przede wszystkim o ograniczonej swobodzie w zakresie decydowania o marżach czy o konieczności dopełnienia rozmaitych formalności.
Pamiętaj, że każda współpraca z hurtownią będzie wyglądała nieco inaczej. Dostawcy mogą na przykład korzystać z kilku cenników, które dostosowują do obrotów poszczególnych klientów. Im większa sprzedaż w Twoim sklepie, tym niższe ceny towaru wywalczysz w niektórych hurtowniach!
3. Zamówienia u producenta
Nabywanie towaru bezpośrednio u producenta to ciekawe rozwiązanie, które gwarantuje wyjątkowo niskie koszty jednostkowe. Niestety ma to także swoją cenę. Najczęściej w takiej sytuacji trzeba złożyć zamówienie na naprawdę dużą skalę (rzędu kilku czy nawet kilkudziesięciu tysięcy sztuk danego produktu). Na taką inwestycję po pierwsze trzeba mieć odpowiednie fundusze, a po drugie pomysł. Niewłaściwa prognoza sprzedaży może bowiem sprawić, że na długie miesiące zamrozisz gotówkę w towarze, który będzie tylko generował straty.
4. Dropshipping
Wszystkie powyższe rozwiązania zakładają, że towar do sklepu internetowego pozyskujesz przed rozpoczęciem sprzedaży. Co ciekawe, wcale nie musisz tego robić. Wystarczy zdecydować się na dropshipping, w którym oferowane klientom produkty kupujesz dopiero w momencie otrzymania na nie zamówienia. Jak to możliwe?
Wszystko dzięki współpracy ze specjalnymi hurtowniami, które zajmują się logistyką w Twoim imieniu. Oznacza to, że magazynują towar, a w chwili otrzymania zamówienia pakują go i wysyłają bezpośrednio do Twojego klienta. Dzięki takiej procedurze oszczędzasz zarówno czas, jak i pieniądze. Nie musisz prowadzić własnego magazynu ani martwić się o usługi z zakresu transportu. We wszystkich tych obowiązkach wyręcza Cię doświadczony dostawca.
Skąd brać towar do sklepu internetowego? Podsumowanie
Wybór źródła zaopatrzenia dla sklepu internetowego powinien zależeć od specyfiki Twojego biznesu. Jeśli jesteś na początku swojej drogi w e-commerce, prawie na pewno możesz zrezygnować z zakupów u producenta. Zdecydowanie lepszym pomysłem okaże się dropshipping, odbierający Ci nieco niezależności, ale redukujący ponoszone koszty i ułatwiający prowadzenie sklepu.
Jakiekolwiek rozwiązanie wybierzesz, zaopatrz się w funkcjonalną platformę e-commerce, która pozwoli Ci szybko wprowadzić produkty na stronę i wygodnie nimi zarządzać. Doskonały przykład narzędzia tego typu stanowi Sky-Shop, oferujący integracje z setkami hurtowni – zarówno tradycyjnych, jak i dropshippingowych. Dzięki takiemu udogodnieniu Twój asortyment będzie aktualizowany automatycznie!