WYBRANE DANE FINANSOWE | trzy kwartały zakończone 31.10.2022 | trzy kwartały zakończone 31.10.2021 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. zł | |||
Przychody ze sprzedaży | 11 741 546 | 7 939 527 | 48% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | 1 024 191 | 973 688 | 5% |
Zysk (strata) brutto | 1 131 225 | 907 465 | 25% |
Zysk (strata) netto | 960 370 | 712 998 | 35% |
Zysk (strata) na jedną akcję | 522,26 | 387,91 | 35% |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 149 398 | 2 176 885 | -93% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -608 195 | -597 431 | 2% |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | -271 743 | -1 473 903 | -82% |
Przepływy pieniężne netto, razem | -730 540 | 105 551 | |
31.10.2022 | 31.01.2022 | ||
Aktywa razem | 13 521 791 | 14 135 248 | -4% |
Zobowiązania długoterminowe | 3 348 387 | 3 983 219 | -16% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 6 394 935 | 6 879 932 | -7% |
Kapitał własny | 3 778 469 | 3 272 097 | 15% |
Kapitał podstawowy | 3 708 | 3 705 | 0,1% |
Średnia ważona liczba akcji | 1 838 870 | 1 838 066 | 0,04% |
Wartość księgowa na jedną akcję | 2 054,78 | 1 780,18 | 15% |
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję | 350 | 450 | -22% |
W III kwartale 2022/23 Grupa osiągnęła 4,4 mld PLN przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 39% r/r (porównując dane z działalności kontynuowanej). Wzrost przychodów Grupa uzyskała dzięki rosnącym sprzedażom w każdej marce. Największą dynamikę przychodów i jednocześnie największą sprzedaż wartościową (1,7 mld PLN, ok 40% całości sprzedaży) uzyskała marka Sinsay, dzięki intensywnym otwarciom nowych sklepów stacjonarnych, wejściu na nowe rynki w kanale online oraz utrzymującej się popularności zakupów w segmencie value-for-money. Wysoką dynamikę przychodów odnotowała również marka Mohito - dzięki dopasowaniu kolekcji do gustu i zapotrzebowania klientek (swetry, okrycia wierzchnie). Natomiast Reserved było drugą marką po marce Sinsay pod względem uzyskanych w III kwartale wielkości sprzedaży - m.in dzięki poprawie kolekcji męskiej (większy udział klasycznych modeli, odpowiednio dobrana ich kolorystyka i liczba).
Na wzrost przychodów Grupy w III kwartale wpływ miała zarówno sprzedaż tradycyjnych sklepów jak i internetowych. Z kanału internetowego Grupa uzyskała ponad 1,0 mld PLN przychodów co stanowiło ok. 24% całości sprzedaży Grupy. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży online tj. 23,3% r/r w III kwartale został osiągnięty dzięki rozwojowi sklepów internetowych na nowych rynkach, zwiększonym działaniom marketingowym w internecie podejmowanych przez Grupę, a także rosnącym poziomie wykorzystania aplikacji mobilnych przez klientki/klientów.
W III kwartale 2022/23 Grupa wypracowała marżę brutto w wysokości 51,2% - niższą r/r o 7,1 pp. ze względu na kilka czynników. Jednym z nich była wysoka baza III kwartału roku poprzedniego - wsparta odroczonym popytem po pandemii i korzystnymi dla Spółki cenami zakupu kolekcji. Dodatkowo czynnikiem rozwadniającym marżę brutto w III kwartale 2022/23 był rosnący udział marki Sinsay w sprzedaży Grupy - marka ta charakteryzuje się najniższą marżą z pośród całego portfolio marek LPP. Również większe r/r promocje produktów pierwotnie przeznaczonych na rynki wschodnie oraz mniej korzystny kurs USD/PLN, przyczyniły się do niższej r/r marży handlowej.
Jednocześnie dzięki korzystnym trendom w sprzedaży i większym akcjom promocyjnym Grupa zmniejszyła ilość zapasów w III kwartale 2022/23 w porównaniu z kwartałem wcześniejszym o 21,8% czyli o 1 mld PLN. Natomiast r/r ze względu na wcześniejsze sprowadzenie całej kolekcji Jesień/ Zima 2022/23 w obawie przed zawirowaniami w łańcuchu dostaw, Grupa odnotowała wzrost zapasów o 17,5% (przy nieprzekształconej bazie).
Na sprawozdanie finansowe GK za III kwartał 2022/23 wpływ miały też koszty operacyjne poniesione przez Grupę, które były wyższe o 49,4% r/r. Wzrost kosztów operacyjnych Grupy był spowodowany rozwojem sieci sprzedaży stacjonarnej i online. Na wyższe koszty sprzedaży stacjonarnej wpływ miał większy udział czynszów zależnych od obrotu (przy wyższych obrotach r/r), osłabienie PLN do EUR (czynsze są denominowane w EUR) oraz efekt indeksacji inflacyjnej czynszów. Dodatkowo wzrost r/r płacy minimalnej oraz dostosowanie liczby zatrudnionych osób do poziomu sprzedaży spowodowały wzrost kosztów personelu. Jednocześnie wyższe koszty energii i inflacyjny wzrost cen usług obcych spowodował wzrost r/r pozostałych kosztów funkcjonowania sklepów.
Na wyższe koszty operacyjne r/r wpłynęły również wyższe wydatki na marketing online oraz koszty logistyczne wynikające ze zwiększonych poziomów zapasów
Na wyniki GK na poziomie pozostałych przychodów operacyjnych w III kwartale 2022/23 wpływ miało też jednorazowe zdarzenie, polegające na odwróceniu odpisu wartości ponad 100 sklepów w Ukrainie w wysokości 102 mln PLN - podyktowane przywróceniem ich działalności biznesowej.
W rezultacie powyższych, w tym niektórych nietypowych czynników w okresie rozliczeniowym, Grupa LPP osiągnęła zysk operacyjny na poziomie 512 mln PLN wobec 620 mln PLN rok wcześniej (porównując dane z działalności kontynuowanej). Rentowność operacyjna (marża EBIT) Grupy kształtowała się na poziomie 11,7% (wobec 19,8% w roku ubiegłym).
W III kwartale 2022/23 Grupa odnotowała ujemne saldo działalności finansowej netto - głównie z powodu kosztów odsetek kredytów i obligacji oraz ujemnych różnic kursowych (2 mln PLN).
W rezultacie GK LPP w III kwartale 2022/23 osiągnęła zysk netto z działalności kontynuowanej na poziomie 396 mln PLN wobec 486 mln PLN rok wcześniej, przy rentowności netto na poziomie 9,1% (wobec 15,5% w roku poprzednim).