Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk operacyjny Ronson Development wyniósł w I-III kw. 2022 r. 28,0 mln zł

Udostępnij
  • 298 lokali sprzedanych w I-III 2022 r.
  • Przychody na poziomie 199,4 mln zł w I-III kw. 2022 – spadek o 150,0 mln zł, co wynika przede wszystkim z mniejszej liczby oddanych mieszkań – 466 mieszkań oddanych do klientów w okresie dziewięciu miesięcy zakończonych 30 września 2022 r., w porównaniu do 625 przekazań w I-III kw. 2021, co jest zgodne z planowanym przez Spółkę zakończeniem projektów
  • Marża brutto w I-III kw. 2022 roku wyniosła 24,5% (28% za III kw. 2022) i wzrosła w porównaniu do 18% w I-III kw. 2021 roku. Główne projekty wpływające na marżę brutto to Ursus Centralny IIa z marżą 24,2%, Ursus Centralny Ib z marżą 27,0% oraz Nowe Warzymice II z marżą 27,2%. W I-III kw. 2021 r. głównymi projektami wpływającymi na marżę brutto były Ursus Ia i Vitalia III z marżą 18% oraz Viva Jagodno I z marżą 25,1%
  • Zysk operacyjny wyniósł 28,0 mln zł w I-III kw. 2022 r. wobec 41,7 mln zł w I-III kw. 2021 r., zysk netto 12,1 mln zł w I-III kw. 2022 r. wobec 28,8 mln zł w I-III kw. 2021
  • Wypływy środków pieniężnych netto CF z działalności operacyjnej za okres dziewięciu miesięcy zakończony dnia 30 września 2022 r. wyniosły 75,2 mln zł, w porównaniu do wpływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej w okresie dziewięciu miesięcy zakończonych 30 września 2021 r. w wysokości 57,4 mln zł
  • RONSON powiększył bank ziemi o 7 nowych działek w I-III kw. 2022
  • Bank ziemi RONSON Development jest zabezpieczony na 5 475 lokali w Warszawie, Poznaniu i Szczecinie – z czego 578 lokali jest dedykowanych do działalności w ramach PRS
  • 1 009 lokali w 8 projektach zostało wprowadzonych na rynek w okresie I-III kw. 2022 roku (w tym nowe projekty i nowe etapy realizowanych projektów)
  • 2 037 lokali w budowie o powierzchni 109 827 m2, z czego 1 317 lokali znajduje się w Warszawie; 473 lokale w Poznaniu i Wrocławiu oraz 247 lokali w Szczecinie
  • Projekty planowane do ukończenia w 2022 r. – Nowe Warzymice III i Viva Jagodno II
  • LivinGo – platforma PRS RONSON Development – łącznie 1 337 lokali należących do Spółki

#RONSON, jeden z wiodących i znaczących deweloperów w Polsce, opublikował raport finansowy za I-III kwartał 2022 roku. Całkowite przychody Spółki wyniosły 199,4 mln zł wobec 349,4 mln zł w I-III kw. 2021 r. Przychody spadły o 150 mln zł, co wynika przede wszystkim z mniejszej liczby przekazanych lokali – 466 mieszkań przekazanych w I-III kw. 2022, względem 625 przekazań w I-III kw. 2021.

Marża brutto w I-III kw. 2022 roku wyniosła 24,5% i wzrosła, w porównaniu do 18% w I-III kw. 2021 roku. Główne projekty wpływające na marżę brutto to Ursus Centralny IIa z marżą 24,2%, Ursus Centralny Ib z marżą 27,0% oraz Nowe Warzymice II z marżą 27,2%. W I-III kw. 2021 roku głównymi projektami wpływającymi na marżę brutto były Ursus Ia oraz Vitalia III – oba z marżą 18% oraz Viva Jagodno z marżą 25,1%. Zysk operacyjny wyniósł 28,0 mln zł w I-III kw. 2022 r. wobec 41,7 mln zł w I-III kw. 2021 r., zysk netto 12,1 mln zł w I-III kw. 2022 r. wobec 28,8 mln zł w I-III kw. 2021

Większość przychodów Spółki w I-III kwartale pochodziła z projektów: Ursus Centralny IIa (38%), Ursus Centralny Ib (22%), Nowe Warzymice II (10%) oraz Miasto Moje IV (9%). Udział w zysku brutto z tych samych projektów: Ursus Centralny IIa (38%), Ursus Centralny Ib (24%), Nowe Warzymice II (11%) oraz Miasto Moje IV (9%).

RONSON sprzedał 298 lokali w okresie I-III kw. 2022. Głównymi motorami sprzedaży były projekty: Miasto Moje (81 lokali), Ursus Centralny (76 lokali), Viva Jagodno (56 lokali) oraz Nowe Warzymice (39 lokali).

Wyniki finansowe i sprzedażowe RONSON Development są odzwierciedleniem obecnej sytuacji ekonomicznej. Wysoka inflacja, kolejne podwyżki stóp procentowych,
a w efekcie zahamowanie na rynku kredytów hipotecznych sprawiły, że grupa klientów gotówkowych zmniejszyła się o ok. 70% i widać to w naszych statystykach sprzedażowych
– mówi Boaz Haim, Prezes RONSON Development. Jak jednak dodaje – Powodem do satysfakcji jest jednak osiągnięty poziom marży, wyższy o 36% względem ubiegłego roku. Naszym celem jest obecnie przygotowanie się na odbicie rynku, dlatego stale poszerzamy nasz bank ziemi.
W raportowanym okresie kupiliśmy 7 nowych działek, gdzie powstanie ponad 2 000 mieszkań
.

Andrzej Gutowski, Wiceprezes i Dyrektor Sprzedaży RONSON Development, dodaje, że bardzo duży, niezaspokojony obecnie popyt wróci ze zdwojoną siłą w I półroczu 2024 roku – Właśnie teraz szykujemy się na ten czas, by z pełną mocą ruszyć wtedy z projektami. W 2023 roku będziemy się koncentrować na zabezpieczeniu finansowania po uruchomieniu przedsprzedaży nowych etapów oraz nowych projektów, poprawie efektywności kosztów, a także wszelkich działaniach przygotowawczych, typu pozyskiwanie pozwoleń na budowę na wszystkie planowane projekty. 2023 rok będzie więc czasem wytężonej pracy, jednak nie w kierunku ekspansji, a utrzymania pozycji rynkowej.

Yaron Shama, Dyrektor Finansowy RONSON Development, dodaje: – RONSON działa na polskim rynku nieruchomości od ponad dwóch dekad. W tym czasie przeżywał on swoje cykle, a RONSON z powodzeniem dostosowywał się do zmieniających się warunków rynkowych, poprzez umiejętność skalowania poziomu swojej aktywności do aktualnej sytuacji rynkowej. Obserwując spowolnienie rynku w otwieraniu nowych projektów, widzimy pewien wpływ na koszty budowy – ceny materiałów budowlanych w minionym kwartale pozostały stabilne, a oferty wykonawców były negocjowalne do satysfakcjonujących poziomów, co pozwalało nam na utrzymanie dodatnich marż projektowych. RONSON wszedł w tę sytuację rynkową ze stosunkowo silną kondycją finansową, choć obecnie stoi przed szeregiem wyzwań finansowych – głównymi z nich są wysokie stopy procentowe oraz malejąca sprzedaż, co wpływa na przepływy pieniężne Spółki. Mimo to RONSON nie ma problemów z płynnością i zaciąganiem kredytów bankowych na swoje bieżące projekty. Zabezpieczona pozycja finansowa firmy pozwala nam skupić się na przygotowaniu planowanych projektów, szczególnie na czas kiedy rynek się odbije.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus