WYBRANE DANE FINANSOWE | 1Q2023 | 1Q2022 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. PLN | |||
Przychody ze sprzedaży | 848 775 | 814 211 | 4% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | 26 438 | 18 423 | 44% |
Zysk (strata) przed opodatkowaniem | 20 602 | 12 742 | 62% |
Zysk (strata) netto | 12 794 | 9 737 | 31% |
Zysk (strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego | 13 662 | 8 973 | 52% |
Zysk (strata) na akcję | 0,23 | 0,15 | 53% |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | 62 461 | -99 713 | |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -42 120 | -30 424 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | -21 670 | 46 368 | |
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów | -1 329 | -83 769 | |
Stan na | Stan na | ||
31.03.2023 | 31.12.2022 | ||
Aktywa | 2 157 806 | 2 104 817 | 3% |
Zobowiązania długoterminowe | 325 068 | 345 872 | -6% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 1 250 387 | 1 194 010 | 5% |
Kapitał własny | 582 351 | 564 935 | 3% |
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej | 572 601 | 554 278 | 3% |
>>> Sprawdź co prognozują analitycy dla WIELTON na kolejne lata <<<
Szanowni Akcjonariusze,
W 2023 rok weszliśmy z poczuciem satysfakcji i świadomością wysokich oczekiwań wobec Grupy WLT (WIELTON) po rekordowym w 2022 roku. Nasze przychody po raz pierwszy w historii przekroczyły 3 mld złotych, co oznacza, że umocniliśmy naszą pozycję wiodącego producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie.
Za nami pierwszy kwartał 2023 roku, w którym pomimo licznych wyzwań rynkowych oraz spowolnienia w europejskim sektorze transportowym, utrzymaliśmy pozytywny trend na poziomie przychodów i zysków. Mamy jednak świadomość z jak wieloma wyzwaniami zmaga się obecnie branża TSL. Na większości rynków europejskich obserwujemy mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe, połączone z wysoką inflacją i kosztami prowadzenia działalności. Sytuacja ta przełożyła się na odkładanie decyzji zakupowych przez klientów oraz spadek wolumenowej sprzedaży Grupy. Niższa niż w tym samym okresie 2022 roku była również liczba zamówień. Pozostaje ona jednak w dalszym ciągu na bezpiecznym dla naszego biznesu poziomie. Naszym celem jest aktywne wspieranie firm transportowych i dostosowanie oferty do ich potrzeb. Monitorujemy sytuację rynkową i dostosowujemy do niej także naszą działalność, w tym poziom wydatków inwestycyjnych.
W pierwszym kwartale 2023 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton zwiększyły się o 4 proc. rdr. osiągając poziom 848,8 mln zł. Wolumeny sprzedaży zmalały o 13 proc. do poziomu 5259 sztuk. W tym samym okresie bieżącego roku wynik EBITDA Grupy Wielton wyniósł 45,8 mln zł wobec 36,5 mln zł w 2022 roku (wzrost o 26 proc.). Marża EBITDA wyniosła 5,4 proc. wobec 4,5 proc. rok wcześniej. Wskaźnik długu netto/EBITDA został utrzymany na bezpiecznym poziomie wynoszącym 2,29. Zysk netto Grupy Wielton wyniósł 12,8 mln zł, zwiększając wartość rdr. o 32 proc.
Większość kluczowych spółek Grupy utrzymała pozycję wiodących graczy rynkowych. Poziom rejestracji francuskiej spółki Fruehauf, wyniósł 1133 szt., o prawie 9 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2022 roku. Z udziałami wynoszącymi 19,7 proc. (19,3 proc. w pierwszym kwartale ub.r.) spółka zachowała pierwsze miejsce na rynku francuskim, który zmalał o ok. 10 proc. rdr. Sprzedaż produktów marki Fruehauf zmniejszyła się o 22,1 proc. do 1 109 szt. Wyniki spółki pozostawały pod presją niskiej efektywności obszaru operacyjnego. Obecnie prowadzimy szereg działań poprawiających efektywność i produktywność zakładów Fruehauf.
Spółka Wielton zamknęła pierwszy kwartał 2023 roku jako trzeci gracz rynku polskiego z udziałami na poziomie 13,7 proc. (16,2 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.). Rynek w Polsce zwiększył się rdr. o 2,2 proc. Rejestracje produktów spółki wyniosły 957 szt., czyli o prawie 14 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2022 roku, a ich sprzedaż spadła o 11,4 proc. do 1218 szt. W Polsce obserwowane jest odsuwanie decyzji zakupowych ze względu na niepewność panującą w branży transportowej. Zdecydowanie spada popyt na naczepy kurtynowe, a rośnie na chłodnie, których spółka jeszcze nie posiada w swojej ofercie. Cieszy nas fakt odbicia w segmencie wywrotek, w którym Wielton jest liderem sprzedaży.
Z trzecią pozycją na rynku brytyjskim i udziałami na poziomie 10,3 proc. (13,1 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.) spółka Lawrence David zakończyła pierwszy kwartał br. W trzech pierwszych miesiącach 2023 r. spółka sprzedała niemal taką samą liczbę produktów jak przed rokiem (1009 szt. w 2023 r. względem 1010 szt. w 2022 r.), ale nie odzwierciedlają tego dostępne dane rynkowe. Powodem tej sytuacji jest opóźnienie w systemie rejestracji pojazdów w Wielkiej Brytanii. Publikacja danych na koniec półrocza powinna uwzględniać kompletne dane rejestracyjne na tym rynku.
Niemieckie spółki Langendorf i Wielton GmbH awansowały z 10. na 7. miejsce na rynku niemieckim, który zmalał o 3,1 proc. Sprzedaż produktów obu spółek zmniejszyła się o 19 proc. do 376 szt. w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. Wypracowane wyniki w Niemczech są następstwem trudnej sytuacji firm transportowych związanej z wysokim poziomem inflacji i rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Na rynku tym spada popyt na naczepy podkontenerowe i wywrotki, co jest efektem przesuwana dotacji rządowych i zastoju w branży budowlanej.
Piąte miejsce na rynku utrzymały spółki z regionu CEE. Zwiększenie poziomu rejestracji pojazdów marki Wielton o ponad 8 proc. rdr. wynika ze wzmocnienia sprzedaży w Słowacji i Bułgarii oraz finalizacji wielu zamówień na koniec 2022 r. Pomimo hamującego rynku włoskiego, spółka Viberti awansowała na 5. pozycję, a jej udziały wzrosły do 6,4 proc. Sprzedaż wolumenowa produktów spółki zwiększyła się o 10,3 proc. do 257 szt. Udziały rynkowe hiszpańskiej spółki Guillén wyniosły 2 proc., co dało jej 10 miejsce na rynku. Poziom rejestracji pojazdów Guillén jest zaniżony i nie uwzględnia eksportu, stanowiącego spory udział w sprzedaży spółki. Na rynku tym zaobserwowano także spadek popytu, szczególnie na naczepy kurtynowe, wynikający ze wzrostu stóp procentowych oraz przesuwania decyzji zakupowych w związku z oczekiwaną publikacją zmian w przepisach dotyczących dopuszczenia do ruchu publicznego pojazdów o większych gabarytach.
Tak trudne otoczenie rynkowe wymaga od nas, ostrożnych i przemyślanych decyzji, które pozwolą nam nie tylko przetrwać ten czas w dobrej kondycji finansowej, ale także wykorzystać go do dalszego rozwoju i zwiększania skali biznesu. Wzmożona dyscyplina kosztowa oraz podwojone wysiłki w celu utrzymania bezpiecznego wskaźnika długu netto/EBITDA przyniosły już - i w dalszym ciągu będą przynosić - pozytywne efekty. Ponadto, realizujemy projekty oszczędnościowe w naszych spółkach, w których efekty działań są już zauważalne. Jednocześnie skupiamy się na inwestycjach mających na celu unowocześnienie naszych zakładów produkcyjnych, w tym zwiększenie mocy i poprawę efektywności operacyjnej. Poziom wydatków inwestycyjnych zamierzamy na bieżąco dostosowywać do sytuacji rynkowej.
Naszym celem jest automatyzacja i robotyzacja procesów, integracja wertykalna i cyfryzacja, a także wykorzystanie najnowszych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. Podejmujemy także wiele inicjatyw koncentrujących się na redukcji negatywnego wpływu procesu produkcyjnego i naszych pojazdów na środowisko naturalne.
Wierzę, że nasza stabilna kondycja finansowa wraz z nowoczesnymi technologiami oraz synergiami produktowymi stanowią stabilną podstawę do dalszego systematycznego wzrostu Grupy Wielton, która ma szanse wyznaczać nowe kierunki i trendy dla całej branży.
Zapraszam do lektury raportu.
Z poważaniem
Paweł Szataniak Prezes Zarządu