Polski producent ekskluzywnej bielizny damskiej zamknął 2022 r. najwyższymi przychodami w historii, utrzymując marżę brutto na sprzedaży na poziomie 63%. Na koniec 2022 roku Grupa posiadała 295 salonów o łącznej powierzchni 18.241 m2 a liczba lojalnych uczestniczek ESOTIQ CLUB liczyła ok. 1,4 mln. Grupie udało się również zwiększyć sprzedaż internetową w 4Q22 o 52% r/r a w planach jest otwarcie oddziału Zalando w Austrii oraz Szwajcarii. W ciągu najbliższych pięciu lat Grupa ma zamiar otworzyć 21 salonów w Serbii. Głównym celem Grupy na kolejne kwartały jest utrzymanie pozycji lidera na rynku bielizny w kraju oraz systematyczne zwiększanie sprzedaży przy równoczesnym podnoszeniu marży brutto.
Przychody ze sprzedaży Grupy EAH (ESOTIQ) w 2022 r. wyniosły 241,8 mln zł (+17,5 % r/r), zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się do 151,6 mln zł, EBIT wyniósł 13 mln zł a zysk netto 8,1 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w pierwszym kwartale 2023 r wyniosły ok. 60,5 mln zł i były wyższe o ok. 20% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego a skonsolidowana marża ze sprzedaży wyniosła ok. 62% i była wyższa o ok. 1 p.p. r/r.
Za Grupą Esotiq&Henderson bardzo udany rok. Zanotowaliśmy najwyższą sprzedaż w historii utrzymując marżę brutto na sprzedaży na wysokim 63% poziomie. W IV kwartale ub.r. wspomagaliśmy naszą sprzedaż kampaniami telewizyjno-internetowymi oraz licznymi akcjami promocyjnymi, znacznie zwiększyliśmy sprzedaż poprzez kanały e-commerce a także zwiększyliśmy grono lojalnych Klientek. Podobnie jak w poprzednich kwartałach, również w ostatnich trzech miesiącach 2022 r. zmagaliśmy z rosnącymi kosztami odsetkowymi związanymi z obsługą długu, kosztami utrzymania salonów a także z presją płacową motywowaną wysoką inflacją. Najnowsze odczyty GUS mówią o spadku sprzedaży detalicznej w Polsce w I kwartale br. o 3,5%. Grupa EAH rośnie jednak dalej, nie widzimy tak dużego spowolnienia. Dobrze radzimy sobie też z łańcuchami dostaw, zwiększyliśmy poziom zapasów i mamy w pełni zatowarowane salony. W pierwszych trzech miesiącach 2023 roku nasza sprzedaż wzrosła o ok. 20% rdr przy utrzymaniu marży brutto na sprzedaży na poziomie 62%, co daje podstawy do optymizmu na kolejne kwartały
- powiedział Krzysztof Jakubowski, Prezes Zarządu Esotiq & Henderson S.A.
Na koniec 2022 r. w Polsce sieć sprzedaży detalicznej Esotiq liczyła 274 salonów, w tym 208 stanowiły salony franczyzowe a 66 salony własne. Spółka posiada ponadto 2 salony własne w Niemczech oraz 19 salonów franczyzowych na wschodzie i południu Europy. W 2022 r. w sklepach franczyzowych zrealizowano 42% ogółu sprzedaży, w salonach własnych 23%, w kanale hurtowym i multibrandowym 19%, a w Internecie 17 %. Całkowita powierzchnia sprzedażowa Esotiq w stosunku do ub.r. zmniejszyła się o 2% i wynosiła 18.241 m2 (spadek o 506 m2 ze względu na tymczasowe zamknięcie części salonów na Ukrainie oraz zakończenie handlu w Rosji). W Polsce powierzchnia salonów własnych wzrosła o 206 m2, a franczyzowych zmniejszyła się o 643 m2. Sprzedaż hurtowa i poprzez punkty multibrandowe jest obecnie realizowana w Polsce, Bułgarii, Cyprze, Czechach, Grecji, Francji, Kazachstanie, Litwie, Łotwie, Malcie, Portugalii, na Bałkanach, Słowacji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Zamierzamy nadal rozwijać naszą sieć sprzedaży. Podpisaliśmy umowy w Partnerem z Serbii dotyczące otwarcia 21 salonów Esotiq w tym kraju w ciągu najbliższych 5 lat. Pierwsze 5 salonów ma być otwarte jeszcze w 2023 roku. Otworzyliśmy drugi salon w Macedonii Północnej, a w planach mamy również otwarcie oddziału w Austrii pod sprzedaż Zalando Austria, natomiast nastęnym etapem będzie oddział w Szwajcarii. Chcemy rozwijać naszą współpracę Zalando, z której jesteśmy bardzo zadowoleni, co obrazuje 218% wzrost sprzedaży r/r w spółce niemieckiej. Rozpoczynamy również rozmowy z europejskimi platformami Marketplace dotyczące wprowadzenia do sprzedaży marek Esotiq i Henderson - powiedział Krzysztof Jakubowski, Prezes Zarządu Esotiq & Henderson S.A.
Bielizna Esotiq&Henderson dostępna jest również w 4 e-sklepach w Polsce i za granicą. Platformy e-commerce, poza coraz istotniejszą funkcją sprzedażową pełnią również rolę efektywnego narzędzia marketingowego i komunikacyjnego w relacjach z Klientami.
Stawiamy na nowoczesne technologie, które usprawniają procesy sprzedażowe, nie tylko w Internecie, ale również w tradycyjnym handlu. Stworzyliśmy profil szkoleniowy VM (red. - visual merchandising), będący nowoczesną forma komunikacji z siecią salonów. Przyśpieszyliśmy przepływ informacji, udostępniamy szkolenia, bieżące informacje oraz budujemy relacje wewnątrz Grupy. Uruchomiliśmy również na Instagramie profil Ola_Brafitterka, którego twarzą jest nasza ekspertka Aleksandra Mierzejewska. Kanał ten umożliwia naszym Klientkom profesjonalne konsultacje on-line w sprawie doboru stanika oraz poruszenie zagadnień z obszaru wizerunku i akceptacji ciała. Planujemy budowę większego teamu brafitterskiego wokół osobowości medialnej Aleksandry Mierzejewskiej i budowanie etosu brafitterek
- powiedział Krzysztof Jakubowski, Prezes Zarządu Esotiq & Henderson S.A.