W pierwszym kwartale roku obrotowego 2022/2023 Grupa AMB (AMBRA) zwiększyła przychody o 17,5%. Wzrost kosztów zakupu obniżył jednak rentowność sprzedaży.
Liderami sprzedaży były wina musujące DORATO i CIN&CIN w Polsce, MUCHA SEKT w Czechach i ZAREA w Rumunii, a dynamika wzrostu tej kategorii wyniosła 30,5%. Sprzedaż win spokojnych wzrosła o 16,4%, a największy wkład wniosły wina WINIARNIA ZAMOJSKA, FRESCO, PORTADA czy CONO SUR. Do wzrostu sprzedaży win spokojnych przyczyniła się również odbudowa konsumpcji w gastronomii.
Sprzedaż na najważniejszym dla Grupy AMBRA rynku polskim zwiększyła się o 14,1%. Na zagranicznych rynkach działalności Grupy najszybszy wzrost został osiągnięty w Czechach i Słowacji, gdzie dynamika sprzedaży wyniosła 24,7% (w walucie lokalnej). Wzrost przychodów w Rumunii wyniósł 14,2% (w walucie lokalnej).
Rosnące koszty zakupu materiałów i surowców oraz dystrybucji połączone z osłabieniem kursu złotego wobec euro obniżyły rentowność zysku brutto ze sprzedaży o 2,4 punktu procentowego. Pozostałe koszty – przede wszystkim energii, mediów oraz wynagrodzeń – wzrosły o 15,0%. Wpływ tych czynników spowodował spadek zysku operacyjnego (EBIT) Grupy AMBRA o 0,5 mln zł, czyli o 3,3%.
„Dzięki dobrej kondycji naszych marek osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki sprzedaży. Jednak wzrost kosztów zakupu pozostaje wyzwaniem dla rentowności naszej działalności. Wprowadzone przez nas podwyżki cen sprzedaży tylko częściowo skompensowały rosnące koszty, co przełożyło się również na wyniki finansowe.” – podsumowuje Robert Ogór, Prezes Grupy AMBRA.