Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Raport półroczny Helio za rok 2022/23

Udostępnij

 

WYBRANE DANE FINANSOWE (w tys. zł) półrocze / 2022 półrocze / 2021 dynamika
       
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 184 300 173 370 6%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 12 640 14 734 -14%
Zysk (strata) brutto 8 163 13 326 -39%
Zysk (strata) netto 6 544 10 731 -39%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 5 727 -31 209 -
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -5 764 -1 467 -
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej 2 044 32 148 -
Przepływy pieniężne netto, razem 2 007 -528 -
       
Aktywa, razem (na koniec półrocza bieżącego roku obrotowego i na koniec poprzedniego roku obrotowego) 235 455 200 958 17%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania (na koniec półrocza bieżącego roku obrotowego i na koniec poprzedniego roku obrotowego) 118 119 90 166 31%
Zobowiązania długoterminowe (na koniec półrocza bieżącego roku obrotowego i na koniec poprzedniego roku obrotowego) 5 938 5 425 9%
Zobowiązania krótkoterminowe (na koniec półrocza bieżącego roku obrotowego i na koniec poprzedniego roku obrotowego) 107 828 80 405 34%
Kapitał własny (na koniec półrocza bieżącego roku obrotowego i na koniec poprzedniego roku obrotowego) 117 336 110 792 6%
Kapitał zakładowy (na koniec półrocza bieżącego roku obrotowego i na koniec poprzedniego roku obrotowego) 2 500 2 500 0%
       
Liczba akcji (w szt.) (na koniec półrocza bieżącego roku obrotowego i na koniec poprzedniego roku obrotowego) 5 000 000 5 000 000 0%
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł) 1,31 2,15 -39%
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł) (na koniec półrocza bieżącego roku obrotowego i na koniec poprzedniego roku obrotowego) 23,47 22,16 6%

 

Fragementy sprawozdania z działalności HEL (HELIO):

W pierwszej połowie roku obrotowego 2022/2023 Spółka osiągnęła rekordowe przychody ze sprzedaży w 30-letniej historii przedsiębiorstwa. Przychody ze sprzedaży wzrosły o 6% r/r. i wyniosły 184.300 tys. zł, względem 173.370 tys. zł w analogicznym okresie ubiegłego roku obrotowego (lipiec – grudzień 2021). W ujęciu ilościowym sprzedaż Spółki zmalała jednak o 13% r/r. 
W analizowanym okresie Emitent sprzedał bowiem 9,9 tys. ton względem 11,4 tys. ton w okresie porównywalnym.

Mimo wzrostu przychodów, rentowności brutto ze sprzedaży Emitenta w okresie sprawozdawczym spadła o 1,7 p.p. względem okresu porównywalnego. Obniżenie ww. wskaźnika było przede wszystkim efektem wzrostu kosztów zakupu surowca, w tym deprecjacji złotego wobec dolara amerykańskiego (USD), tj. kluczowej waluty dla zakupu bakalii na światowych rynkach. W konsekwencji rentowności Spółki pogorszyła się także na poziomie operacyjnym, jak i EBITDA. W okresie lipiec – grudzień 2023 HELIO S.A. wygenerowała zysk EBITDA (zysk z działalności operacyjnej + amortyzacja) w wysokości 14.420 tys. zł względem 16.449 tys. zł w okresie porównywalnym, co oznacza spadek rentowności EBITDA o 1,7 p.p. r/r, tj. na analogicznym poziomie do spadku rentowności brutto ze sprzedaży.

W kontekście wyniku netto należy odnotować, że uzyskany zysk EBITDA został pomniejszony trzykrotnie wyższymi względem okresu porównywalnego kosztami finansowymi, w tym odsetkami i ujemnymi różnicami kursowymi. 
W konsekwencji w okresie lipiec – grudzień 2022 HELIO S.A. wygenerowało zysk netto w wysokości 6.544 tys. zł, względem 10.731 tys. zł w okresie porównywalnym, a rentowność ze sprzedaży zmalała o 2,6 p.p. r/r. 

Minione półrocze obejmowało typowy dla branży okres rozpoczynający się od letniego sprzedażowego spowolnienia na rynku bakalii, a kończący się sprzedażowym pikiem charakterystycznym dla okresu świąt Bożego Narodzenia. 
Struktura odbiorców Emitenta nie uległa jednocześnie istotnym zmianom. 
Spółka kontynuowała współpracę z dotychczasowymi kontrahentami, jak i skutecznie wykorzystywała pojawiające się szanse nawiązania współpracy z nowymi odbiorcami. Przychody ze sprzedaży za granicę wzrosły przy tym o 29% i stanowiły 10% przychodów ze sprzedaży Emitenta w okresie sprawozdawczym. 
Z perspektywy produktowej struktury sprzedaży zgodnie z panującymi na rynku trendami wzrósł udział marek własnych (+8 p.p. r/r) kosztem marek producenckich Emitenta oraz produktów sprzedawanych na wagę (tzw. „luzy”). 
Warto przy tym odnotować, że rola „luzów” w sprzedaży Spółki systematycznie maleje od czasów pojawienia się pandemii koronawirusa, a ich udział w przychodach ze sprzedaży HELIO S.A. stanowi jedynie 2‰ w okresie sprawozdawczym.


Po stronie kosztowej najbardziej ważącą pozycją operacyjną dla wyniku finansowego Spółki w okresie sprawozdawczym wciąż pozostają koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów, a odnotowany spadek rentowności ze sprzedaży brutto przełożył się na spadek wyników finansowych Spółki na każdym poziomie. Z czynników nietypowych w okresie sprawozdawczym osiągnięto istotną optymalizację zużycia materiałów i energii, co odzwierciedliło się zmniejszeniem ich kosztów o 10% r/r. Było to możliwe dzięki zrealizowanym w tym okresie inwestycjom w odnawialne i alternatywne źródła energii (m.in. fotowoltaika, instalacje mające na celu ograniczenie zużycia energii). Choć pozostałe koszty operacyjne wzrosły, ich struktura nie uległa jednak istotnym zmianom.


Istotny wpływ na wynik finansowy netto miały także koszty finansowe, których wartość była ponad trzykrotnie wyższa niż w okresie porównywalnym. Rosnący poziom stawki referencyjnej WIBOR dla kredytów zaciągniętych przez Emitenta oraz zwiększony poziom wykorzystania kredytów w rachunku bieżącym były czynnikami istotnie zwiększającymi wartość odsetek względem okresu porównywalnego (ponad 5-krotny wzrost r/r). Ponadto blisko dwukrotnie wyższe niż w okresie porównawczym ujemne różnice kursowe sprawiły, że wynik z działalności finansowej był w okresie sprawozdawczym o ok. 3 mln zł niższy niż w okresie lipiec – grudzień 2021.


Mimo 6% wzrostu przychodów ze sprzedaży Spółki, wysoka dynamika wzrostu kosztów na każdym poziomie działalności zaważyła finalnie na wyniku finansowym netto, który w okresie sprawozdawczym wyniósł 6.544 tys. zł, tj. o 39% mniej niż w okresie porównawczym.


W wyniku realizowanej strategii permanentnego rozwoju Spółka kontynuowała także inwestycje mające na celu modernizację infrastruktury Emitenta, w tym w wyżej wspomniane odnawialne i alternatywne źródła energii, ale też park maszynowy, czy wymianę floty samochodwej. Skala inwestycji z podziałem na poszczególne obszary została zaprezentowana w pkt. 3 Informacji dodatkowej do półrocznego sprawozdania finansowego. Systematyczne nakłady w infrastrukturalną przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa są wpisane w strategię permanentnego rozwoju organicznego Emitenta, a zarazem nie obciążają nadmiernie kondycji finansowej Spółki. W minionym półroczu realizowane inwestycje finansowane były przede wszystkim z długoterminowego kredytu bankowego.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus