KVT (KRVITAMIN), jeden z największych polskich producentów napojów bezalkoholowych i niskoalkoholowych, w pierwszym kwartale br. wypracowała 78,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek o 7,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r. Niższe przychody są wynikiem częściowej zmiany modelu biznesowego, produkcji na surowcach na materiałach powierzonych. W prezentowanym okresie pod względem wolumenu nastąpił wzrost sprzedaży (29 proc. rdr) w porównaniu do okresu styczeń-marzec ubiegłego roku. Dzięki temu Spółka wypracowała 6,3 mln zł wyniku na poziomie EBITDA (wzrost o 23 proc. rdr) oraz 2,5 mln zł zysku netto (wzrost o 56 proc. rdr). Po agresji Rosji na Ukrainę sytuacja na rynku pozostaje niepewna.
- Ze względu na ograniczenia dostępności surowców i opakowań na rynku, w tym puszek aluminiowych, realizujemy częściowo zlecenia na materiałach powierzonych. Pomimo rosnących kosztów pracy i wytworzenia, inflacji, wyższej amortyzacji, rentowność na poziomie EBITDA wzrosła o 1,2 mln zł w stosunku do wyniku w pierwszym kwartale 2021 roku. W pierwszych trzech miesiącach roku mierzyliśmy się z drastycznym wzrostem kosztów obsługi zadłużenia, to będzie wyzwaniem w kolejnych miesiącach. Sytuacja na rynku pozostaje niepewna, borykamy się z zaburzeniami w łańcuchu dostaw, wojna w Ukrainie spotęgowała negatywne czynniki makroekonomiczne i geopolityczne, nie wiemy, co się będzie działo z cenami energii, surowców, opakowań czy transportu. To może mieć ogromny wpływ na naszą działalność – Piotr Czachorowski, Prezes Zarządu Krynicy Vitamin SA.
W pierwszym kwartale bieżącego roku Krynica Vitamin wyprodukowała ponad 117 mln sztuk produktów, wobec 91 mln sztuk w analogicznym okresie 2021 r. Z wolumenu produkcji widać, że umacnia się trend związany ze świadomością potrzeby ochrony środowiska. W omawianym okresie prawie 92 proc. stanowiły produkty w puszce (aluminium) i szkle. Wykorzystanie opakowania aluminiowego wzrosło z 82 mln szt. w pierwszym kwartale ubiegłego roku do ponad 107 mln szt. obecnie.
Spółka kontynuowała rozwój współpracy z dotychczasowymi klientami z Polski i zagranicy. W raportowanym okresie najważniejszym zagranicznym rynkiem Spółki były Niemcy. Poza Polską Krynica Vitamin realizowała sprzedaż do 30 krajów.
Celem Spółki na bieżący rok jest dalszy wzrost efektywności działań m.in. w wyniku rozpoczęcia nowych projektów inwestycyjnych oraz zapewnienie pełnego wykorzystania posiadanych zdolności produkcyjno-logistycznych poprzez ekspansję na nowe rynki i nowe produkty. Priorytetem Spółki pozostaje dywersyfikacja – klientów, rynków zbytu, dostawców opakowań i surowców. Krynica Vitamin inwestuje również w rozwój nowych technologii.
Krynica Vitamin od niemal 30 lat kreuje rynek napojów w Polsce, tworząc innowacyjne produkty, będące odpowiedzią na prozdrowotne trendy. Firma jest wizytówką polskiego przemysłu spożywczego i napojowego na świecie. W 2021 roku Krynica Vitamin wyprodukowała ponad 465 mln sztuk napojów. Udział eksportu stanowił w 2021 r. niemal dwie trzecie całej sprzedaży napojów - 63 proc., a głównymi rynkami eksportowymi były Stany Zjednoczone i Niemcy.