WYBRANE DANE FINANSOWE | I kwartał 2022 | I kwartał 2021 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów | 171 298 | 129 106 | 33% |
Zysk (strata) brutto na sprzedaży | 15 977 | 19 167 | -17% |
Zysk (strata) brutto | -3 116 | 3 879 | |
Zysk (strata) netto | -3 116 | 3 100 | |
Zysk (strata) netto na akcję zwykłą (zł/eur) | -0,44 | 0,43 | |
EBIT | 560 | 5 687 | -90% |
EBITDA | 7 301 | 12 002 | -39% |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 2 317 | 18 509 | -87% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -2 473 | -2 341 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | -10 312 | -12 735 | |
Aktywa razem | 426 941 | 369 582 | 16% |
Kapitał własny | 131 026 | 134 849 | -3% |
Zobowiązania długoterminowe | 56 334 | 78 859 | -29% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 224 706 | 142 124 | 58% |
Drodzy Akcjonariusze i Inwestorzy,
W imieniu całego Zarządu Spółki KGL S.A. przedstawiam Państwu sprawozdanie z działalności Spółki za I kwartał 2022 r.
Pierwszy kwartał 2022 r. był okresem kontynuacji, mającego swój początek kilka kwartałów wcześniej, wzrostu cen materiałów używanych do produkcji - w tym przede wszystkim surowców, które wykorzystujemy w procesach produkcyjnych oraz sprzedajemy w segmencie dystrybucji. Wypracowaliśmy łącznie w tym okresie ponad 171 mln zł przychodów ze sprzedaży z działalności operacyjnej i, w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym, odnotowaliśmy 33% wzrost. Ważnym jest, że przychody w stosunku do analogicznego okresu roku 2021 wzrosły w obu prezentowanych segmentach, odpowiednio o 45% w segmencie produkcji oraz o 19% w segmencie dystrybucji. Mamy świadomość faktu, że to rosnące od kilku kwartałów ceny zakupywanych i sprzedawanych surowców są głównym czynnikiem wpływającym na dynamikę zmian przychodów, ale nie możemy również zapominać, że źródłem podwyżek jest również dynamiczny wzrost wszystkich składników wchodzących w koszt wytworzenia produktu. W okresie ostatnich kwartałów, stosowaliśmy strategie długoterminowego podejścia do rynku w kontekście relacji biznesowych ze swoimi klientami, czego jednym z przejawów było częściowe absorbowanie przez Spółkę szeregu kosztów, a będąc do końca precyzyjnym - ich wzrostów. Podobna sytuacja miała miejsce w pierwszym okresie 2022 r., kiedy dodatkowo dynamika zdarzeń polityczno-gospodarczej pogłębiła problem. W efekcie powyższego, osiągane marże nie zdołały się wybić poza ustalony w drugim półroczu ubiegłego roku krótkoterminowy trend, pomimo rzeczywistego wzrostu segmentu produkcji w zakresie uplasowanych na rynku ilości produktów oraz wzrostu ilości obsłużonych klientów. Ważnym dla nas jest jednakże to, że biorąc pod uwagę bieżącą ocenę czynników wpływających na pozycje kosztowe KGL, od początku drugiego kwartału spodziewamy się odbicia w zakresie osiąganych marż w kierunku poziomów historycznych.
Pomimo trudnego dla Spółki pierwszego kwartału 2022 r. , na co złożyło się szereg niezależnych od nas czynników, Zarząd jest niezmiennie zdania, iż sytuacja w branży jest bardzo dobra w kontekście rosnącego zapotrzebowania na oferowane przez nas produkty i surowce. W opinii Zarządu, rynek jest rosnący i perspektywiczny w horyzoncie najbliższych lat. Aspekty środowiskowe stanowią pewien rodzaj ryzyka, zwłaszcza w niektórych obszarach branży spożywczej (zawartych zwłaszcza w dyrektywie SUP), jednakże w KGL ryzyko to plasuje się na względnie niskim poziomie z uwagi na zdecydowanie przemysłowy charakter produktów oferowanych przez Spółkę, wśród których trudno będzie znaleźć alternaty dla obecnie stosowanych. Spółka, w ramach prowadzonych działań R&D, dokłada wszelkich starań aby sprostać większości oczekiwaniom klientów (oraz regulatorów rynku) w zakresie zdolności produktów do pełnego recyklingu, maksymalizacji użycia recyklatów czy, też tam gdzie to możliwe, redukcji ich wagi (ograniczenia plastiku).
Zarząd animuje szereg działań optymalizacyjnych w Spółce, zwłaszcza w obszarze procesów produkcyjnych. W minionym roku wdrożone zostały elementy systemu zarządzania LEAN MANAGEMENT, co z równolegle prowadzonymi szkoleniami wśród załogi w zakresie pogłębiania i lepszego wykorzystywania wiedzy z filozofii LEAN, pozwoli Spółce uzyskiwać wymierne korzyści.
W ramach realizacji założeń przyjętej Strategii Rozwoju na lata 2021-2025, dokonaliśmy wyboru dostawcy linii do regranulacji (firma NGR Austria), której uruchomienie zaplanowane jest jeszcze w pierwszym półroczu 2022 r. Będzie to nowy element biznesu KGL – produkcja i sprzedaż na rynek regranulatów tworzyw sztucznych.
Zarząd na bieżąco analizuje również faktyczny i potencjalny wpływ sytuacji polityczno-gospodarczej w Ukrainie, której rynek przy pozytywnej realizacji scenariuszy zdarzeń, może być dla KGL atrakcyjny rozwojowo. Zdaniem Zarządu, obrana przez Spółkę strategia długoterminowego patrzenia na prowadzony biznes jest słuszna i pomimo przejściowych, obiektywnych trudności, KGL w dalszym ciągu pozostaje na ścieżce budowy nowoczesnej i sprawnej organizacji, zdolnej do generowania satysfakcjonujących zysków dla jej akcjonariuszy.
Dużo obszerniej o sytuacji na rynku i w KGL piszemy w poniższym sprawozdaniu, do lektury którego gorąco Państwa zachęcam w imieniu całego Zarządu Spółki.
Krzysztof Gromkowski
Prezes Zarządu KGL S.A.