Pomimo trudnej sytuacji makroekonomicznej, zwłaszcza kryzysu energetycznego i dwucyfrowej inflacji, OPL (ORANGEPL) zrealizował cele na rok 2022 i jest na dobrej drodze do osiągnięcia ambicji strategii .Grow. Przychody firmy wzrosły o 4,7%, a rentowność operacyjna EBITDAaL o blisko 4% rok do roku.
– Jesteśmy na półmetku realizacji naszej strategii .Grow i już dziś mogę powiedzieć, że pomimo wyjątkowo trudnego otoczenia gospodarczego przekroczyliśmy istotne kamienie milowe na naszej ścieżce wzrostu. Nasze kluczowe usługi kierowane do klientów indywidualnych rozwijają się stabilnie, bardzo dobre wyniki osiągamy na rynku biznesowym, zwłaszcza z usług IT i Smart City. Dzięki nowemu otwarciu na współpracę z innymi operatorami dynamicznie rośniemy na rynku hurtowym. Konsekwentnie uzyskujemy wyniki finansowe zgodne z planem: w ubiegłym roku EBITDAaL podnieśliśmy o blisko 4%, a przychody o prawie 5%. Dzięki intensywnej pracy ograniczamy nasz wpływ na środowisko: już w tym roku przekroczymy nasz cel udziału co najmniej 60% energii odnawialnej w całości miksu, a o 38% zredukowaliśmy nasze emisje względem 2015 r. Stawiamy na różnorodność, dziś już 37% spośród menedżerów w Orange Polska to kobiety. Tym samym zrealizowaliśmy z wyprzedzeniem wszystkie nasze zobowiązania z zakresu ESG. – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska. – To rezultat zaangażowania i pracy wszystkich zespołów Orange Polska. Dzięki otwartości i współpracy naszych ludzi możemy zmieniać się w bardziej cyfrową i zwinną organizację. Wszystko to, pomimo trudnych warunków makroekonomicznych, pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość – dodał.
Przybywa użytkowników wszystkich kluczowych usług telekomunikacyjnych
W zasięgu Orange Światłowodu, który jest obecnie rozwijany głównie poprzez współpracę z innymi operatorami, jest już ponad 7 mln gospodarstw domowych. Firma już dziś osiągnęła założony w strategii .Grow próg 7-8 mln gospodarstw w zasięgu na koniec roku 2024. To znaczy, że Orange Światłowód dociera do niemal połowy gospodarstw domowych w kraju.
W ubiegłym roku przybyło 226 tysięcy klientów korzystających ze światłowodu. Z całego pakietu usług od Orange dla domu korzysta już ponad 1,6 mln rodzin, ponad 70 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Klienci chętnie wybierają także usługi mobilne od Orange – w minionym roku przybyło prawie 300 tysięcy użytkowników abonamentowych usług głosowych.
Upowszechnienie światłowodu, konwergentnych pakietów usług oraz podejście „więcej za więcej” w tworzeniu ofert przekłada się na wartość dla firmy w postaci rosnącego ARPO, czyli średniego przychodu na jednego klienta.
Kluczowe wyniki finansowe – wzrost EBITDAaL i przychodów zgodny z założeniami
Pomimo trudnego otoczenia gospodarczego, firma osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody wzrosły łącznie o 4,7 % rok do roku. To między innymi rezultat dobrych wyników kluczowych usług telekomunikacyjnych (usługi mobilne, internet oraz konwergencja) – przychody z nich wzrosły o ponad 6%, a także wzrostu przychodów z usług ICT, które wspierają sprzedaż dla klientów biznesowych, o 23% w skali roku. Kolejnym pozytywnym elementem był rozwój współpracy z innymi operatorami dotyczącej dostępu do infrastruktury, która przekłada na coraz lepsze jej wykorzystanie, a także rosnące przychody z tego biznesu.
Wzrost rentowności operacyjnej EBITDAaL sięgnął niemal 4% rok do roku. Co ważne, ma on zdrowe podstawy, ponieważ wynika ze wzrostu przychodów, a nie oszczędności kosztowych. Ponad 70% wzrost kosztów energii został w większości skompensowany poprzez ograniczenie kosztów w innych obszarach. W tym roku, dzięki kontraktom zabezpieczającym 75% udział zielonej energii w naszym zapotrzebowaniu, wpływ rosnących cen energii na nasz biznes powinien być zdecydowanie mniejszy.
Zysk netto za rok 2022 wyniósł 724 mln złotych. Porównując go do zysku netto rok wcześniej, po wyłączeniu jednorazowego zysku ze sprzedaży udziałów w Światłowód Inwestycje w 2021, jest to wynik wyraźnie – bo o ponad 450 mln zł – lepszy.
Dobre wyniki i mocny bilans finansowy pozwalają zarządowi zarekomendować wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy w wysokości 0,35 zł na akcję.
Cyfrowa transformacja i odpowiedzialny rozwój – zgodnie z założeniami strategii .Grow
Strategia .Grow zakłada także cyfrową transformację firmy, wdrażanie nowych, digitalnych narzędzi dla klientów. Korzystają z nich oni coraz częściej: w 2022 roku podpisano o 20% więcej umów online niż rok wcześniej, liczba użytkowników Orange Flex – oferty komórkowej w aplikacji – wzrosła o 64%. Połowa klientów korzysta już z aplikacji Mój Orange.
Rozwijając swoją działalność firma ogranicza swój wpływ na środowisko – tylko w 2022 roku zredukowała emisje CO2 o 14%, a łącznie od 2015 roku aż o 38%.
Odnawialne źródła energii stanowiły w 2022 roku 12% energii zużywanej przez firmę. Na ten rok Orange Polska zabezpieczył aż 75-procentowy udział energii odnawialnej w swoim miksie energetycznym. Te działania pozwolą firmie osiągnąć założone cele klimatyczne.
Ubiegły rok upłynął także pod znakiem kryzysu humanitarnego spowodowanego wojną w Ukrainie. W ośrodkach Orange Polska znalazło schronienie ponad 800 uchodźców, aktywowano ponad milion pakietów ze specjalną ofertą dla osób uciekających przed wojną. Na pomoc ruszyli wolontariusze Orange – ponad 1000 osób zrealizowało około 130 projektów pomocowych dzięki grantom Fundacji Orange. Operator wspiera działanie telefonu alarmowego dla dzieci i młodzieży z Ukrainy potrzebujących pomocy psychologicznej, prowadzonego wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.