Majowa rewizja portfela analityków BNP Paribas BM przyniosła całkiem sporo zmian, wśród których bodaj największą jest ograniczenie ekspozycji na sektor bankowy. Zastępstwo dla banków znaleziono wśród innych blue chipów, bo spółek z WIG20 i mWIG40. Po krótkiej przerwie do portfela wrócił także TIM.
Preferowany do tej pory przez analityków sektor bankowy znalazł się pod ostrzałem. Jak wyjaśniono w komentarzu, wpływ podwyżek stóp procentowych na wyniki jest coraz mniejszy, a z uwagi na rosnące ryzyko polityczne, sentyment inwestorów do banków jest coraz słabszy. Wystarczy zresztą spojrzeć na #WIG_Banki, dla którego kwiecień był najgorszym miesiącem w tym roku (-15,4%) i trzecim kolejnym zakończonym pod kreską. Nie dziwi więc cięcie strat przez analityków i sprzedaż wszystkich akcji zarówno ALR (ALIOR) jak i PEO (PEKAO).
W kwietniu swoją dość długą, bo trwającą od sierpnia ubiegłego roku, przygodę w portfelu BNP Paribas BM zakończył także BDX (BUDIMEX). W tym przypadku za decyzją stały rosnące koszty surowców i potencjalne spowolnienie tempa nowych inwestycji. Specjaliści zaznaczają jednak, że dzięki skali działalności i silnemu bilansowi, spółka może wyjść wzmocniona z obecnych zawirowaniach rynkowych.
Biorąc pod uwagę trzy wymienione rozstania, łatwo policzyć, że w maju analitycy postawili na analogiczną liczbę nowych spółek. A pierwszą z nich jest wymieniony już we wstępie TIM. Bardziej niż nowość, jest to jednak powrót i to po raptem dwóch miesiącach nieobecności. Co zmieniło się przez ten czas?
„Spółka opublikowała już przychody za 1Q22 i okazały się one o 50% wyższe r/r. (…) spodziewamy się utrzymania rentowności na poziomie marży brutto ze sprzedaży z poprzednich okresów, co dzięki dźwigni operacyjnej powinno przełożyć się na istotną poprawę wyników netto. Rynek obecnie oczekuje przedstawienia nowej strategii na kolejne lata, która wg zarządu będzie zakładać wysokie nakłady inwestycyjne na technologię” - wyjaśniono
Analitycy zaznaczyli też, że wsparciem dla notowań może być udany debiut spółki zależnej 3LP zaplanowany na maj.
Dwaj pozostali debiutanci to LTS (LOTOS) i EUR (EUROCASH). Szczególnie druga wymieniona spółka, po trudnych latach 2020 i 2021 wydaje się powoli wracać na radar analityków.
„Spółka w IV kwartale ub. r. po raz pierwszy od dłuższego czasu zaprezentowała lepsze od oczekiwań wyniki. EBITDA wzrosła o 11% w związku z efektami restrukturyzacji sieci sklepów detalicznych (Delikatesy Centrum) oraz kontynuacji poprawy sprzedaży w ujęciu LFL w segmencie hurtowym” – czytamy w komentarzu
Zespół BNP Paribas BM podkreśla także, że rosnąca inflacja w obszarze żywności i napojów będzie stopniowo przekładać się na dalsze przyspieszanie tempa wzrostu sprzedaży spółki. Eurocash jest także na zaawansowanym etapie przeglądu opcji strategicznych, a potencjalna sprzedaż części sklepów albo jednego z projektów (np. Frisco.pl) mogłoby znacząco poprawić sentyment inwestorów.
Z koli w uzasadnieniu inwestycji w Lotos możemy przeczytać, że w obecnym otoczeniu spółka jest bardzo dobrze sprofilowana jeśli chodzi o model biznesowy.
„Segment rafineryjny spółki oferuje wysoką ekspozycję na średnie destylaty (przede wszystkim diesel), których rynek w obecnym otoczeniu mocnego spadku importu z Rosji charakteryzuje się deficytem podaży. Po marcowej przerwie remontowej spółka powinna zatem w pełni korzystać z wysokich marż rafineryjnych. Akcje spółki po ostatniej korekcie notowań są obecnie handlowe przy wskaźnikach P/E = 3,1x i EV/EBITDA 1,8x. Obecna wycena spółki implikuje ponad 20% potencjału wzrostowego względem konsensusu rynkowego” – dodano
Pozostała część portfela nie ulega zmianie. Znajdujące się w nim spółki to w dalszym ciągu: APR (AUTOPARTN), ATC (ARCTIC), KGH (KGHM), MBR (MOBRUK), NEU (NEUCA), STP (STALPROD) oraz XTB.
Jeśli nie jesteś naszym abonentem, a chcesz docenić naszą pracę, możesz to zrobić stawiając nam po prostu symboliczną kawę.
Aktualny zestaw spółek oraz zmianę portfela w czasie możesz na bieżąco monitorować obserwując publiczny portfel Dziesiątka BNP Paribas BM.
spółka | zmiana m/m | komentarz |
---|---|---|
ALR (ALIOR) | ↓ | "Alior zanotował wyniki za 1Q’22 zdecydowanie poniżej naszych, jak i rynkowych oczekiwań" |
ATC (ARCTIC) | → |
"(...) podoba nam się strategia spółki polegająca na rozwoju wyżej marżowych produktów (np. papiery opakowaniowe) oraz inwestycje w energetykę odnawialną" |
APR (AUTOPARTN) | → | "Wcześniej otoczenie pandemii a obecnie niepewność geopolityczna sprzyja utrzymaniu wcześniejszych trendów na rynku aftermarket (wysoki wiek aut, niższe rejestracje nowych pojazdów i długi czas oczekiwania na nowe auta, odroczenie napraw, niższa popularność komunikacji zbiorowej)" |
BDX (BUDIMEX) | ↓ | "(…) rosnące koszty surowców i potencjalne spowolnienie tempa nowych inwestycji mogą ciążyć na sentymencie i notowaniach w krótkim okresie" |
EUR (EUROCASH) | ↑ | "Rosnąca inflacja w obszarze żywności i napojów będzie stopniowo przekładać się na dalsze przyspieszanie tempa wzrostu sprzedaży, a zarząd po wynikach skomentował, że trend ten realizuje się już w 1Q’22 oraz na początku kwietnia" |
KGH (KGHM) | → | "Perspektywy średnioterminowe pozostają (…) optymistyczne ze względu na potencjalnie zwiększony popyt związany z kontynuacją transformacji energetycznej w kierunku odnawialnych źródeł energii" |
LTS (LOTOS) | ↑ | "Segment rafineryjny spółki oferuje wysoką ekspozycję na średnie destylaty (przede wszystkim diesel), których rynek w obecnym otoczeniu mocnego spadku importu z Rosji charakteryzuje się deficytem podaży" |
MBR (MOBRUK) | → | "MoBruk dzięki przewagom konkurencyjnym (osiągnięta skala, nowoczesne instalacje, mocny bilans) generuje wysoką rentowność oraz wolne przepływy pieniężne, co implikuje wysoką stopę dywidendy oraz pozwala na wzrost skali poprzez przejęcia" |
NEU (NEUCA) | → | "Nasza pozytywna ocena spółki wynika (...) z długoterminowych perspektyw stabilnego wzrostu rynku hurtu aptecznego (ok. 4% rocznie) oraz strategii współpracy Neuki z aptekami niezależnymi w programach aptecznych" |
PEO (PEKAO) | ↓ | "Pomimo dobrych wyników Pekao SA, ograniczamy ekspozycję na sektor bankowy z uwagi na pogarszający się sentyment inwestorów" |
STP (STALPROD) | → | "Spółce sprzyja wzrostowy trend cenowy produktów stalowych, który jest pochodną obecnych zawirowań na rynku stali" |
TIM | ↑ | "(...) motorem napędowym pozostaje kanał e-commerce i wzrost liczby klientów. Wzrost poziomu sprzedaży to także zasługa podwyżek cenników od dostawców, które TIM przekłada następnie na klientów" |
XTB | → | "Szczególnie pozytywnie postrzegamy wzrost liczby nowych klientów w 1Q, która wyniosła 55 tys. wobec planu spółki wynoszącego 40 tys. oraz kontynuacja wzrostu średniej liczby aktywnych klientów – 150 tys., co jest najwyższym wynikiem od rozpoczęcia pandemii" |