Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Mennica Polska ze spadkiem zysków za trzy kwartały 2022 r.

Udostępnij

Grupa Kapitałowa Mennica Polska SA podsumowała wyniki za trzy kwartały br. W stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku przychody ze sprzedaży, w których największy udział miał tradycyjnie segment menniczy, były wyższe o ponad 63 mln zł. Istotna poprawa wyników została odnotowana w segmencie płatności elektronicznych.

W zestawieniu wyników MNC (MENNICA) za pierwsze dziewięć miesięcy bieżącego roku przychody ze sprzedaży były o 63,4 mln zł wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej i przekroczyły próg 1 mld zł. Wynik netto ze sprzedaży wyniósł 41 mln zł (74,3 mln zł w I-III Q 2021 r.), a EBITDA – uwzględniająca udział w zyskach/stratach inwestycji wycenianych metodą praw własności – 50,9 mln zł (92,3 mln zł w I-III Q 2021 r.). Skorygowany zysk netto to 31,7 mln zł (66,4 mln zł w I-III Q 2021 r.). Płynność finansowa Spółki utrzymuje się na stabilnym poziomie.

– W okresie sprawozdawczym odnotowaliśmy poprawę wyników w dwóch segmentach – menniczym i płatności elektronicznych. Niższe wyniki w Grupie Kapitałowej w segmencie deweloperskim, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, wynikają przede wszystkim z wysokiej bazy porównawczej za 2021 rok, kiedy mieliśmy do czynienia z fazą podpisywania ostatecznych aktów notarialnych w projektach deweloperskich „Mennica Residence I i II” oraz „Bulwary Praskie”. W bieżącym roku trwa faza budowy i sprzedaży przedwstępnej – wyjaśnia Katarzyna Budnicka, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny w Mennicy Polskiej.

Produkty mennicze

Przychody w podstawowym segmencie działalności były w analizowanym okresie wyższe o ponad 155 mln zł (842,4 mln zł w I-IIIQ 2022m r. vs 686,7 mln zł rok wcześniej). Wynik segmentu poprawił się z 43 mln zł w I-III Q 2021 r. do 48,7 mln zł w I-III Q 2022 r. EBITDA wyniosła 53 mln zł (47,2 mln zł w I-III Q 2021 r.).

Wyniki segmentu Produkty mennicze odzwierciedlają w pierwszej kolejności wysokie zainteresowanie inwestycjami w złoto. Umiejętność zapewniania stałego dostępu do kruszcu, w połączeniu z systematyczną rozbudową kanałów dystrybucji, pozwalają konsekwentnie wzmacniać przewagi konkurencyjne Mennicy Polskiej. W okresie sprawozdawczym na mapie działalności Spółki pojawiły się trzy nowe biura sprzedaży w Katowicach, Lublinie i Białymstoku, a także sklep firmowy we Wrocławiu.

W kategorii monet obiegowych i kolekcjonerskich warto wspomnieć o kilku zakończonych zwycięstwem Mennicy postępowaniach przetargowych na dostawę monet do Ameryki Południowej, Azji oraz na rynki europejskie.

– W kategorii monet obiegowych najważniejsze osiągnięcia w ostatnich dziewięciu miesiącach to wygranie trzech przetargów ogłoszonych przez banki centralne Gwatemali, Dominikany, Tajlandii, Kolumbii. Realizacja kontraktów jest w toku, a finalizacja zleceń będzie miała miejsce w drugiej połowie 2023 roku. W trzecim kwartale wygraliśmy również duży przetarg na produkcję monet o nominale 50 stang, w którym wzięliśmy udział na zaproszenie Departamentu Skarbca w Tajlandii. W grupie monet kolekcjonerskich pozyskaliśmy kilka znaczących zamówień, m.in. na produkcję złotych sztabek dla Banku Estonii – mówi Siemowit Kalukiewicz, Członek Zarządu ds. Produkcji Monetarnej i Logistyki w Mennicy Polskiej – Mocna pozycja na rynkach zagranicznych jest wypadkową naszego know-how i doświadczenia, ale także zaufania partnerów biznesowych i pewności, że wszystkie zlecenia będą realizowane terminowo – dodaje.

Potwierdzeniem najwyższych standardów produkcji jest zwycięstwo w kategorii „Zakład produkcyjny” w konkursie The Best of Industry 4.0. Nagroda została przyznana już po dniu bilansowym za wdrożenie inteligentnego i autonomicznego systemu sterowania nowoczesnymi fabrykami (IPOSystem). Pozwala on realizować wszystkie zlecenia zgodnie z harmonogramem, bez udziału planistów i osób bezpośrednio nadzorujących.

Płatności elektroniczne

W okresie sprawozdawczym przychody w segmencie Płatności elektroniczne były wyższe o blisko 26 mln zł (wzrost z poziomu 127,5 mln zł po trzech kwartałach 2021 r. do 153,4 mln zł w okresie I-III Q 2022 r.). Wyższy o 11,7 mln niż rok wcześniej był wynik segmentu (2,3 mln zł w I-III Q 2022 r. vs -9,4 mln I-III Q 2021 r.). EBIDTA wyniosła 10,1 mln zł, co oznacza blisko siedmiokrotny wzrost w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej (1,5 mln zł w I-III Q 2021 r.).

Na istotny wzrost przychodów oraz wyników segmentu wpłynęło zwiększenie ruchu pasażerskiego oraz wewnętrzne działania realizowane przez Spółkę ukierunkowane na optymalizację kosztów. Nie bez znaczenia było także wydłużenie umów w największych miastach o 2-3 lata.

– Już po sześciu miesiącach tego roku wynik operacyjny, po raz pierwszy od dwóch lat, był dodatni. W trzecim kwartale segment płatności elektronicznych kontynuował tendencję wzrostową w przychodach. Jeśli nie staniemy w obliczu kolejnej fali koronawirusa, przychody w segmencie płatności elektronicznych za cały 2022 rok mogłyby być istotnie wyższe niż rok wcześniej, a nawet bliskie wynikom za 2019 rok, czyli tym, które pamiętamy sprzed pandemii – wyjaśnia Katarzyna Budnicka.

W pierwszych trzech miesiącach roku Mennica Polska konsekwentnie rozwijała udogodnienia dla pasażerów środków transportu publicznego. We Wrocławiu, w Bydgoszczy i Gdańsku oraz w Łodzi pasażerowie należność za przejazd mogą regulować BLIKIEM zbliżeniowym. Ta innowacyjna forma płatności jest dostępna w automatach mobilnych i stacjonarnych. W Warszawie płatność BLIKIEM można zrealizować w automatach stacjonarnych oraz mobilnych.

Ponadto, już po dniu bilansowym, autorski Open Payment System (OPS) został po raz czwarty uznany za najlepszy system poboru opłat w komunikacji miejskiej. W ramach Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2022 branżowe jury doceniło rozwiązanie, które umożliwia pasażerowi spłatę zadłużenia za nieopłacone bilety za pośrednictwem portalu www oraz w kasownikach w autobusach i tramwajach. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce. Jest ono powiązane z wdrożeniem OPS w Poznaniu, gdzie – z uwzględnieniem okolicznych gmin – mobilne kasowniki zostaną zainstalowane w 740 pojazdach komunikacji miejskiej.

Działalność deweloperska

W pierwszych trzech kwartałach br. przychody segmentu wyniosły 9,2 mln zł (127,5 mln zł w I-III Q 2021 r.). Wynik segmentu ukształtował się na poziomie -16 mln zł (42,6 mln zł w I-III Q 2021 r.). Wynik EBIDTA, uwzględniający udział w zyskach/stratach inwestycji wycenianych metodą praw własności, to -14 mln zł (44,7 mln zł po pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r.).

W ramach segmentu w okresie sprawozdawczym miał miejsce spadek przychodów względem analogicznego okresu rok wcześniej. Wynikało to przede wszystkim z faktu, że sprzedaż mieszkań za 2022 rok zostanie odnotowana w przychodach dopiero po podpisaniu aktów notarialnych. W tej chwili trwa faza budowy. Lokale sprzedane przez Mennicę w pierwszych trzech kwartałach tego roku zostaną uwzględnione w przychodach w przyszłych okresach.

– W ramach inwestycji Bulwary Praskie mamy obecnie sprzedanych 73 proc. mieszkań z budynków będących w realizacji. W pierwszych trzech kwartałach 2022 roku, pomimo wzrastających stóp procentowych i pogarszającej się sytuacji rynkowej, sprzedano 152 lokale – to blisko 50 proc. ogólnej liczby mieszkań w budynkach S2-S3, R1, R2-R3. Realizacja prac budowlanych przebiega zgodnie z założonym harmonogramem. Planujemy, że do końca tego roku do użytkowania zostanie przekazanych 183 lokali – wyjaśnia Katarzyna Budnicka.

W 2022 roku, po zastoju spowodowanym przez pandemię, przyśpieszył proces komercjalizacji posiadanych przez Mennicę lokali usługowych. Tylko w pierwszych trzech kwartałach tego roku przychody z wynajmu lokali komercyjnych w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej wzrosły dwukrotnie.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus