WYBRANE DANE FINANSOWE | 2021 | 2020 | dynamika |
---|---|---|---|
w tys. zł. | |||
Przychody ze sprzedaży | 1 194 456 | 1 024 937 | 17% |
Zysk operacyjny | 133 132 | 127 613 | 4% |
Zysk przed opodatkowaniem | 118 452 | 111 723 | 6% |
Skonsolidowany zysk netto | 95 620 | 91 314 | 5% |
Zysk netto przypisany właścicielom | 95 620 | 91 314 | 5% |
Średnia ważona liczba akcji (podstawowa i rozwodniona) | 11 346 935 | 11 346 936 | |
Zysk na jedną akcję (w złotych/EUR) (podstawowy i rozwodniony) | 8,43 | 8,05 | 5% |
Całkowite dochody ogółem | 101 877 | 88 782 | 15% |
Całkowite dochody ogółem przypisane właścicielom | 101 877 | 88 782 | 15% |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | 140 154 | 120 891 | 16% |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -200 953 | -103 757 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | 47 312 | -19 734 | |
Razem zmiana stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych, netto | -13 487 | -2 600 | |
Aktywa trwałe razem | 769 965 | 571 992 | 35% |
Aktywa obrotowe razem | 278 651 | 207 875 | 34% |
Suma aktywów | 1 048 616 | 779 867 | 34% |
Zobowiązania krótkoterminowe razem | 281 006 | 190 706 | 47% |
Zobowiązania długoterminowe razem | 385 675 | 292 110 | 32% |
Kapitał własny razem | 381 935 | 297 050 | 29% |
Kapitał własny przypisany właścicielom | 381 935 | 297 050 | 29% |
Wyemitowany kapitał akcyjny | 11 347 | 11 347 |
Szanowni Państwo!
Mam przyjemność przekazać Państwu raport roczny Spółki oraz Grupy Kapitałowej TAR (TARCZYNSKI), który stanowi podsumowanie działalności oraz osiągnięć naszej Grupy Kapitałowej, w zakończonym roku obrotowym.
Miniony rok był okresem wyzwań i funkcjonowania w trudnym otoczeniu rynkowym ze względu na rozwój pandemii koronawirusa z jednej strony oraz wzrost inflacji, szczególnie w drugim półroczu 2021, będący wstępem do tego z czym obecnie boryka się nasza gospodarka.
W zakresie pandemii mogę stwierdzić, że działania zapobiegające rozprzestrzenieniu się wirusa SARS CoV-2 podejmowane przez Grupę Tarczyński skutecznie wyeliminowały wpływ tego czynnika na działalność biznesową Grupy w minionym roku oraz bezpieczeństwo naszych Klientów, Partnerów Biznesowych i Pracowników.
W zakresie zaopatrzenia nie tylko rosnący poziom cen był wyzwaniem dla naszych służb zakupowych, ale przede wszystkim ograniczenia dostępności szeregu asortymentów w następstwie przerwanych z powodu pandemii łańcuchów dostaw. Pozytywną przeciwwagą do rosnących powszechnie cen były w roku 2021 ceny zaopatrzenia w główne surowce mięsne, w ramach których trend wzrostowy w cenach zanotowało tylko mięso drobiowe. O ile powyższa sytuacja wpłynęła korzystnie w roku 2021 na realizację założonych celów biznesowych, znaczący przyrost wielkości sprzedaży i poprawę wyników względem roku poprzedniego to przesunięcie na początek roku 2022 trendu wzrostowego cen wieprzowiny i niespotykana dotychczas dynamika ich wzrostu nakręcana ryzykiem wpływu wojny na Ukrainie na rynek Agro stanowi obecnie wyzwanie nie mniejsze niż te z którymi przyszło nam się mierzyć w latach 2020 i 2021.
Pozostajemy konsekwentni w realizacji naszej strategii i będziemy kontynuować działania, które pozwolą nam na utrzymanie pozycji lidera rynkowego w segmencie kabanosa. Budujemy silną pozycję w kategorii parówek premium, która jest drugim filarem prowadzonej przez nas działalności. Przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej wzrosły o 16,5% w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły niemal 1,195 mld zł.
W roku 2021 osiągnęliśmy nadwyżkę EBITDA na poziomie blisko 172 mln zł, o 4,7% wyższą względem roku 2020 i poziom rentowności 16% w odniesieniu do wielkości sprzedaży utrzymując poziom z roku ubiegłego. Wypracowaliśmy w roku 2021 zysk netto w kwocie 95,6 mln zł, o 4,3 mln zł poprawiając wynik roku 2020. Zysk przypadający na jedną akcję wyniósł za 2021 rok 8,43 zł.
Potwierdzając pozytywne efekty takich działań kontynuujemy aktywność w zakresie wydatków na badania i rozwój obejmujący rozwój innowacyjnych produktów zachowując ich najwyższą i powtarzalną jakość. Stale podnosimy kompetencje naszych pracowników będąc otwarci na zmieniający się rynek pracy.
Istotne środki angażujemy na marketing stanowiący podstawę budowy wartości marki oraz jej rozpoznawalności w Polsce a także poza jej granicami. Utrzymanie statusu lidera na rosnącym rynku generuje konieczność ponoszenia istotnych wydatków inwestycyjnych. Działania inwestycyjne realizowane w roku 2021 kontynuować będziemy w latach kolejnych
Koncentrując się na celach biznesowych tworzymy nowoczesną, odpowiedzialną społecznie organizację, która rozumie zachodzące w świecie zmiany i potrafi tworzyć innowacyjne produkty dostosowane do potrzeb i oczekiwań rynku.
Jacek Tarczyński
Prezes Zarządu Tarczyński S.A.