Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grzegorz Polaniecki, Enter Air: Rynek turystyczny się odbudowuje

Udostępnij
  • 215,1 zł przychodów Enter Air w I kw. 2022 r. Wzrost o 153,1 % r/r
  • 16,3 mln zł ujemnej EBITDA i 68,7 mln zł straty netto
  • 27,5 mln zł ujemnych niegotówkowych różnic kursowych. Bez ich uwzględniania spółka miała 11,2 mln zł EBITDA i 41,1 mln zł straty netto

– W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku osiągnęliśmy najwyższe przychody pierwszego kwartału w historii - ponad 215 mln zł. W porównaniu do poprzedniego roku wzrost jest ponad dwukrotny, a liczba wykonanych lotów zwiększyła się bardzo istotnie – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu ENT (ENTER). - Zapytania, które otrzymujemy od biur podróży są większe niż możliwości operacyjne naszej floty, dlatego jak zawsze zakres zawieranych z touroperatorami umów dopasowujemy do naszego programu handlowego, który planujemy w najbardziej efektywny i opłacalny sposób. Rynek turystyczny się odbudowuje, wracamy do większości miejsc do których lataliśmy przed pandemią, a dzięki dostępności slotów, do niektórych destynacji będziemy latali nawet kilkanaście razy w tygodniu. Sezon zapowiada się bardzo dobrze i wszystko wskazuje na to, że zmierzamy do normalności, z czego bardzo się cieszę - dodaje.

Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I kw. 2022 r.:

 

I kw. 2022 r.

I kw. 2021 r.

zmiana r/r

Przychody (mln zł)

215,1

85,0

+153,1%

Zysk / strata operacyjna (mln zł)

(42,9)

(69,3)

-

Marża operacyjna

(19,9%)

(81,5%)

+61,5pp

EBITDA (mln zł)*

(16,3)

(79,8)

-

Marża EBITDA

(7,6%)

(93,8%)

+86,3pp

Zysk / strata netto (mln zł)

(68,7)

(116,3)

-

Marża netto

(31,9%)

(136,8%)

+104,9pp

Wyniki z pominięciem różnic kursowych

EBITDA (mln zł)*

11,2

(16,8)

-

Marża EBITDA

5,2%

(19,7%)

+24,9pp

Zysk / strata netto (mln zł)

(41,1)

(53,3)

-

Marża netto

(19,1%)

(62,7%)

+43,6pp

*EBITDA = zysk przed opodatkowaniem + koszty odsetek + koszty amortyzacji, wszystkie wartości są podane zgodnie z MSR.

Enter Air miał w I kw. 2022 r. 215,1 mln zł przychodów, o 153,1% więcej od 85,0 mln zł osiągniętych w analogicznym okresie 2021 r. oraz 3,9% więcej od 207,1 mln zł, czyli najlepszego do tej pory wyniku w pierwszym kwartale, który przewoźnik wypracował w 2020 r., tuż przed kryzysem na rynku wywołanym przez pandemię Covid-19. Spółka odnotowała 16,3 mln zł straty EBITDA, co oznacza poprawę o 63,5 mln zł wobec 79,8 mln zł straty EBITDA w I kw. 2021 r. W analizowanym okresie strata operacyjna wyniosła 42,9 mln zł wobec 69,3 mln zł straty rok wcześniej oraz 68,7 mln zł straty netto w porównaniu do 116,3 mln zł straty netto w I kw. 2021 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły 27,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych przewoźnik miał 11,2 mln zł EBITDA oraz 41,1 mln zł straty netto. Straty uzyskiwane w pierwszym kwartale są naturalnym zjawiskiem wynikającym z sezonowości działalności Enter Air.

Liczba wykonanych operacji lotniczych jest zgodna z oczekiwaniami spółki, a jej wzrost spowodowany był dużym zainteresowaniem ze strony klientów w trakcie całego sezonu zimowego. W sezonie letnim spółka będzie wykorzystywała całą dostępną flotę 25 samolotów (23 samoloty Boeing 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz z uwagi na duży popyt ze strony touroperatorów i zapytania istotnie przekraczające możliwości przewozowe, także dwie dodatkowe maszyny wynajęte na zasadzie wet-lease.

W maju 2022 r. Enter Air podpisał umowy czarteru na sezon Lato 2022 i Zima 2022/23 ze swoimi wieloletnimi partnerami TUI Poland (o szacunkowej wartości 543,3 mln zł) oraz Rainbow Tours (o szacunkowej wartości 159,5 mln zł). Przewoźnik współpracuje z największymi touroperatorami w Polsce, w tym także oprócz wymienionych powyżej z Itaka Holdings i Coral Travel.

Według danych ULC, Enter Air przewiózł w 2021 roku 915 tys. pasażerów w ruchu czarterowym oraz 800 tys. w ruchu regularnym tj. łącznie 1715 tys. pasażerów, co pomimo ograniczonej możliwości funkcjonowania z powodu kolejnych fal Covid-19 (szczególnie w okresie marzec-kwiecień i listopad-grudzień 2021 r.)  było trzecim najlepszym wynikiem w historii spółki, po rekordowym 2019 r. – 2461 tys. pasażerów i 2018 r. – 1956 tys. pasażerów.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus