Planując zastrzeżenie marki w Urzędzie Patentowym, będziesz musiał podjąć decyzję o wyborze formy znaku towarowego. Może on bowiem przedstawiać m.in. nazwę firmy lub jej logotyp, czyli połączenie elementów słownych i graficznych. Które rozwiązanie jest lepsze i zapewnia skuteczniejszą ochronę? Podpowiadamy!
Jak opisać znak słowno-graficzny?
W dokumentacji zgłoszeniowej do Urzędu Patentowego musisz dokładnie określić przedmiot ochrony. Zastrzeżenie znaku towarowego jest możliwe wyłącznie dla oznaczeń, które można przedstawić w rejestrze w sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację, powinno ono się również różnić od logotypów konkurencji. Znak towarowy, który składa się z liter, cyfr i elementów graficznych, należy zaprezentować w formie zdjęć lub rysunku. Można także dołączyć dokładny opis wraz ze wskazaniem kolorów i wyjaśnieniem, z jakich elementów składa się logotyp i co przedstawia.
Co to jest warstwa słowna znaku towarowego?
Warstwa słowna znaku towarowego oznacza litery i cyfry wykorzystane w oznaczeniu. Mogą one wskazywać na nazwę marki, określać profil działalności lub sugerować rodzaj świadczonych usług. Warto pamiętać, że rejestracja znaku towarowego powinna być dokonana dla oznaczeń unikalnych i niepodobnych do już zastrzeżonych symboli. W innym przypadku narazimy się na ryzyko sprzeciwu ze strony właścicieli wcześniejszych znaków podobnych. Warstwa słowna składająca się z wyrazu nie powinna zatem nawiązywać do konkurencji, wprowadzać w błąd i składać się z powszechnie wykorzystywanych słów. W tym ostatnim przypadku będziemy mieli do czynienia ze znakiem słabym, o niskiej zdolności odróżniającej.
Co chroni znak słowno graficzny?
Decydując się na zastrzeżenie znaku towarowego przedstawiającego logotyp, ochronie podlegają wszystkie elementy. Oznacza to, że zyskujesz wyłączne prawo do posługiwania się zarejestrowaną warstwą słowną oraz wizualną, które razem tworzą całe oznaczenie. W takim przypadku, co do zasady, ochronie podlega słowo przedstawione w określonej szacie graficznej.
Kiedy zastrzeżona nazwa nie chroni grafiki?
Słowne znaki towarowe zapewniają ochronę warstwy tekstowej, niezależnie od szaty graficznej. Z jednej strony znaki słowne zapewniają najszersza ochronę. Z drugiej strony, jeżeli logotyp posiada jakieś charakterystyczne elementy graficzne, które również chcielibyśmy chronić, rejestracja znaku słowno-graficznego może być dobrym rozwiązaniem. Optymalnie, znaki można zarejestrować zarówno jako znaki słowne jak i słowno-graficzne w formie całego logotypu. To jest rozwiązanie zapewniające najszerszy zakres ochrony.
Kiedy logo nie chroni nazwy firmy?
Urząd Patentowy może Ci odmówić zastrzeżenia znaku towarowego, jeśli dotyczy on nazwy opisowej lub rodzajowej. Niemożliwe będzie zarejestrowanie powszechnie używanych słów, bezpośrednio określających prowadzoną działalność lub jednoznacznie opisowych wobec zgłaszanych towarów. Nie uda Ci się zarejestrować słowa „komputer” w formie znaku słownego dla oznaczania komputerów, gdyż nazwa ta musi pozostać powszechnie dostępna dla innych podmiotów, jednak zgłoszenie tego wyrazu wraz z nazwą główną oraz określoną grafiką powinno być skuteczne (np. nazwa firmy z dookreśleniem „komputery i akcesoria”).
Czy warto zgłosić łącznie nazwę i logo firmy?
Zastrzeżenie słownej nazwy firmy i logo firmy wymaga dokonania dwóch oddzielnych zgłoszeń i przejścia osobnej procedury. Wiąże się to też z koniecznością poniesienia podwójnych opłat urzędowych, jednak – tak jak wspomnieliśmy powyżej - takie rozwiązanie zapewnia najszerszy zakres ochrony. Nie zawsze będzie to zasadne. Jeżeli np. logo firmy składa się z prostego czarnego napisu, bez żadnych charakterystycznych elementów graficznych, zastrzeżenie odrębnie znaków: słownego i słowno-graficznego może mijać się z celem. Zasadność takiej rejestracji za każdym razem zależy od indywidualnej oceny i każdorazowo należy wybrać optymalny zakres rejestracji, aby jak najlepiej chronić swoją nazwę.