Przychody VOT (VOTUM) w zakończonym półroczu wzrosły o 48% r/r osiągając poziom 133,1 mln zł. Jak podano w raporcie, wpływ na wzrost przychodów miał segment dochodzenia roszczeń z tytułu umów bankowych. Segment ten wygenerował w zakończonym okresie 67% całości przychodów spółki.
"Na wzrost zaprezentowanych przychodów w segmencie dochodzenia roszczeń z tytułu umów bankowych wpływ miał dynamiczny przyrost rozstrzygnięć pierwszoinstancyjnych, które zgodnie z MSSF 15 generują wynagrodzenia zaliczane do przychodów w proporcji wynikającej z poziomu utrzymania ich w drugiej instancji" - wyjaśniono
Wynik finansowy netto spółki za pierwsze półrocze 2022 wyniósł 43,2 mln zł, wobec analogicznego okresu 2021 r. był więc wyższy o ponad dwadzieścia trzy razy.
"Zmiana ta jest wynikiem z jednej strony ujęcia przychodów z nieprawomocnych wyroków w segmencie bankowym, z drugiej zaś, braku przychodów ze sprzedaży instalacji fotowoltaicznych pod marką własną. Zmniejszenie kosztów działalności operacyjnej było skutkiem zmniejszenia kosztów zużycia materiałów i energii w segmencie fotowoltaicznym (w 2021 roku Grupa utraciła kontrolę nad Votum Energy S.A.)" - czytamy w sprawozdaniu
Wynik operacyjny za pierwsze półrocze 2022 r. wyniósł 52,2 mln zł natomiast wynik netto był równy 43,2 mln zł. W porównywalnym okresie ubiegłego roku było to odpowiednio 3,62 mln zł i 1,78 mln zł.
"Począwszy od 2019 roku liczba nowych klientów frankowych, korzystających każdego roku z usług spółek z Grupy Kapitałowej Votum przekracza 8 tys. W tym obszarze obserwowaliśmy delikatną tendencję spadkową, która jednak odwróciła się i będziemy dążyli do pozyskania, tak w tym roku, jak i w kolejnych latach nie mniej niż 10.000 klientów tego segmentu. Realizacji tego celu sprzyja dynamicznie rosnąca liczba klientów, którzy dzięki usługom Grupy Kapitałowej Votum unieważnili niezgodne z prawem umowy kredytu. W ślad za wyrokami pierwszej instancji, których przyrost jest widoczny od początku roku, podążają rozstrzygnięcia prawomocne, których wyraźnego przyrostu spodziewamy się już od czwartego kwartału 2022 r. Procesy obsługi klienta w Grupie Kapitałowej Votum przebiegają zgodnie z przyjętymi założeniami, co możliwe jest dzięki cyfryzacji procesów obsługi klienta i zapewnieniu wyspecjalizowanej kadry na terenie całego kraju. Rozstrzygnięcia TSUE w kluczowych kwestiach prawnych dotyczących sytuacji frankowiczów pozwalają liczyć na uproszczenie, a tym samym przyspieszenie postępowań sądowych" - dodano