Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: Answear.com - komentarz po konferencji z zarządem i wstępnych wynikach sprzedaży za 1Q 2023 r.

Udostępnij

Answear.com to platforma internetowej sprzedaży markowej odzieży (52% sprzedaży w 2022 r.), obuwia (26%) i akcesoriów (21%), rozszerza też działalność o kategorię home&living, jednak docelowo nie ma ona stanowić więcej niż kilkanaście procent sprzedaży. Spółka prowadzi obecnie działalność w 11 krajach regionu CEE tj. w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Bułgarii, Ukrainie, Grecji, Chorwacji, Słowenii i na Cyprze. W ofercie na koniec 2022 r. znajdowało się ponad 600 marek. Najważniejszy dla spółki jest segment premium, który w 4Q 2022 odpowiadał za 60% sprzedaży. Answear.com jest typową spółką wzrostową, która wygenerowane zyski przeznacza na dalszy wzrost tj. intensywny marketing, wzrost kapitału obrotowego, rozwój magazynu centralnego.

Answear.com odnotował dobry 4Q 2022 r. ze wzrostem sprzedaży w wysokości 40,6% r/r oraz bardzo dobry 1Q 2022 r. ze wzrostem sprzedaży w wysokości 52% r/r. W całym 2022 r. spółka zanotowała imponujący wzrost sprzedaży, który wyniósł 42,4% r/r. Zarząd optymistycznie patrzy również na cały 2023 r. i na konferencji sugerował, że wzrost przychodów może być podobny do tego w roku ubiegłym, przy możliwej niewielkiej poprawie rentowności. Zysk ze sprzedaży wzrósł do 20,3 mln zł, choć rentowność zarówno w 4Q 2022 r. jak i w całym roku nieco spadła. Wydatki marketingowe rosły w tempie szybszym od przychodów i w całym roku stanowiły bardzo wysokie 15,7% przychodów, a w samym 4Q 2022 r. aż 17,4%, w tym spółka przeprowadziła szerokozasięgowe kampanie TV i VOD na wszystkich rynkach. Według Zarządu, w kolejnych latach wydatki marketingowe powinno rosnąć w tempie wolniejszym niż przychody dzięki osiągnięciu odpowiedniej skali.

□ Przychody w 4Q 2022 r. wzrosły o 40,6%, a w całym roku 42,4% r/r. Liczba wizyt na stronie wzrosła o 33%, liczba aktywnych klientów o 19,2% do 1,8 mln, a zamówień o 22,7% do 4,5 mln. W całym roku średni koszyk wzrósł o 13% do 315 zł, wzrosła też szerokość oferty ze 145 tys. produktów na koniec 2021 r. do 202 tys. na koniec 2022 r. Należy przy tym podkreślić, że wzrost przychodów został wygenerowany w warunkach wysokiej inflacji w regionie działalności, choć niższej od inflacji CPI (w Polsce w najmocniejszym sprzedażowo listopadzie 2022 według danych GUS inflacja w kategorii odzież i obuwie wyniosła 6,8% r/r, natomiast średnia w 2022 roku była równa 5,1%). Grupa konsekwentnie zwiększa ofertę marek premium, której udział w 4Q 2022 r. wyniósł 60% w porównaniu do 54% w 4Q 2021, co odbywa się kosztem spadku udziału marek budżetowych. W obecnych warunkach, w których konsumenci są wysoce wrażliwi na cenę i następuje przechodzenie części klientów do niższych segmentów strategia ta może budzić wątpliwości, jednak spółce nie przeszkadza to we wzroście. Jak tłumaczył na konferencji Zarząd, spółka nie chce zmieniać strategii pod wpływem krótkoterminowych trendów, a w dłuższym terminie na rynkach na których działa spółka, widać trend przechodzenia klientów do wyższych segmentów.

□ Marża brutto ze sprzedaży wyniosła w 4Q 2022 r. 39,7% co jest słabym wynikiem na tle analogicznego kwartału 2021 r. (42,4%). Zarząd tłumaczył to silną bazą i rezygnacją ze sprzedaży pewnych marek z segmentu entry na zasadzie komisu. Zysk ze sprzedaży w 4Q 2022 r. wzrósł do 20,3 mln zł z 14,4 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego co daje wzrost w wysokości 41% r/r, tj. podobny jak w całym 2022 roku.

□ Zdecydowanie najbardziej dochodowym rynkiem jest Ukraina, co interpretujemy negatywnie - ze względu na brak stabilności i przewidywalności tego rynku, wynik może nie być do powtórzenia w przyszłości. Jak tłumaczył Zarząd dobra dochodowość w Ukrainie wynika z wyjścia z tego rynku konkurencji, która pochodziła z Rosji, słaby w warunkach wojny jest również handel stacjonarny, na czym korzysta sprzedaż online. Rentowność tego rynku zdecydowanie wzrosła po wybuchu wojny. Marże w UE, a już szczególnie w Polsce były znacznie słabsze co Zarząd tłumaczył wysokimi nakładami na marketing oraz faktem, iż w Polsce znajduje się centrala. Zarząd sugerował też, aby nie kierować się marżą na poszczególnych rynkach gdyż firma skupia się na optymalizacji rentowności łącznej.

□ Zysk netto wyniósł w 4Q 2022 r. rekordowe 20,6 mln zł (+86,6% r/r), co po części wynikało jednak z odwrócenia ujętych w poprzednich kwartałach negatywnych różnic kursowych (w 4Q 2022 r. +5,8 mln zł do wyniku brutto).

□ W połowie lutego Answear.com poinformował o przejęciu ZCP (Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa) w postaci sklepów internetowych i stacjonarnych prowadzonych pod markami SneakerStudio i PRM - działalności prowadzonej na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej w              zakresie sprzedaży obuwia typu sneakers i odzieży streetwear w wyższym segmencie cenowym. Przejmowana działalność dała w 2022 r. ok 136 mln zł przychodów i wygenerowała stratę. Przejęcie ZCP w struktury Answear.com zdaniem Zarządu, powinno zapewnić szybkie urentownienie sprzedaży dzięki wykorzystaniu efektywności, szybkości dostaw i potencjału logistycznego Answear.com. ZCP ma zostać wniesiony jako aport w zamian za 350 tys. nowo wyemitowanych akcji Answear.com po cenie 29 zł oraz w zamian za warranty uprawniające do objęcia dodatkowo 300 tys. akcji Answear.com (uzależnione od długu netto, poziomu kapitału obrotowego ZCP oraz od wystąpienia ewentualnych roszczeń podmiotów trzecich w stosunku do ZCP). Dodatkowo 250 tys. warrantów trafi w ramach programu motywacyjnego do osoby związanej z ZCP. Łączne wyemitowanych może zostać 650 tys. nowych akcji, których wartość na dzień transakcji wynosiła ok. 18,85 mln zł oraz do 2025 dodatkowo 250 tys. akcji w ramach programu motywacyjnego. Zawarcie Umowy Przyrzeczonej planowane jest na dzień 1 czerwca 2023 r. Zsumowane 900 tys. akcji na koniec 4Q 2022 r. stanowiłoby ok. 5,1% udziału w kapitale Answear.com. Jak przyznał Zarząd przejęcie nie wynikało z wyjątkowej okazji cenowej, tylko z faktu, że przejmowany biznes pasuje do strategii Answear.com. W bieżącym roku Zarząd chce się skupić na zintegrowaniu przejętego biznesu, w związku z czym większych efektów spodziewamy się dopiero od 2024 r.

Według wstępnych danych sprzedaż w 1Q 2023 r. wzrosła o 52% do 271 mln zł. Wynik oceniamy bardzo dobrze, choć trzeba mieć na uwadze że w okresie porównawczym tj. 1Q 2022 r. wybuchła wojna w Ukrainie co ograniczyło popyt w regionie, w szczególności w Ukrainie. W 1Q 2023 r. sprzedaż na Ukrainę realizowana już była bez większych zakłóceń. Jak spółka podała w komunikacie, w styczniu-lutym na wszystkich rynkach przeprowadzono szerokozasięgowe kampanie telewizyjne i video-online oraz przyspieszono rotację zapasów i optymalizowano marże.

Zarząd Answear.com cały czas widzi duży potencjał do wzrostu na rynkach, na których już jest obecny oraz planuje dalsze rozszerzanie działalności o rynki krajów bałtyckich i kolejnych krajów bałkańskich, choć na bieżący rok priorytetem ma być integracja planowanych do przejęcia działalności SneakerStudio i PRM. Zarząd spodziewa się też dalszych wzrostów wartości koszyków zakupowych. Planowane jest również dalsze rozszerzanie kategorii home&living choć docelowo wartość sprzedaży nie ma przekraczać kilkunastu procent całej sprzedaży. Zarząd poinformował, że pracuje nad nowym programem motywacyjnym, który może zostać ogłoszony w połowie 2023 r.

ANR (ANSWEAR) jest obecnie notowany przy P/E na poziomie ok. 24. Zysk był jednak nieco zaniżony poprzez stratę na różnicach kursowych w wysokości 4,6 mln zł. Po skorygowaniu zysku o tę kwotę, P/E wyniosłoby ok 21, przy czym Zarząd oczekuje poprawy rentowności w kolejnych latach (w 2023 nieznacznej) oraz utrzymania tempa wzrostu. Bieżąca wycena nie wydaje się być w związku z tym wymagająca. Naszym zdaniem nad spółką nagromadziło się jednak kilka ryzyk tj. możliwe wyhamowanie wzrostu ze względu na coraz wyższą bazę i coraz wyższą dojrzałość na największych i najbliższych do magazynu centralnego rynkach (na których czas dostawy jest najkrótszy), możliwy odwrót od marek premium ze względu na spadek siły nabywczej konsumentów, jak i duży udział w wygenerowanym zysku rynku ukraińskiego, który ze względu na niestabilność może nie być do powtórzenia w przyszłości.

 

Ważne informacje

Wszelkie informacje zawarte w niniejszym raporcie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią one rekomendacji w rozumieniu Rozporządzenia delegowanego komisji (UE) 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów, , wyniku doradztwa inwestycyjnego, oferty ani też kierowanego do kogokolwiek (lub jakiejkolwiek grupy osób) zaproszenia do zawarcia transakcji na instrumencie bądź instrumentach finansowych.

Niniejszy raport została przygotowany z dochowaniem należytej staranności i rzetelności, w oparciu o fakty uznane za wiarygodne, jednak Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A. nie gwarantuje, że są one w pełni dokładne i kompletne. Podstawą przygotowania raportu były wszelkie informacje na temat spółek, jakie były publicznie dostępne i znane sporządzającemu do dnia jego sporządzenia. Przedstawione prognozy są oparte wyłącznie o analizę przeprowadzoną przez Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A. bez uzgodnień ze spółkami będącymi przedmiotem raportu ani z innymi podmiotami i opierają się na szeregu założeń, które w przyszłości mogą okazać się nietrafne. Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A. nie udziela żadnego zapewnienia, że podane prognozy sprawdzą się. Inwestowanie w akcje spółek wymienionych w niniejszej analizie wiąże się z szeregiem ryzyk związanych miedzy innymi z sytuacją makroekonomiczną, zmianami regulacji prawnych, zmianami sytuacji na rynkach towarowych, ryzykiem stóp procentowych, których wyeliminowanie jest praktycznie niemożliwe.

Treść raportu nie była udostępniona spółkom będącym przedmiotem raportu przed jego opublikowaniem. Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A. nie ponosi odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji podjętych na podstawie informacji zawartych w niniejszym raporcie analitycznym.

Osoba lub osoby wskazane na pierwszej strony niniejszego raportu sporządziły analizę. Wynagrodzenie otrzymywane przez osoby sporządzające raport nie jest bezpośrednio zależne od wyników finansowych uzyskiwanych przez Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A. w ramach transakcji lub usług z zakresu bankowości inwestycyjnej, dotyczących instrumentów finansowych emitentów, których dotyczy niniejszy raport.

Niniejszy raport stanowi badanie inwestycyjne w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Raport został przygotowany przez Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A wyłącznie na potrzeby klientów Biura Maklerskiego Banku Millennium S.A., nie stanowi reklamy ani oferowania papierów wartościowych, może być on także dystrybuowany za pomocą środków masowego przekazu, na podstawie każdorazowej decyzji Dyrektora Departamentu Analiz Rynków Kapitałowych. Rozpowszechnianie lub powielanie niniejszego materiału w całości lub w części bez pisemnej zgody Biura Maklerskiego Banku Millennium S.A. jest zabronione. Niniejszy dokument, ani jego kopia nie mogą zostać bezpośrednio lub pośrednio przekazane lub wydane osobom w USA, Australii, Kanadzie, Japonii.

Nadzór nad Biurem Maklerskim Banku Millennium S.A. sprawuje Komisja Nadzoru Finansowego.

Rozwiązania organizacyjne, administracyjne i bariery informacyjne ustanowione w celu zapobiegania konfliktom interesów

Zasady zarządzania konfliktami interesów w Biurze Maklerskim Banku Millennium S.A. zostały zawarte w Polityce przeciwdziałania konfliktom interesów w Biurze Maklerskim Banku Millennium S.A. Skuteczne zarządzanie konfliktem interesów ma na celu działanie w najlepiej pojętym interesie Klienta i jest realizowane poprzez ustanowione środki ograniczania takiego ryzyka. W tym celu zostały wdrożone zasady odnoszące się do przyjmowania oraz przekazywania świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, tzw. zachęt a także zawierania transakcji osobistych Osób zaangażowanych w Biurze Maklerskim Banku Millennium S.A.

Przyjęte dla zapobiegania konfliktom interesów rozwiązania organizacyjne określa między innymi Regulamin organizacyjny Biura Maklerskiego, który przewiduje: (a) nadzór nad osobami, których główne funkcje obejmują prowadzenie działań w imieniu lub świadczenie usług dla Klientów, których interesy mogą być sprzeczne lub którzy w inny sposób reprezentują różne sprzeczne interesy, w tym interesy Biura Maklerskiego; (b) środki zapobiegające lub ograniczające wywieranie przez osobę trzecią niewłaściwego wpływu na sposób, w jaki upoważniona osoba wykonuje czynności w ramach usług świadczonych przez Biuro Maklerskie (c) organizacyjne oddzielenie od siebie osób (zespołów) zajmujących się wykonywaniem czynności, które wiążą się z ryzykiem powstania konfliktu interesów, (d) zapewnienie każdej jednostce organizacyjnej Biura Maklerskiego i jej pracownikom niezależności w zakresie, w jakim dotyczy to interesów Klientów, na rzecz których taka jednostka wykonuje określone czynności.

Przyjęte dla zapobiegania konfliktom interesów rozwiązania określa również Regulamin wynagradzania, który zapewnia, że nie istnieją żadne powiązania pomiędzy wysokością wynagrodzeń pracowników różnych jednostek organizacyjnych lub wysokością przychodów osiąganych przez różne jednostki organizacyjne, jeżeli jednostki te wykonują czynności, które wiążą się z ryzykiem powstania konfliktu interesów.

Ograniczenia dotyczące przepływu informacji w celu zapobiegania konfliktom interesów, w tym informacji poufnych i stanowiących tajemnicę zawodową, określa Regulamin ochrony przepływu i uniemożliwienia wykorzystywania oraz przetwarzania informacji poufnych i przestrzegania tajemnicy zawodowej w Biurze Maklerskim Banku Millennium S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus