WYBRANE DANE FINANSOWE | 2022 | 2021 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. PLN | |||
Przychody | 413 890 | 360 162 | 15% |
Zysk brutto na sprzedaży | 222 536 | 235 030 | -5% |
Zysk z działalności operacyjnej | 106 266 | 125 333 | -15% |
EBITDA | 191 254 | 205 565 | -7% |
Zysk przed opodatkowaniem | 116 217 | 123 630 | -6% |
Zysk netto za okres sprawozdawczy | 85 669 | 95 415 | -10% |
Zysk netto przypadający na właścicieli Jednostki Dominującej | 79 284 | 90 555 | -12% |
Średnia ważona liczba akcji na koniec okresu (w tys. szt.) | 247 262 | 247 262 | |
Zysk właścicieli Jedn. Dominującej na 1 akcję zwykłą | 0,32 | 0,37 | -14% |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | 227 847 | 180 536 | 26% |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -155 188 | 78 310 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | -6 338 | -162 526 | |
Przepływy pieniężne netto ogółem | 8 321 | 96 320 | -91% |
Aktywa razem | 1 430 877 | 1 350 353 | 6% |
Aktywa trwałe | 1 071 771 | 998 383 | 7% |
Aktywa obrotowe | 359 106 | 351 970 | 2% |
Zobowiązania razem | 610 293 | 551 334 | 11% |
Zobowiązania długoterminowe | 310 428 | 353 754 | -12% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 299 865 | 197 580 | 52% |
Kapitał własny razem | 820 584 | 799 019 | 3% |
Kapitał własny właścicieli Jednostki Dominującej | 813 474 | 793 449 | 3% |
Udziały niekontrolujące | 7 110 | 5 570 | 28% |
Kapitał zakładowy | 185 447 | 185 447 |
Szanowni Państwo,
Drodzy Akcjonariusze,
Po latach 2020-2021, w których zmagaliśmy się ze skutkami ekonomicznymi pandemii koronawirusa, na początku 2022 roku nastała nadzieja, że gospodarka polska i europejska wrócą na tory rozwoju sprzed pandemii. Jednakże już w lutym ubiegłego roku nadzieje te szybko rozwiała napaść wojenna Rosji na Ukrainę. W XXI wieku, w Europie, tak blisko nas zaczęła się wojna. W tym wyjątkowo trudnym okresie otuchą mogły napawać solidarność i pomoc, jakiej Polacy udzielili i nadal udzielają uchodźcom z Ukrainy i obywatelom Ukrainy, którzy pozostali w swoim kraju. Spółki Grupy Kapitałowej także zaangażowały się w tę pomoc. Poza udzielonym wsparciem finansowym i rzeczowym, w czasie największej fali uchodźczej wszystkie pojazdy z ukraińskimi numerami rejestracyjnymi zostały zwolnione z opłat za przejazd na zarządzanym przez nas odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków, stanowiącym główny korytarz drogowy dla uchodźców z Ukrainy. Z opłat tych zwolniono także polskie i zagraniczne organizacje pozarządowe niosące pomoc humanitarną. Zwolnienie dla ww. organizacji obowiązywało do końca 2022 roku i obowiązywać będzie jeszcze co najmniej do 31 marca 2023 roku. Ogółem wartość pomocy udzielonej Ukraińcom i ww. organizacjom pozarządowym przez zarządcę autostrady A4 Katowice-Kraków – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. – w postaci ww. zwolnień z opłat wyniosła w ubiegłym roku ponad 5,5 mln PLN netto.
Jeśli chodzi o wyniki, jakie osiągnęliśmy w roku 2022 w związku z podstawową działalnością naszej Grupy, czyli zarządzaniem i eksploatacją ww. odcinka autostrady A4, to odnotowaliśmy wzrost średniego dziennego natężenia ruchu o 9,1% w stosunku do roku 2021, tj. do poziomu 46.770 pojazdów na dobę, w tym średnie natężenie pojazdów osobowych wyniosło 38.652 (wzrost o 9,7%), a pojazdów ciężarowych 8.118 (wzrost o 6,4%). Najwyższe natężenie ruchu odnotowano w sierpniu – średnio na dobę 53,9 tys. pojazdów. W związku z powyższymi wzrostami natężenia ruchu, ale także wskutek zmian wysokości stawek opłat za przejazd, które wprowadzono 4 lipca 2022 roku, w porównaniu do roku 2021 wzrosły także przychody z tytułu poboru opłat o 15%, tj. do poziomu ponad 409,2 mln PLN.
Przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej STX (STALEXP) w 2022 roku osiągnęły poziom 413,9 mln PLN i były o ok. 15% wyższe niż w roku 2021. Wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej wyniósł w roku 2022 191,3 mln PLN i był o 14,3 mln PLN niższy (ok. 7%) niż w roku 2021, natomiast zysk netto Grupy wyniósł 85,7 mln PLN i był o ok. 10% niższy w stosunku do roku 2021 (95,4 mln PLN). Do spadku zysku netto przyczyniły się przed wszystkim wyższe o prawie 53% koszty własne sprzedaży (-191,4 mln PLN w roku 2022 vs. -125,1 mln PLN w roku 2021), w których ujęto koszty z tytułu utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni jezdni A4 Katowice-Kraków (wzrost o prawie 400% tj. z 19,7 mln PLN w roku 2021 do poziomu 78,3 mln PLN w roku 2022). Te znacząco wyższe koszty z tytułu utworzenia rezerw związane były z planowaną na kolejne lata, tj. do końca koncesji na zarządzanym odcinku autostrady A4 w roku 2027 i przejęciem autostrady przez Skarb Państwa, wymianą nawierzchni jezdni na całym płatnym odcinku. W tej pozycji wzięto także pod uwagę wzrost cen na rynku budowlanym. Przetarg na ww. roboty ogłoszony został w styczniu 2023 r. Koncesjonariusz planuje jeszcze szereg innych prac na autostradzie, dzięki którym przejęta przez państwo droga nie będzie wymagać przez długie lata żadnych remontów i związanych z nimi nakładów finansowych. Poza ww. wymianą nawierzchni zakończona zostanie modernizacja odwodnienia autostrady na całym odcinku koncesyjnym, wyremontowana zostanie nawierzchnia jezdni na 3. węzłach autostradowych i wszystkie przejazdy awaryjne, wyremontowane zostaną także 3 wiadukty w ciągu i nad autostradą, wyremontowana zostanie także nawierzchnia betonowa na placach poboru opłat, wybudowane zostaną dodatkowe miejsca obsługi podróżnych. Część z tych prac jest już w trakcie realizacji.
W 2022 roku wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Kapitałowej wyniosła blisko 70 mln PLN (o ok. 40% więcej niż w roku 2021) i obejmowała przede wszystkim prace budowlane związane z modernizacją odwodnienia autostrady oraz modernizacją przepustów. Ten wyższy poziom nakładów inwestycyjnych wynikał – poza szerszym zakresem realizowanych robót – także ze znacznego wzrostu kosztów materiałów i usług budowlanych.
W 2022 roku nadal realizowane były działania ukierunkowane na zwiększenie przepustowości placów poboru opłat poprzez upowszechnianie automatycznych metod płatności. W styczniu 2022 roku uruchomiono kolejną aplikację do videotollingu (odczytu tablic rejestracyjnych) – mPay. W trakcie roku zmieniono także organizację ruchu, przeznaczając dla kierowców korzystających z płatności automatycznych (elektroniczny pobór opłat A4Go i videotolling) 3 bramki dla każdego kierunku jazdy na dwóch placach poboru opłat: w Mysłowicach i Balicach.
Jeśli chodzi o wyniki jednostkowe Stalexport Autostrady to przychody ze sprzedaży w roku 2022 wyniosły 4 mln PLN i były o ok. 8,5% wyższe niż w roku 2021 (3,7 mln PLN). Źródłem ww. przychodów jest przede wszystkim najem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych biurowca w Katowicach. Zysk netto Spółki pomimo wyższych przychodów był o niższy o ok. 15% niż w 2021 roku i wyniósł ok. 49 mln PLN. Na wynik netto wpłynęły przede wszystkim niższe o 10% przychody finansowe Spółki (56 mln PLN w 2022 r. vs. ok. 62,5 mln PLN w 2021 r.), z których największą pozycję stanowią otrzymane dywidendy (w 2022 roku ok. 48,3 mln PLN, a w 2021 roku 62,1 mln PLN).
Szanowni Państwo, tym listem pragnę się pożegnać z naszymi akcjonariuszami i użytkownikami autostrady. W listopadzie 2022 roku, po 22 latach pracy w Stalexport Autostrady S.A., postanowiłem o przejściu na emeryturę. Ten miniony czas oceniam jako pełen wyzwań, ale równocześnie jako bardzo satysfakcjonujący, choć nie brakowało w nim trudnych momentów, zwłaszcza na początku mojej pracy w Stalexport S.A. (poprzednia firma pod jaką funkcjonowała Spółka), kiedy to Spółka chyliła się ku upadkowi. Udało nam się jednak, dzięki czasami radykalnym i odważnym decyzjom, przekształcić Spółkę w dobrze funkcjonujące i prosperujące przedsiębiorstwo. Trasa A4 Katowice-Kraków, która wcześniej była raczej drogą szybkiego ruchu, dzięki ogromnym nakładom finansowym, szeregowi inwestycji i znaczącej rozbudowie i modernizacji infrastruktury drogowej, stała się pierwszą polską autostradą. Nie byłoby to możliwe bez ogromnego zaangażowania, a często także poświęcenia wielu ludzi – moich współpracowników. Chciałbym im serdecznie podziękować nie tylko za to zaangażowanie, ich codzienną, rzetelną pracę, kreatywność, ale także za wiele lat dobrej i koleżeńskiej atmosfery w firmie.
Zachęcam Państwa do zapoznania się ze sprawozdaniem finansowym Stalexport Autostrady oraz Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady oraz ze Sprawozdaniem Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej za rok obrotowy 2022.
Bardzo dziękuję wszystkim akcjonariuszom i partnerom za zainteresowanie Stalexport Autostrady i jej Grupą Kapitałową. Członkom Rad Nadzorczych pragnę podziękować za dobrą współpracę i wsparcie.
Życzę Państwu miłej lektury.
Z poważaniem,
Prezes Zarządu
Dyrektor Generalny
Emil Wąsacz