Skonsolidowane przychody ze sprzedaży PGM (PMPG) w I półroczu 2022 r. wyniosły ponad 21 mln zł i są o 68% wyższe od przychodów uzyskanych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Skonsolidowana EBITDA Grupy w I półroczu br. wyniosła 2,6 mln zł.
wybrane dane |
okres 6 miesięcy |
okres 6 miesięcy |
zmiana |
zmiana |
Zakończony |
Zakończony |
% |
wartości |
|
30.06.2022 |
30.06.2021 |
|
|
|
przychody ze sprzedaży |
21 851 |
13 032 |
68% |
8 819 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży |
13 827 |
7 469 |
85% |
6 358 |
EBIT |
1 960 |
2 997 |
-35% |
-1 037 |
EBITDA |
2 649 |
3 643 |
-27% |
-994 |
zysk(strata) brutto |
3 063 |
5 105 |
-40% |
-2 042 |
zysk(strata) netto na rok obrotowy |
2 247 |
4 521 |
-50% |
-2 274 |
Tab.1 Wybrane dane finansowe (źródło: Grupa Kapitałowa RAPORT WYNIKÓW za I p. 2022)
Po eliminacji zdarzeń jednorazowych skonsolidowana EBITDA Grupy za pierwsze półrocze 2022 roku wyniosła 1,4 mln zł. W 2021 roku, po eliminacji zdarzeń jednorazowych, Grupa wygenerowała w pierwszym półroczu stratę w wysokości 1,5 mln zł.
W skonsolidowanym wyniku roku 2022 zdarzeniem jednorazowym było odwrócenie odpisu na aktywa finansowe w kwocie 1,2 mln zł, natomiast roku ubiegłym głównymi zdarzeniami jednorazowymi były przychody z tytułu zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji PFR w wysokości 2,7 mln zł oraz przychody wynikające z odwrócenia odpisów w kwocie 3 mln zł.
Komentarz Zarządu
Na sukces finansowy Grupy w pierwszym półroczu składała się praca wielu zespołów w tym szczególnie redakcji spółek wydawniczych AWR „Wprost” i „Orle Pióro” wydających odpowiednio serwisy i tygodniki „Wprost” oraz „Do Rzeczy”. Rosnące o 33% rok do roku zasięgi sprawiają, że niemal co 4 internauta w Polsce (24,11%) odwiedza nasze serwisy czytając i oglądając prezentowane tam treści. Użytkownicy doceniają wysoką jakość redakcyjną oraz trafność poruszanych tematów, co przekłada się na znaczący wzrost średniego czasu przebywania w serwisie z 6m 17s do 10m 28s*.
Wśród konkurencyjnych wydawnictw oferujących płatną subskrypcję serwis Wprost.pl jest niekwestionowanym liderem pod względem zasięgu tj. liczby Realnych Użytkowników. W każdym miesiącu 2022 roku z serwisu korzysta średnio 7,8 mln RU co w stosunku do wyniku z analogicznego okresu w 2021 r stanowi wzrost o 36%*.
„Pierwsze półrocze 2022 to przede wszystkim udany proces spłaszczenia struktur redakcyjnych „Wprost” połączony z rozwojem produktu i różnych formatów kontentu wydawniczego. Do oferty B2C na stałe wprowadziliśmy e-tygodnik „Wprost Premium” o tematyce społecznej oraz trzy nowe podcasty: „Wprost Przeciwnie”, „Wprost o Kulturze” i „Niedyskrecje Parlamentarne”. Nowe treści ukazują się co tydzień w serwisie wprost.pl oraz na Spotify, Google Podcast i YouTube. W pierwszym półroczu udało nam się pozyskać wielu dziennikarzy oraz autorów i ekspertów. W najbliższych dniach uruchomimy kolejny, nowy serwis tematyczny.” – komentuje Prezes Grupy PMPG Katarzyna Gintrowska.
Istotny wpływ na wynik Grupy miały też sukcesy spółki Orle Pióro, wydawcy Tygodnika „Do Rzeczy”. Średnia miesięczna sprzedaż wydań ogółem „Tygodnika Do Rzeczy” w pierwszym półroczu 2022 r. wyniosła 30 742 egz. w stosunku do 27 298 egz. w analogicznym okresie 2021 r.* co oznacza ponad 10% wzrost średniej sprzedaży. Wzrost średniej sprzedaży e-wydań tygodnika (dostępy cyfrowe do e-wydań i treści na stronie dorzeczy.pl) za pierwsze półrocze 2022, w stosunku do analogicznego okresu w 2021 roku, wyniósł 75,8%. Według danych PBC „Tygodnik Do Rzeczy” był jedynym tytułem w grupie tygodników opinii ze wzrostem średniej sprzedaży ogółem rok do roku i jednym wśród tygodników opinii z takim wzrostem sprzedaży wersji cyfrowych (e-wydań).
Serwis informacyjny DoRzeczy.pl w pierwszym półroczu 2022 r. odwiedzało średnio miesięcznie 3,65 mln Realnych Użytkowników* co daje ponad 80% wzrost w stosunku do 2,02 mln* w analogicznym okresie 2021 r. Średnia liczba odsłon serwisu wzrosła z 22,2 mln do 36,6 mln* tj. o 64,7%. DoRzeczy.pl to największy konserwatywny portal w grupie informacji i opinii w Polsce. W czerwcu 2022 r. z wynikiem 3,88 mln realnych użytkowników wyprzedził portal tvpinfo.pl o blisko 1,3 mln odwiedzających, a wpolityce.pl o 2,4 mln*.
Jednostkowy wynik Spółki PMPG Polskie Media S.A jest również bardzo zadawalający. Odnotowaliśmy 106 % wzrost przychodów ze sprzedaży (+7,4 mln zł) co pozwoliło wygenerować wyższy o 67% wskaźnik EBITDA.
wybrane dane |
okres 6 miesięcy |
okres 6 miesięcy |
zmiana |
zmiana |
zakończony |
zakończony |
% |
wartości |
|
30.06.2022 |
30.06.2021 |
|
|
|
przychody ze sprzedaży |
14 442 |
7 020 |
106% |
7 422 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży |
10 704 |
4 989 |
115% |
5 715 |
EBIT |
2 578 |
1 326 |
94% |
1 252 |
EBITDA |
3 184 |
1 912 |
67% |
1 272 |
zysk(strata) brutto |
3 660 |
3 008 |
22% |
652 |
zysk(strata) netto na rok obrotowy |
2 883 |
2 834 |
2% |
49 |
Tab.2 Wybrane dane finansowe (źródło: Grupa Kapitałowa RAPORT WYNIKÓW za I p. 2022)
Pozytywny wynik to efekt ciągłego rozwoju konkurencyjnej oferty w segmencie B2B oraz zwiększającego się inventory reklamowego obu serwisów. Stale rosnący potencjał siatki reklamowej stanowi istotne koło zamachowe działu reklamy i działu sprzedaży programatycznej. Nadrzędnym celem spółki PMPG jest nie tylko strategiczny rozwój Grupy pod kątem produktów wydawniczych, ale również profesjonalizacja działu sprzedaży i dalszy rozwój konkurencyjnej oferty dla klientów B2B.