Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wiesz w co inwestujesz: Grodno [BR Premium]

Udostępnij

Po ostatnim korzystnym dla akcjonariuszy wezwaniu na akcje TIM SA, inwestorzy zaczęli rozglądać się za alternatywami z podobnych branż, które także mogą dać zarobić w najbliższej przyszłości. Wielu z nich, takiej okazji zaczęło upatrywać z Grodnie, które działa w tym samym sektorze i na pierwszy rzut oka jest całkiem podobne do wrocławskiej firmy. Nadzieje inwestorów na sowity zarobek na tych walorach wynikają m. in. z tego, że Grodno kilka dni po TIM także ogłosiło przegląd opcji strategicznych, w którym rozważa pozyskanie inwestora branżowego. Grodno, choć w wielu aspektach podobne do e-commercowego giganta, wciąż pozostaje zupełnie inną firmą z odmiennym modelem biznesowym i przewagami konkurencyjnymi.

 

Kompleksowy dystrybutor

Grodno to przedsiębiorstwo, którego głównym obszarem działalności jest dystrybucja materiałów elektrotechnicznych. Firma oferuje produkty dostarczane przez krajowych i zagranicznych producentów, a także produkty marki własnej. Przedsiębiorstwo zyskało popularność na polskim parkiecie w 2020 r. w trakcie hossy spółek działających w segmencie odnawialnych źródeł energii. Spółka posiada produkty OZE w swojej ofercie od wielu lat, ale to właśnie w pandemicznym 2020 r. szeroki rynek usłyszał o firmie w tym kontekście. Rzeczywiście, fotowoltaika i pompy ciepła są motorem napędowym wyników spółki w ostatnich okresach, ale mimo wszystko udział tego rodzaju asortymentu odpowiada obecnie za około 1/3 sprzedaży.

Oprócz działalności w segmencie zielonej energii, GRN (GRODNO) wyróżnia jeszcze pięć obszarów: dystrybucję materiałów elektroinstalacyjnych, oświetlenie, automatykę budynkową, rozwiązania dla przemysłu, a także kable i przewody. Spółka niestety nie raportuje przychodów ze sprzedaży w ujęciu asortymentowym. Ostatnie informacje na ten temat można znaleźć w prospekcie emisyjnym z 2015 r. W roku obrotowym 2014/2015 (rok obrotowy dla spółki rozpoczyna się 1 kwietnia) za około 18% sprzedaży odpowiadały kable i przewody, a bardziej istotnymi kategoriami było również oświetlenie, źródła światła, aparatura i osprzęt instalacyjny. Przez kilka lat struktura asortymentowa z pewnością mogła ulec istotnej zmianie. Z wywiadów prezesa, wiadomo, że udział OZE w sprzedaży oscyluje blisko 30%, a z samego raportu, że istotniejszą kategorią asortymentową pozostają wciąż kable i przewody. Brakuje w tym miejscu jednak konkretnych liczb.

Oferta przedsiębiorstwa jest zdecydowanie bardziej kompleksowa od innych firm z branży. Grodno kreuje się na partnera dla swoich klientów. Spółka nie chce jedynie sprzedawać towarów. Firma wskazuje tutaj na chęć współpracy z klientem w początkowych etapach inwestycji (projektowanie, doradztwo) oraz w fazie samej realizacji oraz późniejszej kontroli i konserwacji. Szereg usług przedsiębiorstwa obejmuje m. in. przeprowadzanie audytów energetycznych czy projektowanie i montaż instalacji fotowoltaicznych. Co ciekawe, przychody ze sprzedaży usług na przestrzeni ostatnich lat odpowiadają zaledwie za 1% obrotu. Prawie całość sprzedaży jest generowana na działalności dystrybucyjnej.

 

Tradycyjny model biznesowy

Wśród wielu inwestorów panuje przeświadczenie, że walory Grodna to dobry zamiennik dla akcji TIM, na które niedawno ogłoszono wezwanie. Obie spółki dystrybuują podobny towar, ale główna różnica to ich modele biznesowe. TIM to przede wszystkim działalność e-commerce i potężna baza logistyczna, która opiera się na mocno zautomatyzowanym magazynie w Siechnicach obok Wrocławia. Poza tym TIM posiada doradców technicznych, którzy pomagają klientom dobrać produkt i wyjaśnić wątpliwości związane z asortymentem. Grodno to z kolei reprezentant tradycyjnego modelu biznesowego. Spółka posiada sieć oddziałów handlowych zlokalizowanych na terenie całej Polski i skrupulatnie każdego roku zwiększa ich liczbę. Na dzień sporządzenia tego opracowania, przedsiębiorstwo posiadało około 100 punktów handlowych w Polsce, z czego 8 należy do spółki zależnej BaRGo, a 13 lokalizacji funkcjonuje na zasadzie franczyzy. Oprócz tego, Grodno realizuje też w mniejszym stopniu sprzedaż e-commerce w ramach serwisów takich jak elektromag.pl i iluve.com, a także przez platformę dla klientów B2B. Sprzedaż internetowa odpowiada za około 20% całości, ale wydaje się, że  sama spółka niespecjalnie kładzie nacisk na rozwój w tej części biznesu.

Mazowiecka firma zaopatruje się głównie u krajowych dostawców. Około 30% stanowią zakupy realizowane w obcych walutach. Z drugiej strony, sprzedaż firmy odbywa się przede wszystkim w kraju. Eksport jest symboliczny, wynosi zaledwie 2% całości. Z tego względu, na marże spółki wpływają zmiany kursów walutowych. Deprecjacja złotego względem USD i EUR negatywnie przekłada się na marżowość, i odwrotnie.

Do najważniejszych odbiorców produktów firmy należą wykonawcy, którzy odpowiadają za ponad 60% sprzedaży. W tej kategorii znajdują się przede wszystkim różnej wielkości instalatorzy. Z racji swojego udziału, to właśnie oni głównie rządzą rynkiem dystrybucji produktów elektrotechnicznych w naszym kraju, a dystrybutorzy muszą się dostosowywać do ich wymagań. W dalszej kolejności, spółka wyróżnia kategorie: dystrybucja, do której należą m. in. hurtownie i sklepy (24%), firmy z branży przemysłowej (8%), służby utrzymania ruchu (4%), klienci indywidualni (3%) i podmioty powiązane (poniżej 1%).

Przedsiębiorstwo jest w trakcie realizacji strategii przyjętej na lata 2020-2024. Spółka nie chce diametralnie zmieniać swojego modelu działalności i stawia na rozszerzanie portfolio produktów oraz swoich kompetencji. Strategia firmy opiera się na pięciu strategicznych celach: rozwoju OZE, rozbudowie sieci sprzedaży i nowych kanałów dystrybucji, poszerzaniu asortymentu i usług, a także wiedzy inżynieryjnej pracowników oraz zwiększanie efektywności operacyjnej Grupy poprzez cyfryzację i optymalizację procesów. Najwięcej miejsca w dokumencie poświęcono pierwszemu zagadnieniu. Grupa wskazuje tutaj głównie na perspektywy rynku fotowoltaiki oraz pomp ciepła w Polsce. Transformacja energetyczna, wspierana bodźcami finansowymi ze strony państwa i Unii Europejskiej miała przyczynić się do olbrzymich zmian w polskiej energetyce. Patrząc historycznie, w przeszłości występowały okresy wzmożonego popytu na produkty OZE, jednak dynamiczne zmiany prawne determinowały tempo rozwoju tego segmentu. W długim terminie, ten biznes jest w mojej opinii bardzo perspektywiczny, pytaniem pozostaje, ile z tego tortu przypadnie dla Grodna. Spółka chce by do 2024 r., 35% przychodów ze sprzedaży pochodziło ze sprzedaży OZE i celuje w piętnastoprocentowy udział w rynku PV w Polsce. Wydaje się, że w swojej strategii przedsiębiorstwo dosyć konserwatywnie podchodzi do tempa swojego rozwoju. Spółka zakłada, że chce rozwijać się w kolejnych latach w tempie minimum 10% rocznie. W minionym roku obrotowym 2022/2023 nie udało się spełnić tego celu, sprzedaż spółki wzrosła zaledwie o 2,7% r/r, jednak mogło to wynikać z wysokiej bazy 2021/2022.

 

Jak poprawić marże?

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus