Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

[BR Premium] Omówienie wyników R22 w I kw. 2023 r.

Udostępnij

Technologiczna spółka z naszego parkietu znajduje się przed dużymi zmianami. Już niedługo trzeba będzie jej szukać pod inną nazwą i tickerem. Zmiany będą miały charakter stricte wizerunkowy, ponieważ wszystko wskazuje na to, że pod względem operacyjnym Grupa podąża w dobrym kierunku. R22 dzięki swoim spółkom zależnym znajduje się na ścieżce silnego rozwoju, a okres pierwszego kwartału bieżącego roku, pomimo gorszego otoczenia, po raz kolejny pokazał jej siłę.

W przeszłości Grupa raportowała segmenty działalności pod różnymi nazwami. Od czerwca 2022 r. w raportach spółka zaczęła wyróżniać trzy segmenty: CPaaS, cyber_Folks oraz SaaS. Spółka Oxylion tworząca do tamtego momentu dodatkowy segment telekomunikacji została włączona w struktury segmentu CPaaS wskutek transakcji wymiany akcji tego podmiotu na rzecz spółki Vercom. W celu lepszego zobrazowania struktury przychodów na przestrzeni lat, wyniki segmentu telekomunikacji zostały przypisane do CPaaS.

R22 przychody ze sprzedaży
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów spółki

Przychody ze sprzedaży Grupy R22 od 2018 r. rosną średniorocznie w tempie około 37%. Motorem napędowym sprzedaży przedsiębiorstwa są segmenty CPaaS i cyber_Folks. W samym 1 kw. 2023 r. Grupa wygenerowała 110,5 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 31,7% r/r. R22 rośnie zarówno w sposób organiczny oraz przez realizowane akwizycje, do których przyzwyczaiła akcjonariuszy w ostatnich latach. W analizowanym okresie najmocniej zwyżkował segment CPaaS (+41,1% r/r), głównie dzięki efektowi włączenia w struktury Vercom, działającej na rynku amerykańskim i zachodnioeuropejskim Grupy MailerLite w połowie 2022 r. MailerLite to amerykańskie przedsiębiorstwo, które dostarcza narzędzia do e-mail marketingu i jest jednym z liderów w swojej niszy. Akwizycja pozwoliła zwiększyć liczbę klientów Grupy Vercom z 19 tys. na koniec 1 kw. 2022 r. do 70,9 tys. na koniec marca br. Ponadto, MailerLite wciąż odnotowuje wysokie zainteresowanie swoimi usługami, co skutkowało zwiększeniem liczby nowych klientów o ponad 4 tys. w samym marcu. Wysokie tempo pozyskiwania użytkowników wpływa na to, że MailerLite, zgodnie ze słowami prezesa jest w stanie rosnąć w tempie 40% rocznie. Taka skala wzrostu nie dziwi, gdy weźmie się pod uwagę informację, że zgodnie z estymacjami instytucji Juniper Research wartość rynku CPaaS, do 2025 r. ma rosnąć w tempie 34% rocznie.

W segmencie cyber_Folks (hostingowym), Grupa R22 zanotowała przychody ze sprzedaży rzędu 35,4 mln zł (+17,9% r/r). Wzrost w tej części biznesu był stricte organiczny. W bieżącym roku spółka stawia na konsolidację swoich marek na rynku rumuńskim i chorwackim oraz na rozwój nowych produktów takich jak _Stores (kreator sklepów internetowych) i wprowadzaniu usług związanych z AI. Cyber_Folks rejestruje spore zainteresowanie usługami sztucznej inteligencji. Dla przykładu na konferencji wynikowej prezes wspomniał o tym, że w ostatnim czasie 37% rejestrowanych domen zostało wykreowanych przy pomocy AI.

Na poziomie przychodów w ostatnim z segmentów (SaaS), spółka wykazała zaledwie 0,8 mln zł, co jest konsekwencją tego, że Grupa konsoliduje tutaj tylko wynik spółki Blugento, do której nie przywiązuje obecnie większej uwagi. Oprócz tego podmiotu, do segmentu SaaS wchodzą też spółki stowarzyszone Profitroom i SellIntegro, jednak ze względu na wielkość udziału R22 (odpowiednio 33,34% i 33,50%) wpływają one dopiero na wartość zysku netto Grupy. Warto jednak zauważyć, że Profitroom, lider technologii rezerwacyjnej na polskim rynku hotelowym, znajduje się obecnie w fazie dynamicznego wzrostu sprzedaży i zysków. W analizowanym okresie, spółka wygenerowała przychody ze sprzedaży rzędu 15,1 mln zł, (+43,0% r/r).

R22 dąży do tego, aby sprzedaż zagraniczna odpowiadała minimum za połowę przychodów. W 1 kw. 2023 r. udział sprzedaży zagranicznej wyniósł 42,5% (vs 26,8% w 1 kw. 2022 r.), a za zwiększenie tego odsetka odpowiada głównie wspomniana wcześniej akwizycja MailerLite. W przypadku Vercomu, sprzedaż zagraniczna stanowiła w omawianym okresie 58% całości, wobec 33% rok wcześniej.

Podsumowując, R22 obsługuje obecnie ponad 340 tys. klientów w 180 krajach na świecie. Grupa wspiera małe, średnie i duże przedsiębiorstwa w ramach obecności w Internecie oraz automatyzacji komunikacji, marketingu czy sprzedaży. Portfolio usług składa się głównie ze skalowalnych narzędzie, oferowanych w modelu abonamentowym.  

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX