Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Ten Square Games w pierwszym półroczu 2022 r. oraz komentarz zarządu

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE półrocze 2022 półrocze 2021 dynamika
tys. zł      
Przychody netto 274 477 338 999 -19%
Koszt wytworzenia sprzedanych usług 33 476 22 019 52%
Zysk (strata) na działalności operacyjnej 46 836 94 615 -50%
Zysk (strata) brutto 49 264 95 466 -48%
Zysk (strata) netto 40 535 86 078 -53%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 83 935 107 723 -22%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -39 132 -11 478  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -93 089 -548  
       
Aktywa trwałe 326 192 298 866 9%
Aktywa obrotowe 157 695 221 414 -29%
Kapitał własny 318 796 351 051 -9%
Zobowiązania długoterminowe 58 245 64 993 -10%
Zobowiązania krótkoterminowe 106 846 104 236 3%
Liczba akcji (w szt) 7 301 783 7 267 311  
Średniważona liczba akcji (w szt) 7 334 822 7 301 783  
Zysk (strata) na jedną akcję (PLN/EUR) 5,53 11,79 -53%

 

Pierwsza połowa 2022 roku była dla Grupy trudnym okresem w związku z końcem lockdownów spowodowanych pandemią COVID-19, pogorszeniem sentymentów na rynku konsumenckim, trudnym rynkiem marketingowym oraz wybuchem wojny na Ukrainie. Wszystkie te czynniki miały negatywny wpływ na działalność Grupy – płatności Grupy spadły z poziomu 324,2 mln PLN w 1 połowie 2021 roku do 266 mln PLN w pierwszej połowie tego roku (spadek o 18%), EBITDA skorygowana wyniosła 70,6 mln PLN w porównaniu do 112 mln PLN w porównywalnym okresie poprzedniego roku.

Z powodu wojny w Ukrainie na początku marca 2022 roku Grupa zablokowała dystrybucję, marketing oraz możliwość płacenia we wszystkich kluczowych grach Grupy na terytorium Rosji i Białorusi. Udział rynku rosyjskiego (rynek białoruski jest pomijalny z perspektywy Grupy) w płatnościach 2021 roku wyniósł ok. 5,3% - w tym ok. 6,5% dla gry Fishing Clash i 2,5% dla gry Hunting Clash. Zamknięcie rynku miało bezpośredni wpływ na spadek płatności, ale także pośredni efekt na aktywność graczy wewnątrz tzw. klanów. Wykluczenie rosyjskich użytkowników spowodowało rotacje graczy wewnątrz klanów i tymczasowe zaburzenie ich zaangażowania w grę (np. dobre klany z dużym udziałem rosyjskich graczy automatycznie bardzo osłabiły się w rankingach, demotywując pozostałych graczy do rozgrywki).

Największy spadek płatności (-27% r/r) zanotował flagowy tytuł Grupy – gra Fishing Clash. Lata 2020 i 2021, to były tzw. „lata covidowe”, kiedy, na skutek zintensyfikowanych działań marketingowych, baza użytkowników zmieniła swój poziom skokowo. Na samym początku pandemii, w drugim kwartale 2020 roku, przejściowo gwałtownie spadły przeciętne koszty płatnego pozyskiwania użytkowników i wtedy to Grupa poniosła wyjątkowo wysokie nakłady marketingowe. Tym samym baza użytkowników wzrosła do niemal 7 mln użytkowników, gdzie wcześniej był to rząd wielkości 1-3 mln (4Q 2019 – 1,9 mln PLN). Wyższa baza użytkowników przyłożyła się oczywiście na osiągane wyższe płatności w kolejnych okresach, natomiast w 2022 roku efekt ten jest już coraz mniej zauważalny. W pierwszej połowie 2022 roku Grupa poniosła także zdecydowanie niższe nakłady marketingowe – 29,2 mln PLN w porównaniu do 47,4 mln PLN w porównywalnym okresie poprzedniego roku. Baza użytkowników uległa normalizacji i w pierwszej połowie 2022 roku wynosiła ok. 2 mln użytkowników.

Kolejny tytuł Grupy – gra Hunting Clash osiągnęła niemal identyczny poziom płatności w obu okresach (57,2 mln PLN), jednakże wydatki marketingowe w pierwszej połowie 2021 roku były wyższe i wyniosły 34,6 mln PLN, a w 2022 roku wyniosły 23,8 mln PLN. Gra miała swoją premierę w 2020 roku, zespół produktowy z każdym kolejnym kwartałem dodaje nowe funkcjonalności i wydarzenia, co ma istotny wpływ na zaangażowanie użytkowników w grze.

W 2022 roku do płatności Grupy dokładają się także gry przejętej spółki Rortos, które w pierwszym półroczu 2022 roku wyniosły 15,8 mln PLN. W sumie tej 7,6 mln PLN odnosi się do gry Real Flight Simulator, która nie jest wspierana dodatkowymi budżetami marketingowymi oraz 6 mln PLN do gry Airline Commander, dla której nakłady marketingowe wyniosły 1,1 mln PLN.

Wieloletnie gry Grupy z segmentu Evergreen – Let’s Fish i Wild Hunt osiągnęły łącznie poziom płatności 10,8 mln PLN w pierwszym półroczu 2022 roku w porównaniu do 14,9 mln PLN w analogicznym okresie 2021 roku. Gry te nie są wspierane marketingowo od wielu kwartałów, a i tak generują stabilny poziom płatności.

Grupa nie odnotowuje istotnej sezonowości sprzedaży. Poziom przychodów jest uzależniony od cyklu życia danej gry, wydatków marketingowych, a także w ostatnich latach, od wprowadzanych bądź znoszonych lockdownów wywołanych pandemią COVID19.

Koszt wytworzenia sprzedanych usług obejmuje głównie wynagrodzenia pracowników i współpracowników Spółki oraz amortyzację gier. Wzrost kosztów w 1 półroczu 2022 głównie związany jest z wykazywaniem kosztów spółki Rortos przejętej w drugiej połowie 2021 roku – koszty te wyniosły 8,2 mln PLN.

Na spadek kosztów sprzedaży (-23%) odpowiada głównie spadek nakładów marketingowych opisanych powyżej (-34%) oraz spadek kosztu prowizji, które są w pełni uzależnione od poziomu płatności i wraz z ich spadkiem proporcjonalnie spada kwota prowizji.

Koszty ogólnego zarządu wzrosły w porównywanych okresach o 37%, na co wpływ miały głównie dwa czynniki. W trakcie 2021 roku Grupa mocno rozbudowała zespoły wspierające, ogólnofirmowe. Zatrudnienie w tych działach rosło z kwartału na kwartał, aby w pierwszym kwartale 2022 roku osiągnąć swój szczyt. Dlatego też porównując pierwsze półrocze 2022 i 2021 roku koszty wynagrodzeń wzrosły istotnie – z poziomu 5 mln PLN do 10,1 mln PLN (przy mniejszym koszcie 2Q niż 1Q). Kolejną grupą kosztów są koszty spółek zależnych, które w 2022 roku wyniosły 5 mln PLN w porównaniu do 70 tysięcy złotych w poprzednim okresie. W trakcie 2022 roku Grupa poniosła także jednorazowe koszty związane z M&A w kwocie 1,8 mln PLN. W kosztach ogólnego zarządu znajdują się także koszty programu motywacyjnego związanego z przyznaniem w 2020 roku akcji Prezesowi Spółki Maciejowi Zużałkowi oraz koszty klasycznego programu motywacyjnego opartego na emisji nowych akcji (tylko 2021 rok) – koszty obu programów wyniosły odpowiednio 12,1 mln PLN w pierwszej połowie 2022 roku i 14,6 mln PLN w analogicznym okresie poprzedniego roku.

W trakcie drugiego kwartału 2022 roku Zarząd Spółki podjął decyzję o zaprzestaniu prac i zamknięciu projektu Football Elite. Decyzja o zamknięciu projektu została podjęta po przeprowadzeniu w czerwcu analizy kosztów marketingowych w zestawieniu z potencjałem rynkowym i zaangażowaniem graczy, którzy mogli testować nową grę. W ocenie Zarządu optymalizacja projektu zajęłaby wiele miesięcy, a poniesione koszty byłyby niewspółmierne do potencjalnych przychodów i rozmiaru segmentu tego typu gry. W związku z tym grupa dokonała odpisu aktualizującego wartości niematerialne i prawne w wysokości 8,5 mln PLN co jest główną przyczyną wzrostu pozostałych kosztów operacyjnych.

Przychody finansowe to głównie zrealizowane i niezrealizowane (bilansowe wyceny) różnice kursowe. W 2022 roku Grupa relatywnie więcej środków pieniężnych trzyma w walutach, stąd wycena pozycji bilansowych na 30.06.2022 dała 5,1 mln PLN, przy 1,5 mln zrealizowanych różnic kursowych. W 2021 roku wpływ różnic kursowych na sprawozdanie spółki był znacząco niższy – łącznie zrealizowane i niezrealizowane różnice kursowe wyniosły 0,9 mln PLN

W marcu 2022 roku spółka nabyła 24,8% udziałów w Gamesture Sp. z o.o. Spółka ta generuje obecnie stratę netto, w związku z tym Grupa wykazała 1,2 mln PLN straty z tytułu udziału w jednostkach stowarzyszonych – brak analogicznego kosztu w roku poprzednim.

Skorygowana EBITDA wyniosła 70,6 mln PLN i była niższa o 41,4 mln PLN (to jest 37%) niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Cel EBITDA skorygowana dla programu motywacyjnego opartego na akcjach na 2022 rok wynosi 251 330 811 PLN (Uchwała Rady Nadzorczej z kwietnia 2021 roku). Zgodnie z zasadami programu, akcje zostają wyemitowane tylko i wyłącznie w sytuacji gdy EBITDA osiągnie/przekroczy zakładany próg. W związku z potencjalnym brakiem realizacji założonego celu, Jednostka Dominująca zdecydowała o nierozpoznawaniu kosztu programu w pierwszym półroczu 2022 roku. W przypadku osiągnięcia progu na koniec roku, koszt programu zostanie rozpoznany w sprawozdaniu rocznym.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus