Decydując się na rozwiązanie umowy z operatorem zapewniającym internet, telewizję lub telefonię, trzeba zwrócić dużą uwagę na dotrzymanie wszelkich procedur. Potencjalnie nieprawidłowości mogą bowiem poskutkować tym, że zakończenie współpracy z daną marką nie będzie skuteczne.
Zgodne z prawem rozwiązanie umowy z operatorem internetu tylko pozornie wydaje się być proste. W praktyce bywa nieco inaczej. Ustalone z operatorami umowy i regulaminy – np. konkretnej promocji – bywają obwarowane zapisami, które zawierają wiele detali. Mogą one precyzować, na jakich warunkach możliwe jest rozwiązanie umowy z obecnym operatorem. Tu pojawia się pytanie o to, w jaki sposób anulować umowę tak, by nie wiązało się to z nadmiernymi komplikacjami.
Ta dbałość o szczegóły powinna cechować praktycznie każdą podpisywaną umowę. Abonament telefoniczny, internet na kartę bez limitu czy pakiet usług telewizyjnych – każdy z nich bywa naszpikowany szczegółowymi zapisami. Przykładem są np. umowy, które mają charakter promocyjny i są zawierane na czas określony – np. dwa lata – z automatycznym przedłużeniem na nieokreślony i diametralnie innych warunkach.
Zmiana operatora – jak to zrobić?
Przez lata zmiana operatora danej usługi oznaczała wizytę klienta w salonie sprzedaży lub biurze obsługi klienta. Obecnie taka formuła nie jest już konieczna, gdyż wraz ze zmianami technologicznymi następuje zmiana podejścia co do formuły relacji firma-klient. Ci ostatni coraz chętniej decydują się na zawieranie umowy przez internet i zdalnie – tak działa np. platforma PanWybierak.pl. Jednocześnie również rozwiązanie umowy z operatorem możliwe jest elektronicznie – np. wyrażając wolę telefonicznie, w e-mailu czy poprzez formularz na stronie internetowej.
Jak wygląda od strony formalnej wirtualne wypowiedzenie umowy z operatorem? W większości przypadków wystarczy do tego użyć materiałów przygotowanych przez firmę. To np. wzór wypowiedzenia - operatorzy wybierają pod tym względem własne niż tworzone odręcznie przez klienta.
Jeśli ktoś wybiera papierową opcję, należy uzupełnić wolne pola, a w kolejnym etapie podpisać i wysłać na adres firmy. Myli się jednak ten, kto sądzi, że jedyną opcją w tej sytuacji jest żmudne czekanie w kolejce do okienka pocztowego. Serwisy internetowe operatorów dostosowane są do przyjmowania tego rodzaju podań online. Nie trzeba do tego skanera. Można wysłać popisaną kartkę papieru robiąc po prostu jej zdjęcie lub wykorzystując skanowanie przez aplikację w smartfonie.
Co powinno być na zgłoszeniu rezygnacji z umowy?
Patrząc na to od strony formalnej, wypowiedzenie umowy musi zawierać takie dane jak:
- informacje o abonencie – imię i nazwisko
- adres
- pozostałe formy do kontaktu
- numer identyfikacyjny klienta
Wypowiedzenie musi też uwzględniać precyzyjne informacje czego dotyczy pismo. Powinno znaleźć się na nim wskazanie, że dokument należy traktować jako wypowiedzenie umowy. Trzeba również odnieść się do określonego umową okresu wypowiedzenia.
Oczywiście dokument musi być podpisany – jego ważność zależy od tego warunku.
Na który z tych elementów warto zwrócić dużą uwagę? Niewątpliwie na dane kontaktowe – błędy i nieprawidłowości mogą skutkować brakiem kontaktu ze strony operatora.
Czy warto podpisać nową umowę na dłuższy okres?
Wypowiedzenie i rozwiązanie umowy oznacza automatyczne dylematy, jaką wybrać w zamian. Bardzo ważną kwestią w tym okres, na jaki dana osoba jest gotowa związać się kolejną umową. Dłuższa umowa to zdecydowanie większe możliwości negocjacji czy wykorzystania promocji i rabatów. Krótsza ogranicza też możliwości, ale zapewnia bardzo oczekiwaną dla wielu osób swobodę – np. w razie zmiany adresu.