Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto Asbisu wzrósł w III kwartale 2022 r. o 10,3% r/r

Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS
Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS
Udostępnij

ASB (ASBIS), wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował bardzo dobre wyniki finansowe zarówno w okresie trzech kwartałów tego roku, jak i w samym III kwartale 2022 r. Przychody ze sprzedaży za okres I-III kw. 2022 r. wyniosły ponad 1,9 mld USD (blisko 8,5 mld zł) i były tylko o 10% niższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (2,1 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie był praktycznie na poziomie ubiegłorocznego i wyniósł 47,2 mln USD (294,2 mln zł) w porównaniu do 48,4 mln USD w ciągu I-III kwartałów 2021 r. (spadek tylko o 2%). W samym III kwartale 2022 roku ASBIS wypracował 698,7 mln USD (3,3 mld zł) przychodów oraz 20,1 mln USD zysku netto (blisko 96 mln zł), co oznacza, że był on wyższy o 10% od wypracowanego w III kw. 2021 r. Pod względem wyników finansowych, był to najlepszy III kwartał w historii Grupy.

Zarówno w III kwartale, jak i w okresie I-III kw. 2022 r. Grupa znacząco poprawiła marżę zysku brutto do poziomu odpowiednio 8,01% i 8,23% z odpowiednio 7,37% i 6,91% rok wcześniej.

Po III kwartałach 2022 r. stopień realizacji górnych widełek prognozy finansowej na 2022 r. jest bardzo wysoki i wynosi on na poziomie przychodów 70% oraz 90% na poziomie zysku netto.

INNE WAŻNE WYDARZENIA W OKRESIE I-III KW. 2022 ROKU:

  • Największym pod względem sprzedaży był bardzo dynamicznie rosnący Kazachstan, natomiast kraje byłego ZSRR (blisko 52-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (ponad 24-proc. udział) miały największy udział w przychodach Grupy.
  • Polska znajduje się wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w okresie I-III kw. tego roku 8. miejsce z przychodami na poziomie ponad 59 mln USD (wzrost o blisko 13% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
  • Spółka kontynuuje politykę dywidendową, uchwalając dywidendę zaliczkową z zysków za 2022 r. na poziomie 0,20 USD za akcję. Dzień ustalenia prawa akcjonariuszy do dywidendy zaliczkowej został ustalony na 17 listopada 2022 r., natomiast dzień wypłaty zaliczki na 1 grudnia 2022 r.
  • ASBIS otworzył dwa salony Apple pod nazwą iSpace – w Batumi (Gruzja) oraz w Ałmatach, największym mieście Kazachstanu. Grupa jest obecnie autoryzowanym dystrybutorem Apple na 11 rynkach i zarządza 21. salonami Apple.
  • ASBIS dalej rozszerza swoją działalność i wchodzi w nowe segmenty – ostatni segment to ochrona fizyczna i dystrybucja produktów firmy Milesight.

„Ten rok zaczął się bardzo trudno, wybuchem wojny w Ukrainie, która niekorzystnie dotknęła trzy nasze największe rynki. Jednak bardzo szybko dokonaliśmy weryfikacji strategii i w pierwszej kolejności skoncentrowaliśmy się na rynkach, na których byliśmy już obecni, ale które nie były dla nas do tej pory priorytetowe. Dzięki temu, co widać w naszych wynikach finansowych po III kwartałach tego roku, odrabiamy utracone przez wojnę przychody oraz znacząco poprawiamy naszą zyskowność. Obecnie koncentrujemy się na rynkach Azji Centralnej - najbardziej dla nas perspektywicznych i najbardziej wzrostowych pod względem wzrostu PKB. Kazachstan rośnie bardzo dynamicznie, już teraz jest naszym największym rynkiem. Planujemy dalszy rozwój tego regionu” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.

„Wzmacniamy też naszą ofertę produktową, wchodząc w nowe segmenty rynkowe, ale też zamierzamy dywersyfikować naszą działalność, poprzez inwestycje w firmy i projekty z innych sektorów. Pierwszym z nich był EMBIO Diagnostics, więcej podobnych inwestycji można spodziewać się jeszcze w tym roku. Myślimy też o nowych rynkach. Mamy bardzo dobrą sytuację gotówkową, którą będziemy chcieli jak najbardziej wykorzystać do dalszej budowy silnej, zdywersyfikowanej Grupy” – dodał Serhei Kostevitch.

WYNIKI FINANSOWE

ASBIS wypracował bardzo dobre wyniki finansowe w omawianym okresie. Grupa była w stanie w dużym stopniu zrekompensować negatywne skutki wojny w Ukrainie, koncentrując się na rozwoju i inwestycjach na rynkach niekonfliktowych.

Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w okresie III kwartału 2022 r. oraz I-III kwartałów 2022 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz dodatkowo, poglądowo również w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.

 WYNIKI FINANSOWE GRUPY W OKRESIE I-III KWARTAŁY LAT 2022 I 2021

REALIZACJA PROGNOZY NA 2022

Po III kwartałach 2022 r. stopień realizacji górnych widełek prognozy finansowej na 2022 r. jest bardzo wysoki i wynosi on:

  • 70% na poziomie przychodów;
  • 90% na poziomie zysku netto.

Zgodnie z opublikowaną 4 maja 2022 r. prognozą finansową na 2022 r., Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2022 r. będą się kształtowały pomiędzy 2,2 mld USD a 2,4 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 48 mln USD a 52 mln USD.

SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW

Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to ani w III kwartale 2022 r., ani w okresie dziewięciu miesięcy 2022 r. Z uwagi na wojnę w Ukrainie, która dotknęła również sąsiednie kraje, wysoką inflację i niższy popyt udział regionu krajów byłego ZSRR zmniejszył się do 53,13% z 58,99% w III kwartale 2022 r. i 51,84% z 54,84% w okresie 9 miesięcy 2022 r.

Wyniki sprzedażowe potwierdzają, że ASBIS był w stanie zrekompensować niższą sprzedaż regionów krajów byłego ZSRR wyższą sprzedażą na innych rynkach.

  • sprzedaż na Bliskim Wschodzie i Afryce znacząco wzrosła zarówno w III kwartale 2022 r., jak i w okresie 9 miesięcy 2022 r. odpowiednio o 61,3% i 23,3% w stosunku do roku ubiegłego.
  • udział Europy Środkowo-Wschodniej wzrósł zarówno w III kwartale 2022 r., jak i w okresie 9 miesięcy 2022 r. odpowiednio do 20,76% z 20,68% i 24,15% z 21,89%.

Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w I-III kw. 2022 r. oraz I-III kw. 2021 r.

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW

Analiza według krajów potwierdza, że znaczny spadek sprzedaży odnotowano na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną w Ukrainie. Działalność na Ukrainie była jedną z najbardziej dotkniętych, jednak należy odnotować, że w III kwartale 2022 roku Ukraina wygenerowała bardzo wysoką sprzedaż, która była niższa tylko o 2% w porównaniu do III kwartału 2021 roku.

Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w okresie I-III kw. 2022r. były:

  • Armenia – wzrost o 257,1%%
  • Azerbejdżan – wzrost o 85,0%
  • Kazachstan – wzrost o 63,3%
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 42,8%.
  • Słowacja  – wzrost o 26,8%
  • Polska – wzrost o 12,7%

W samy III kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:

  • Armenia – wzrost o 824,0%
  • Azerbejdżan – wzrost o 156,4%
  • Kazachstan – wzrost o 98,2%
  • Gruzja – wzrost o 82,1%
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 75,4%.

Struktura przychodów – Top 10 krajów w I-III kw. 2022 r. oraz w I-III kw. 2021 r.

(w tys. USD)

 

 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus