Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Co to jest i jak działa dropshipping?

materiał partnera

Udostępnij

Od dawna marzy Ci się własny sklep internetowy, ale boisz się obowiązków związanych ze składowaniem, pakowaniem i wysyłaniem zamówień? Z pomocą przyjdzie Ci dropshipping, czyli atrakcyjny model logistyczny pozwalający na prowadzenie sprzedaży w sieci bez magazynu! Jak dokładnie działa to rozwiązanie i kiedy warto się na nie zdecydować? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to nic innego jak usługa outsourcingu usług logistycznych. W tym przypadku obowiązki związane z magazynowaniem towarów i kompletowaniem zamówień przekazywane są przez właściciela sklepu internetowego specjalnej hurtowni. Przedsiębiorca oszczędza w ten sposób zarówno czas, jak i pieniądze, ponieważ nie musi samodzielnie zajmować się asortymentem.

Sprzedawca korzystający z dropshippingu może współpracować z jedną bądź kilkoma hurtowniami dropshippingowymi. Wszystkie zamówienia pojawiające się w jego sklepie będą przekazywane właściwym dostawcom do realizacji. Co istotne, dopiero wtedy przedsiębiorca dokona zakupu danych produktów w hurtowni. Oznacza to, że nie musi on kompletować swojego asortymentu przed rozpoczęciem sprzedaży.

Wszystko to sprawia, że właściciel sklepu może dzięki dropshippingowi:

  • niemal wyeliminować ryzyko inwestycyjne,
  • zoptymalizować budżet działalności,
  • zaoszczędzić czas i przeznaczyć go na ważniejsze aspekty biznesu,
  • zredukować ilość formalności i ułatwić sobie funkcjonowanie na rynku,
  • połączyć sprzedaż online z innymi zajęciami (np. pracą na etacie),
  • wejść na rynek bez dużego kapitału na start.

Jak działa dropshipping?

Skoro wiesz już, czym jest dropshipping, pora zastanowić się nad tym, jak działa on w praktyce. Tak naprawdę cały proces realizacji zamówień można sprowadzić do kilku prostych kroków:

  1. Klient zapoznaje się z ofertą sklepu internetowego i składa w nim zamówienie.
  2. Zamówienie przekazywane jest do odpowiedniej hurtowni.
  3. Hurtownia kompletuje, pakuje i wysyła zamówienie do klienta.
  4. Właściciel sklepu internetowego dostarcza klientowi dowód zakupu (np. fakturę).
  5. Sprzedawca rozlicza się z hurtownią, płacąc za towar i zachowując marżę.

Znając sposób działania dropshippingu, warto przyjrzeć się bliżej funkcjom i obowiązkom każdej ze stron — sprzedawcy, hurtowni oraz klienta sklepu:

Sprzedawca prowadzący sklep w dropshippingu

Prowadząc sklep w dropshippingu, należy mieć na uwadze, że jest to taka sama sprzedaż jak każda inna. Właściciela e-commerce'u obowiązują więc te same zasady co przy wysyłce produktów z własnego magazynu. Nie odpowiada on jedynie za realizację procesów logistycznych, ale cały czas zajmuje się:

  • przyjmowaniem zamówień w sklepie internetowym i informowaniem klientów o statusie jego realizacji,
  • przekazywaniem zamówień do hurtowni (za pośrednictwem wiadomości e-mail, specjalnych formularzy czy automatycznej wysyłki),
  • opłacaniem produktów zakupionych w hurtowniach,
  • wystawianiem dokumentów sprzedaży (zazwyczaj faktur wysyłanych do klientów drogą mailową),
  • obsługą zwrotów i reklamacji (tylko nieliczne hurtownie dropshippingowe biorą odpowiedzialność za ten obszar sprzedaży).

Hurtownia dropshippingowa

Hurtownia to podmiot, który świadczy usługę dropshippingu na rzecz sprzedawcy internetowego. Do jej zadań należy realizacja wszystkich kluczowych procesów logistycznych, takich jak:

  • magazynowanie towaru (przyjmowanie dostaw, uzupełnianie zapasów, składowanie),
  • dostarczanie danych produktowych i informacji o stanach magazynowych (np. w formacie XML),
  • przyjmowanie zamówień, kompletowanie przesyłek i dostarczanie ich do klientów końcowych,
  • wystawianie faktur właścicielowi sklepu internetowego.

Klient sklepu dropshippingowego

Zdecydowana większość klientów robiących zakupy w sklepach dropshippingowych nie wie, że towar nie jest do nich wysyłany z magazynu sprzedawcy. Właściciel e-commerce'u nie musi ich o tym informować, a sposób realizacji usługi nie wskazuje na żadne odstępstwa od normy. Aby skorzystać z oferty sklepu działającego w dropshippingu, klient robi więc to, co w każdym innym przypadku:

  • Wybiera interesujące go produkty, po czym składa i opłaca zamówienie.
  • Otrzymuje przesyłkę w wybranej przez siebie formie.
  • Odbiera dokument sprzedaży przesłany mailowo.
  • Może dokonać zwrotu produktu lub złożyć reklamację, jeśli jest taka konieczność.

Klient może zorientować się, że towary pochodzą z hurtowni dropshippingowej jedynie w sytuacji, gdy po zamówieniu kilku produktów u tego samego sprzedawcy otrzyma więcej niż jedną przesyłkę. Zjawisko takie da się jednak wytłumaczyć również dostawą asortymentu z różnych magazynów.

Jak zacząć sprzedawać w dropshippingu?

Dropshipping to bardzo prosty model, który ma maksymalnie ułatwiać początkującym sprzedawcom wejście na rynek e-commerce. Sprawia, że nie musisz gromadzić dużego kapitału inwestycyjnego, szukać przestrzeni magazynowej czy zatrudniać personelu. Wystarczy, że będziesz postępować według poniższych kroków:

  1. Wybierz odpowiednie oprogramowanie sklepowe — to od tego narzędzia będzie zależała łatwość rozpoczęcia sprzedaży i obsługi zamówień. Szukając idealnego rozwiązania dla siebie, zwróć przede wszystkim uwagę na automatyczne integracje z hurtowniami dropshippingowymi, a także z dodatkowymi kanałami sprzedaży (takimi jak Allegro, OLX czy Empik Place).
  2. Podejmij współpracę z hurtowniami dropshippingowymi — z listy dostawców dostępnych w Twoim oprogramowaniu wybierz tych, których profile odpowiadają Ci najbardziej. Kieruj się przede wszystkim ich asortymentami oraz cenami produktów, ale nie zapominaj o zakresie oferty. Im lepsze udogodnienia zapewniane przez hurtownię, tym wygodniejsza obsługa zamówień.
  3. Skonfiguruj swój sklep internetowy — przed rozpoczęciem sprzedaży musisz przygotować swoją stronę internetową na wizyty klientów. W tym celu zadbaj o jej warstwę wizualną oraz łatwość nawigacji. Zrobisz to bez problemu dzięki intuicyjnym kreatorom dostępnym w nowoczesnych narzędziach e-commerce. Wystarczy wybrać interesujący Cię szablon i edytować go metodą przeciągnij i upuść.
  4. Wprowadź produkty do sklepu — ten krok może kosztować Cię sporo czasu i energii, jeśli nie wybierzesz odpowiedniego oprogramowania sklepowego. Gotowe integracje z hurtowniami pozwalają bowiem na automatyczne pobranie danych z baz hurtowni i ich regularne aktualizowanie. W przeciwnym razie konieczne okaże się ręczne opisywanie produktów i opatrywanie ich zdjęciami.
  5. Promuj sklep i sprzedawaj — kiedy Twój sklep będzie już gotowy i zintegrowany z wybranymi hurtowniami, zacznij reklamować się w wybranych kanałach marketingowych i zdobywać klientów. Pamiętaj, że przed rozpoczęciem sprzedaży warto zarejestrować własną działalność gospodarczą, która pozwoli Ci zarabiać więcej niż połowa minimalnego wynagrodzenia brutto (limit przychodu w działalności nierejestrowanej).

Otwarcie sklepu w dropshippingu nie powinno być dla Ciebie żadnym problemem. Wystarczy, że zdecydujesz się na funkcjonalne oprogramowanie e-commerce, takie jak na przykład Sky-Shop. Zapewni Ci ono dostęp do niezbędnych w tym modelu funkcji, czyli integracji z hurtowniami, dodatkowymi kanałami sprzedaży, a także bramkami płatności.

Fakty i mity o dropshippingu

Popularność dropshippingu sprawia, że w sieci można spotkać się z wieloma różnymi opiniami na jego temat. Niektóre z nich mają jednak niewiele wspólnego z prawdą. Aby odróżnić fakty od mitów, przyjrzyjmy się kilku z nich:

  • Dropshipping to pośrednictwo — MIT: korzystając z dropshippingu, sprzedawca odpowiedzialny jest za sprzedawany towar. Nie pełni więc funkcji pośrednika, który szukałby klientów dla hurtowni i otrzymywał za to odpowiedni procent. Taki model działa na rynkach zachodnich, toteż niektórzy mogą mylić go z polskim dropshippingiem.
  • Wszyscy oferują te same produkty — MIT: tylko od sprzedawcy zależy, z jakimi hurtowniami podpisze on umowy i które z ich produktów znajdą się w jego ofercie. Co więcej, może też poszerzyć asortyment o towary magazynowane we własnym zakresie (nawet w domu czy w garażu). Osiągnie dzięki temu unikalność na rynku, mimo że zaopatruje się u tych samych dostawców co inne sklepy dropshippingowe.
  • Dropshipping wymaga założenia firmy — PRAWDA: choć w teorii możesz prowadzić sprzedaż w dropshippingu w ramach działalności nierejestrowanej, to niewielu dostawców będzie chciało z Tobą współpracować. Hurtownie często zastrzegają sobie prawo do podpisywania umów wyłącznie z podmiotami posiadającymi numer NIP.
  • Kasa fiskalna nie jest wymagana — PRAWDA: model logistyczny nie wpływa na obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Jeśli nie sprzedajesz w dropshippingu produktów wykluczonych ze zwolnienia, nie musisz wystawiać klientom paragonów.

Dropshipping — podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że dropshipping (https://sky-shop.pl/dropshipping/)jest jednym z najbardziej atrakcyjnych modeli outsourcingu logistyki. Skorzystają na nim przede wszystkim początkujący przedsiębiorcy, którzy chcą wejść na rynek e-commerce niskim kosztem i bez ryzyka. Jeśli zaliczasz się do ich grona, koniecznie zaopatrz się w dobre oprogramowanie sklepowe i zacznij sprzedawać w dropshippingu!

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus