Grupa CDL (CDRL) notuje bardzo dobre wyniki operacyjne. Dane finansowe za I półrocze zostały obciążone odpisami aktualizującymi, które są konsekwencją wojny w Ukrainie, a więc czynnikiem niezależnym od spółki. Były one konieczne, ze względu na sprzedaż udziałów w spółce zależnej z siedzibą w Rosji, oraz obniżenie wartości udziałów w spółce zależnej DPM, co wynikało z pogorszenia ratingu Białorusi. Spółka stawia na rozwój sprzedaży omnichannel, zwiększając jakość usług i dotarcie do klienta poprzez sklepy własne, sklepy franczyzowe, punkty partnerskie oraz sklep internetowy i platformy marketplace. Władze spółki zapowiadają dalszy rozwój biznesu – w najbliższych miesiącach zostanie przedstawiona strategia rozwoju na kolejne lata.
Dynamiczny rozwój e-commerce i omnichannel
W pierwszym półroczu został uruchomiony nowy kanał sprzedaży na Amazon.de, a także ruszyła sprzedaż produktów marki Lemon na Allegro. Została również wdrożona usługa click and collect oraz zwroty online – offline. Spółka wprowadziła zmiany technologiczne – między innymi wdrożono Magento Commerce oraz dokonano optymalizacji usługi BNPL (buy now pay later). Rozwój marek grupy CDRL i poszerzenie asortymentu oraz rozwijający się kanał e-commerce wygenerował potrzebę budowy nowego studia fotograficznego. Przestrzeń studyjna powiększyła się z niespełna 80 m2 do 337,56 m2. W nowym studio mieszczą się dwie cykloramy, z oświetleniem stałym oraz błyskowym, dostosowanym do wykonywania zdjęć typu lookbook oraz produkcji filmów. W części packshotowej studia mieści się nowoczesne urządzenie, które pozwala na wykonywanie zdjęć i jednoczesną ich obróbkę z wieloma funkcjonalnościami. Nowe narzędzie optymalizuje pracę nad obróbką zdjęć dla platform typu marketplace (różne kolory teł na zdjęciach generują się automatycznie) jak również usprawnia proces przekazywania zdjęć dla platform marketplace. Zdjęcia są przekazywane w tym samym momencie co do działu e-commerce. W porównaniu do ubiegłego roku w lipcu i sierpniu zostało wykonanych 222% więcej zdjęć.
- Grupa CDRL rozwija się wielokanałowo. Konsekwentnie umacniamy sprzedaż w Internecie (zarówno w sklepie własnym jak i poprzez platformy marketplace), nie zapominamy w też o naszych salonach stacjonarnych – rozwijamy sieć sprzedaży i wprowadzamy szereg nowych udogodnień dla naszych klientów – komentuje Marek Dworczak, prezes CDRL
Już 12 września rusza pierwszy etap wdrożenia nowego programu lojalnościowego dla klientów, który połączy świat offline z online. Podstawową korzyścią Coccodrillo Club jest stały rabat na zakupy obliczany indywidualnie, na podstawie historycznego obrotu na koncie klienta oraz darmowa dostawa od niższego progu zakupowego Każdy klient lojalnościowy będzie otrzymywał personalizowane oferty i promocje. Dla nowo dołączających klientów został przygotowany powitalny rabat.
W ostatnich miesiącach spółka pozyskała nowego dystrybutora w Serbii, otworzyła dwa nowe kornery w Mołdawii oraz w Czarnogórze. Na rynku polskim powstał salon agencyjny w Tomaszowie Lubelskim, a w okresie letnim funkcjonuje 12 salonów sezonowych w nadmorskich miejscowościach.
- Choć ostatnie miesiące były bardzo wymagającym czasem dla branży handlowej, z optymizmem patrzymy w przyszłość. Jesteśmy przekonani, że wdrażane obecnie rozwiązania w kolejnych miesiącach przełożą się na rozwój biznesu – uzupełnia Dworczak.
Dobre wyniki operacyjne i konieczne odpisy
W I półroczu 2022 roku Grupa CDRL osiągnęła 188 mln zł przychodów – jest to wynik wyższy 2,1 proc. r/r. Spółka zwiększyła marżę na sprzedaży, która wyniosła 51,4 procent i jest wyższa względem analogicznego okresu o 1,1 pkt. proc. Tylko w II kwartale br spółka osiągnęła mocne wyniki operacyjne - 7,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto. Wynik ten o 3,5 mln obniżył wspomniany wyżej odpis aktualizujący wartość aktywów wynikający ze sprzedaży udziałów w spółce zależnej z siedzibą w Rosji.
Dodatkowo, spółka zdecydowała o utworzeniu odpisów aktualizujących wartość należności i udziałów w spółce zależnej DPM, które z kolei obniżyły wynik jednostkowy za I półrocze 2022 r. Łączna wartość odpisów aktualizujących odnoszących się do spółki DPM wynosi około 16,2 mln. zł, w tym 2,7 mln. zł to odpis aktualizujący wartość należności, a 13,5 mln zł dotyczy odpisu na wartość udziałów w DPM. Odpis aktualizujący wartość udziałów w DPM wynika przede wszystkim ze wzrostu wskaźnika premii za ryzyko działalności na Białorusi, która wzrosła z 6,43% w styczniu 2022 r. do 16,77% w lipcu 2022 r.
Władze spółki podkreślają, że odpisy nie mają wpływu na obecną pozycję gotówkową grupy, podkreśla również, że należności od rosyjskiej spółki są nadal do odzyskania, a problem ściągalności wynika m.in. z braku płynności rubla (banki nie przyjmują przelewów).
- Warto podkreślić, że nasza białoruska spółka odnotowała bardzo dobre wyniki operacyjne. Utworzenie odpisu było konieczne ze względu na obniżony rating dla tego kraju, co wynika z większego ryzyka prowadzenia działalności – dodaje Dworczak.
Różnice kursowe i koszty finansowe
W I półroczu 2022 r. do 4,85 mln zł wzrosły koszty finansowe. To 1,5 mln zł więcej niż rok wcześniej. Zmiana wynika przede wszystkim z różnic kursowych, które wzrosły o 1,7 mln zł oraz odsetek kredytowych, które były wyższe o 0,35 mln zł. Koszty finansowe netto wyniosły w I półroczu br. 4,1 mln zł wobec 0,8 mln zł rok wcześniej.
Stany magazynowe
Ze względu na rozwój sprzedaży w modelu omnichannel, Grupa CDRL systematycznie rozszerza ofertę. Koniecznym było również zwiększenie stanów magazynowych, aby zapewnić płynność sprzedaży we wszystkich kanałach online (sklepie internetowym oraz platformach marketplace) oraz w sklepach stacjonarnych: placówkach własnych, franczyzowych oraz w punktach partnerskich.