Rozwiązania dostarczane przez Grupę APT (APATOR), obejmujące urządzenia do precyzyjnego pomiaru oraz zarządzania zużyciem energii, wody, ciepła i gazu, dobrze wpisują się w obowiązujący dziś zrównoważony model gospodarczy, w którym nacisk kładzie się na oszczędność zasobów naturalnych, rozwój zielonych technologii i przyśpieszenie transformacji energetycznej. Dobre wyniki sprzedażowe Grupy w 2. kwartale br. pozwoliły na wypracowanie zysku za 1. półrocze. Tej pozytywnej i zapowiadanej przez zarząd tendencji towarzyszą inicjatywy nakierowane na zminimalizowanie wpływu powszechnej inflacji kosztów na rentowność biznesu.
- Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 1H 2022 r. wyższe o 7% r/r (495,2 mln PLN), dzięki kontynuacji dobrych tendencji w Wodzie i Cieple – rekordowa sprzedaż w 1H (168,8 mln PLN, +20% r/r), przy nieznacznym wzroście w Gazie (143,1 mln PLN, +5%) i porównywalnej r/r sprzedaży w Energii Elektrycznej (183,3 mln PLN).
- Wyższy o 11% r/r poziom sprzedaży eksportowej (243,3 mln PLN), stanowiącej 49% przychodów Grupy.
- Bardzo dobry 2. kwartał: wzrost sprzedaży o 9% r/r (258,1 mln PLN) w wyniku kolejnego historycznie najwyższego kwartału sprzedażowego w Wodzie i Cieple (88,1 mln PLN, +22% r/r) przy jednocyfrowych r/r wzrostach w Energii Elektrycznej (102,4 mln PLN) i Gazie (67,6 mln PLN).
- Wyniki całego półrocza pod presją inflacji kosztowej: skonsolidowana EBITDA w 1H 2022 r. na poziomie 43,5 mln PLN, zysk netto w wysokości 1,3 mln PLN.
Wyniki finansowe Grupy Apator osiągnięte w 1. półroczu 2022 roku potwierdzają odwrócenie niekorzystnego trendu obserwowanego w poprzednich kwartałach, będącego konsekwencją prowadzenia działalności biznesowej w bardzo trudnym i niepewnym otoczeniu makroekonomicznym. Szerokie portfolio produktowe wpisujące się w trendy oszczędzania mediów energetycznych i wody oraz stabilna pozycja Grupy na kluczowych rynkach europejskich pozwoliła na wygenerowanie 7-procentowego wzrostu obrotów r/r. Skonsolidowane przychody 1H osiągnęły poziom 495 mln PLN, w głównej mierze dzięki rekordowej sprzedaży rozwiązań w segmencie Woda i Ciepło, wyższej sprzedaży w Gazie i porównywalnej r/r sprzedaży w Energii Elektrycznej.
Grupa Apator niezmiennie pozostaje jednym z największych dostawców specjalistycznej aparatury elektrycznej i urządzeń pomiarowych dla krajowych utilities, jednocześnie dążąc do dywersyfikacji rynków i zwiększenia ekspozycji eksportowej. W 1. półroczu br. sprzedaż zagraniczna stanowiła niemal połowę sprzedaży Grupy (243,3 mln PLN, +11% r/r), a głównym rynkiem eksportowym była Europa. Największe wzrosty zamówień zagranicznych (+21% r/r) odnotował segment Wody i Ciepła m.in. w następstwie dyrektywy UE nakładającej obowiązek instalowania urządzeń do opomiarowania ciepła ze zdalnym odczytem oraz ogólnoświatowego trendu oszczędzania wody, a także segment Energii Elektrycznej (+10% r/r) – co z kolei jest efektem rosnącej pozycji Apatora jako uznanego dostawcy liczników ee na rynku niemieckim. Segment Gaz – mimo niepewnej sytuacji na rynku paliw - utrzymał dodatnią dynamikę eksportu i dostarczał gazomierze do dotychczasowych i nowych klientów.
W dalszym ciągu dużym wyzwaniem dla biznesu pozostają utrzymujące się od wybuchu pandemii zaburzenia w łańcuchach dostaw, pogłębione dodatkowo w wyniku wojny w Ukrainie. Narastająca presja inflacyjna w połączeniu ze specyfiką biznesu Apatora, którego znaczna część opiera się na kontraktach długoterminowych, przełożyły się na osłabienie wyników i rentowności działalności w poprzednich kwartałach (głównie IVQ ‘21 i IQ ‘22).
– Działanie w trudnych czasach hartuje i my również wynieśliśmy z kryzysu ważną lekcję. Już w poprzednim roku wdrożyliśmy szereg inicjatyw, aby przeciwdziałać utracie przychodów i spadkom marż. Skoncentrowaliśmy się na utrzymaniu ciągłości produkcji oraz zapewnieniu większej elastyczności cen sprzedaży – mówi Arkadiusz Chmielewski, Prezes Zarządu Apator SA. – Kluczowym warunkiem powodzenia naszego planu była renegocjacja zawartych kontraktów i zmiana dotychczasowych cenników, która uwzględniałaby wskaźniki inflacji cen materiałów. Większość naszych klientów wykazała zrozumienie dla sytuacji na rynku komponentów i w 2. kwartale br. widzimy już pierwsze pozytywne efekty tej zmiany. W drugiej połowie roku spodziewamy się dalszej, zauważalnej poprawy naszych wyników finansowych na działalności podstawowej. To, na co niestety nie mamy wpływu, to zawirowania na rynku walut oraz zwiększone koszty finansowania. Gdyby nie one, wyniki Grupy byłyby znacznie lepsze – dodaje Prezes Zarządu.
Skonsolidowana EBITDA po 1 półroczu 2022 roku wyniosła 43,5 mln PLN. Z kolei wynik netto, po słabszym 1 kwartale br., ukształtował się na poziomie 1,3 mln PLN, pomimo ujemnego salda na działalności finansowej (-9,9 mln PLN) wynikającego ze wzrostu kosztów obsługi zadłużenia oraz ujemnych różnic kursowych.
W segmencie Energii Elektrycznej Apator utrzymał sprzedaż na porównywalnym poziomie ubiegłego roku (183,3 mln PLN), przy niższej r/r rentowności działalności wynikającej z inflacji kosztów materiałowych, energii i pracy. Od 2. kwartału br. obserwowana jest poprawa marży będąca efektem ukończenia realizacji mniej rentownych kontraktów, renegocjacji obowiązujących cenników oraz ciągłej optymalizacji procesów. Spółka dostarcza liczniki smart w ramach ogłaszanych sukcesywnie przetargów przez polskie OSD oraz specjalne linie liczników dostosowane do wymogów technicznych rynku niemieckiego. Dobre wyniki w 1. półroczu br. odnotowała linia aparatury łączeniowej i ICT – oprócz tradycyjnie dostarczanej dla energetyki specjalistycznej aparatury zabezpieczeniowej oraz narzędzi IT i usług w zakresie zarządzania majątkiem sieciowym dla OSD, Apator rozwija sprzedaż nowych rozwiązań dla sektora OZE (automatyka, systemy do zarządzania energią z PV i wiatru). Spółka z powodzeniem przeprowadziła pilotaż pierwszego autorskiego magazynu energii, który umożliwia stabilizację i bilansowanie sieci przy dużej liczbie instalacji prosumenckich.
– Obserwujemy dziś przyśpieszoną transformację sektora energetycznego. Jestem przekonany, że kryzys energetyczny może być szansą na gruntowną zmianę naszej gospodarki i podejścia całego społeczeństwa do gospodarowania zasobami energetycznymi – mówi Tomasz Łatka, Członek Zarządu Apator SA. – Nasi klienci, operatorzy systemów dystrybucyjnych, są świadomi tej nieuchronnej zmiany, inwestują w OZE, modernizują infrastrukturę sieciową i automatyzują procesy. Podobny trend obserwujemy wśród naszych klientów z sektora przemysłu. Rośnie też liczba świadomych konsumentów i prosumentów. Wszyscy dziś poszukują narzędzi do racjonalnego, efektywnego gospodarowania zużyciem energii elektrycznej, gazu, wody i ciepła. Ważną rolę w tej transformacji mogą odegrać lokalni dostawcy technologii. Grupa Apator świetnie zna ten rynek, może zaoferować nie tylko innowacyjne rozwiązania wytwarzane we własnych centrach R&D, ale także doradztwo techniczne, obsługę posprzedażową i serwis na miejscu.
Sprzedaż segmentu Gaz w 1 półroczu br. była wyższa o 5% r/r i wyniosła 143,1 mln PLN - przy podobnej jak w pozostałych segmentach tendencji spadku rentowności powodowanej inflacją kosztów. Segment realizował zakontraktowane dostawy dla PSG oraz dostarczał gazomierze na rynki eksportowe, intensyfikując sprzedaż na rynkach niemieckim, węgierskim, rumuńskim, czeskim oraz gruzińskim. Sytuacja geopolityczna w największym stopniu oddziałuje na tę część biznesu Grupy Apator, dlatego już teraz analizowane są alternatywne kierunki rozwoju, które pozwolą znacząco zdywersyfikować portfolio produktów i klientów.
– Za kilka tygodni przedstawimy rynkowi zrewidowaną strategię Grupy Apator, która będzie odpowiedzią na nowe uwarunkowania makroekonomiczne i wyzwania związane z kryzysem energetycznym – zapowiada Arkadiusz Chmielewski. – W obszarze naszego zainteresowania jest oczywiście energetyka odnawialna, a kluczowymi zagadnieniami: bezpieczeństwo i efektywność energetyczna. Mamy w tym zakresie spore doświadczenie. Chcemy wykorzystać nasze know-how i zespoły inżynierskie, aby zaproponować nowe rozwiązania nie tylko dla naszego tradycyjnego sektora utilities, ale również dla coraz bardziej świadomych i prośrodowiskowo nastawionych grup konsumentów.
Zdecydowanie najlepsze perspektywy rysują się przed segmentem Woda i Ciepło, co jest konsekwencją zmian klimatycznych, powszechnego deficytu wody (także w krajach rozwiniętych), a co za tym idzie rosnącego popytu na technologie wspierające zarządzanie i oszczędzanie tego cennego zasobu. Drugi kwartał br. był kolejnym rekordowym pod względem sprzedaży segmentu, a w całym półroczu obroty były wyższe o ok. 20% r/r dzięki wysokim dynamikom sprzedaży zarówno za granicą (+21%), jak i na rynku krajowym (+17%). Co istotne, segment skutecznie wypełnił lukę w przychodach powstałą w wyniku wojny w Ukrainie i związanych z nią spadków sprzedaży na rynkach wschodnich.
W 2. kwartale br. sfinalizowano relokacje trzech zakładów produkcyjnych tj. Apator Powogaz, Apator Telemetria i GWi (Wielka Brytania). – Te pierwsze dwie inwestycje były konieczne, aby wyskalować przede wszystkim produkcję wodomierzy, co pozwoli Grupie w kolejnych latach istotnie zwiększyć obroty na szybko rozwijającym się rynku opomiarowania wody i ciepła. Drugim, równie ważnym aspektem reorganizacji aktywów Grupy, ale także optymalizacji procesów produkcyjnych w pozostałych naszych fabrykach, jest przeciwdziałanie erozji marży, która dotyka dziś wszystkie gałęzie przemysłu. Każda z naszych fabryk musi być nowoczesna i wydajna – mówi Arkadiusz Chmielewski.
Z uwagi na utrudnienia w dostępności komponentów i wciąż niepewną sytuację na rynku nadal koniecznością jest utrzymanie wysokiego poziomu kapitału obrotowego w celu zabezpieczenia bieżącej i przyszłej produkcji, co wiąże się z dodatkowym obciążeniem finansowym Grupy Apator.
– Sytuacja finansowa Grupy Apator jest bezpieczna. Mamy zapewnione finansowanie na kolejne 3 lata, jednakże - ze względu na obecne uwarunkowania gospodarcze - zamierzamy korzystać z niego ostrożnie – mówi Małgorzata Mazurek, Dyrektor ds. Finansowych Grupy Apator. – Posiadane środki umożliwiają zarówno finansowanie bieżącej działalności, jak również prowadzenie niezbędnych inwestycji, w tym prace rozwojowe nad nowymi produktami. Utrzymujemy wydatki pod kontrolą i cały czas pracujemy nad optymalizacją zapasów, zabezpieczając jednocześnie bufory materiałów pod obecne i przyszłe kontrakty.