- W 2022 r. przychody Grupy Spyrosoft wzrosły o 91,2% r/r do 331,5 mln zł.
- Skonsolidowany zysk EBITDA w omawianym okresie wzrósł o 82,8% r/r do 53,7 mln zł.
- Zysk netto Grupy osiągnął poziom 26,7 mln zł, co oznacza wzrost o 82,1% r/r.
- Rozwój Grupy w 2022 r. był zgodny z założeniami „Strategii na lata 2022-2026”. Zarząd Spółki jednocześnie podtrzymuje wyznaczone w niej cele rozwoju Grupy na najbliższe lata.
– Za nami bardzo owocny i pracowity rok. Zrealizowaliśmy z naddatkiem wszystkie założenia naszej strategii, odnotowując wzrost wszystkich kluczowych wskaźników finansowych. Poszerzyliśmy także portfolio usług o kolejne, nowe technologie i branże. Dzięki inwestycji w Better Software Group mogliśmy znacząco zwiększyć nasze przychody w branży mediowej w 2022 roku. Stanowiły one 19% łącznych przychodów Grupy, w porównaniu do 7% w 2021 roku. W minionym roku powołaliśmy także nową spółkę Spyrosoft eCommerce, działającą w branży handlu online. Spółka obsługuje już pierwszych klientów z Polski, jak i zagranicy. Na koniec warto wspomnieć także o naszym kontrakcie z Magna Electronics, globalnym dostawcą technologii motoryzacyjnych, który zakłada otwarcie działu R&D w Rumunii, w którym powstawać będzie oprogramowanie dla zaawansowanych systemów wspierających kierowców w tym m.in. ADAS
– komentuje Konrad Weiske, prezes zarządu Spyrosoft S.A.
W ślad za wzrostem przychodów, z których 85% pochodzi od klientów zagranicznych, nadal zwiększa się liczba pracowników i współpracowników Grupy SPR (SPYROSOFT). Na koniec 2022 r. wyniosła ona 1 410 osób, czyli o 536 więcej w stosunku do końca poprzedniego roku. W 2022 r. Grupa uruchomiła biuro w Argentynie. Na koniec roku Grupa posiadała 14 biur w 8 krajach – w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Chorwacji, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Rumunii, Argentynie oraz Indiach.
– Struktura przychodów Grupy Spyrosoft w podziale geograficznym w 2022 roku nie zmieniła się znacząco. Rynkami wiodącymi są nadal Wielka Brytania i region DACH, następnie Polska, Stany Zjednoczone Ameryki i Skandynawia. Nasza działalność jest również dobrze zdywersyfikowana, jeśli chodzi o sektory. Jest to szczególnie ważne w okresach spowolnienia gospodarczego, tak jak obecnie, ponieważ zapewnia to Grupie bezpieczniejszy rozwój. Dla przykładu, w przypadku automotive obserwujemy nadal trend wzrostowy. Sektor ten intensywnie się rozwija z uwagi na elektryfikację, pojazdy autonomiczne oraz rozwój technologii w ramach mobility as a service, czyli zjawiska mobilności jako usługi. Nie obserwujemy spowolnienia także w ważnym dla nas sektorze informacji geoprzestrzennych, z uwagi na to, że technologia ta jest obecnie elementem niemal każdej usługi. Widoczny jest mniejszy wzrost w branży usług finansowych i mediowej, która bazuje głównie na rynku reklamowym, zależnym od sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych – wyjaśnia Konrad Weiske.
Do grona podmiotów obsługiwanych przez Grupę w 2022 r. dołączyły 94 firmy. Łącznie Spyrosoft współpracowało z 174 klientami.
W 2022 r. Grupa z naddatkiem realizowała Strategię. Założenia przyjęte na lata 2022-2026 to m.in. wzrost organiczny przychodów o średnio 25%-35% rocznie i marża EBITDA w przedziale 11%-14%. W ubiegły roku przychody wzrosły o 91,1% r/r, a marża EBITDA wyniosła 16,2%.
– Pomimo znacznie wyższego tempa wzrostu w 2022 r. w porównaniu do celów przyjętych w ramach pięcioletniej strategii, podtrzymujemy jej założenia w niezmienionym kształcie. Musimy mieć na uwadze, że ogólna sytuacja makroekonomiczna może wpłynąć hamująco na tempo digitalizacji przedsiębiorstw, co miałoby negatywny wpływ na skalę wzrostu popytu na usługi IT w niektórych branżach, czy tempo wzrostu stawek dla klientów – dodaje Prezes.
Jednocześnie, Grupa Spyrosoft spodziewa się wystąpienia zjawisk pozytywnych dla jej działalności w 2023 r. Przykładem może być zwiększenie dostępności specjalistów na rynku pracy, wyhamowanie tempa wzrostu wynagrodzeń i spadek dobrowolnej rotacji.
Mln zł | 2022 r. | 2021 r. | zmiana r/r |
---|---|---|---|
Przychody netto | 331,5 | 173,4 | 91,20% |
EBITDA | 53,7 | 29,4 | 82,80% |
Zysk z działalności operacyjnej | 45,1 | 23 | 95,80% |
Zysk netto | 26,7 | 14,7 | 82,10% |
Mln zł | 4 kw. 2022 r. | 4 kw. 2021 r. | zmiana r/r |
---|---|---|---|
Przychody netto | 100,1 | 54 | 85,60% |
EBITDA | 15,8 | 10,3 | 53,10% |
Zysk z działalności operacyjnej | 13,2 | 6,9 | 92,70% |
Zysk netto | 7 | 4 | 73,40% |