W I półroczu 2022 r. przychody Grupy Dino wyniosły 8 740,9 mln PLN i były o 2 729,9 mln PLN, czyli o 45,4% wyższe niż w I pół. 2021 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 46,3% do 6 579,9 mln PLN.
W II kwartale 2022 r. przychody grupy DNP (DINOPL) wyniosły 4 886,7 mln PLN i były o 1 636,3 mln PLN, czyli o 50,3% wyższe niż w II kw. 2021 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 51,7% do 3 702,9 mln PLN.
W I półroczu 2022 r. wynik EBITDA zwiększył się rok do roku o 41,7% do 783,4 mln PLN. Marża EBITDA wyniosła 8,96%, podczas gdy w I półroczu 2021 r. było to 9,19%. W II kw. 2022 r. wynik EBITDA zwiększył się o 45,4% do 450,6 mln PLN. Marża EBITDA wyniosła 9,22% i była o 0,31 pkt proc. niższa niż w II kw. 2021 r.
WYBRANE DANE FINANSOWE (w tys.) | półrocze / 2022 | półrocze /2021 |
---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 8 740 937 | 6 011 032 |
Zysk z działalności operacyjnej | 640 566 | 438 429 |
Zysk brutto | 577 284 | 418 066 |
Zysk netto | 464 513 | 341 009 |
Liczba akcji (w szt.) | 98 040 000 | 98 040 000 |
Podstawowy / rozwodniony zysk na akcję w PLN, EUR | 4,74 | 3,48 |
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej | 448 881 | 528 477 |
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej | -723 956 | -708 895 |
Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej | 9 620 | -96 211 |
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów | -265 455 | -276 629 |
stan na 30.06.2022 | stan na 31.12.2021 | |
Aktywa razem | 7 656 094 | 7 168 531 |
Aktywa trwałe razem | 5 769 518 | 5 183 347 |
Aktywa obrotowe razem | 1 886 576 | 1 985 184 |
Kapitał własny | 3 534 703 | 3 070 190 |
Kapitał podstawowy | 9 804 | 9 804 |
Zobowiązania długoterminowe | 1 225 429 | 1 092 804 |
Zobowiązania krótkoterminowe | 2 895 962 | 3 005 537 |
Znacząca poprawa przychodów jest wynikiem rozwoju sieci sklepów Dino o nowe placówki oraz wzrostu przychodów w istniejących sklepach (like for like, LfL)2. 45,4-proc. wzrostowi przychodów ze sprzedaży w I półroczu 2022 r., towarzyszył blisko 33-proc. wzrost liczy zakupów zrealizowanych przez konsumentów w sklepach Dino w tym okresie, w stosunku do analogicznego okresu 2021 r.
Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I półroczu 2022 r. 25,5%. W II kw. 2022 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 29,8%. Równocześnie liczba zakupów dokonanych w sklepach LfL wzrosła w pierwszym półroczu o blisko 15% w stosunku do I półrocza 2021 r.
Świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 39,4% sprzedaży Grupy w II kw. 2022 r. i za 39,1% w pierwszym półroczu 2022 r.
W II kw. 2022 r. uruchomionych zostało 96 nowych sklepów Dino. Łącznie w I półroczu 2022 r. otwarte zostały 162 nowe sklepy w stosunku do 150 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 30 czerwca 2022 r. sieć Dino liczyła 1975 marketów, o 353 więcej niż przed rokiem.
Dług netto Grupy Dino3 wyniósł 1 403,2 mln PLN na dzień 30 czerwca 2022 r. co oznacza wzrost o 346,6 mln PLN w stosunku do 31 grudnia 2021 r. i wzrost o 207,9 mln PLN w stosunku do 30 czerwca 2021 r. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 0,9x na dzień 30 czerwca 2022 r. w stosunku do 1,0x rok wcześniej.
Grupa Dino wypracowała środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w I pół. 2022 r. w kwocie 448,9 mln PLN, o 15,1% mniej niż w I pół. 2021 r. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej były ujemne i wyniosły (724,0) mln PLN w I półroczu 2022 r. i były na zbliżonym poziomie do przepływów z działalności inwestycyjnej w I półroczu 2021 r. Wysoki poziom przepływów z działalności inwestycyjnej wynikał przede wszystkim z dużej liczby otwarć nowych marketów Dino w I półroczu 2022 r., z rozwoju mocy produkcyjnych zakładu mięsnego Agro Rydzyna oraz rozwoju zaplecza logistycznego (w I kw. 2022 r. rozpoczęła się budowa 8 centrum dystrybucyjnego Spółki w miejscowości Kaliska w województwie kujawsko-pomorskim).
Czynniki, które będą miały wpływ na działalność i wyniki Dino
Zarząd Dino ocenia, że na działalność Grupy Dino do końca 2022 r. mogą mieć wpływ następujące czynniki:
• tempo otwierania nowych sklepów przez Dino Polska i towarzyszące temu nakłady inwestycyjne, na co negatywnie może wpływać wysoka inflacja w sektorze budowlanym i rosnące koszty finansowania dłużnego; priorytety Zarządu Spółki dotyczące kolejnych kwartałów obejmują prowadzenie restrykcyjnej selekcji lokalizacji pod nowe sklepy Dino w celu utrzymania inflacji kosztów budowy sklepów na możliwie najniższym poziomie, przy jednoczesnym ograniczaniu korzystania z finansowania dłużnego,
• zmiany w poziomie wydatków na konsumpcję wywołane zmieniającą się sytuacją gospodarczą, w szczególności wysoką inflacją żywności oraz wysoką inflacją ogółem, która może prowadzić do pogarszania się dochodów rozporządzalnych konsumentów,
• rosnące ceny towarów rolnych, energii elektrycznej, gazu ziemnego, opakowań oraz koszty pracy co przekłada się na rosnące koszty produkcji żywności, a tym samym na wzrost cen po jakich sieci handlowe nabywają produkty od producentów żywności; wymienione wyżej czynniki bezpośrednio wpływają także na koszty operacyjne Grupy Dino Polska i łącznie mogą wywierać presje na rentowość Grupy,
• wysokie tempo wzrostu skali działalności Spółki, co powinno korzystnie przekładać się na zwiększanie efektywności działania Spółki, osiąganie korzyści skali oraz na optymalizację kosztów operacyjnych, a także zwiększanie efektywności obsługi logistycznej placówek handlowych.