Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Inter Cars w 2021 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 2021 2020 dynamika
w tys. zł.      
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 12 242 047 9 159 166 34%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 908 713 507 076 79%
Zysk (strata) brutto 877 242 444 474 97%
Zysk (strata) netto przypadający na jednostkę dominujacą 699 580 333 320 110%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 33 778 444 399 -92%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -82 269 -71 497  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej 55 352 -282 493  
Przepływy pieniężne netto, razem 6 861 90 409 -92%
       
Aktywa, razem 6 282 666 4 932 810 27%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 3 192 982 2 537 314 26%
Zobowiązania długoterminowe 1 075 932 1 010 282 6%
Zobowiązania krótkoterminowe 2 117 050 1 527 032 39%
Kapitał własny przypadający na akcjonariuszy podmiotu dominującego 3 089 684 2 395 496 29%
Kapitał zakładowy 28 336 28 336  
Liczba akcji (w szt.) 14 168 100 14 168 100  
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł / EUR) 218,07 169,08 29%
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w zł / EUR) 218,07 169,08 29%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w zł / EUR) 1,42    
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł / EUR) 49,38 23,53 110%
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł / EUR) 49,38 23,53 110%

 

Szanowni Państwo,

Za nami kolejny, pełen zmiennych i nieoczekiwanych zwrotów akcji rok, który nauczył nas wielu nowych procesów, a także tego, jak dynamicznie reagować na rynkowe zmiany. Po raz kolejny, jako organizacja, zdaliśmy ten egzamin, nie tylko utrzymując pozycję lidera w Polsce, ale też konsekwentnie poszerzając zakres działania na innych rynkach, na których prowadzimy działalność – na arenie europejskiej CAR (INTERCARS) awansował na drugą pozycję pod względem obrotu na rynku aftermarket. Zwiększyliśmy zatrudnienie, położyliśmy większy nacisk na obszary związane z zarządzaniem czynnikami środowiskowymi i społecznymi, pogłębiamy specjalizacje w segmentach, inwestujemy mocno w digitalizację procesów i optymalizacje.

Z roku na rok stajemy się firmą o coraz bardziej międzynarodowym charakterze. Nie zapominamy jednak o swoich korzeniach, ani o pracownikach, bo to Oni zawsze byli i są dla nas największą wartością.

W 2021 roku z powodzeniem komunikowaliśmy nową misję Grupy Kapitałowej, akcję „Razem tworzymy, wspieramy, dostarczamy”. To trwająca przez cały rok inicjatywa, której nadrzędnym celem było zaprezentowanie klientom spektrum możliwości, płynących ze współpracy z Inter Cars. To akcja przypominająca, bo wielu klientów doskonale wie, że dysponujemy najpełniejszą ofertą na rynku i dostarczamy towar w tym samym dniu, w którym został zamówiony. Poprzez tę kampanię wzmacniamy naszą markę, pokazując Klientom konkretne korzyści wynikające z pomocnych rozwiązań w codziennym prowadzeniu serwisu samochodowego, a nasze działania opieramy o strategię zrównoważonego rozwoju. Komunikację nowego hasła rozpoczęliśmy od części poświęconej partnerskim relacjom, bo to one są rdzeniem naszej biznesowej strategii. Dbamy o nie i pielęgnujemy w odniesieniu do naszych klientów, dostawców, pracowników, ale i społeczności lokalnych, które również zajmują ważne miejsce w naszej percepcji rozumienia biznesu.

12 miesięcy 2021 roku było dla rynku części zamiennych okresem poważnych zmian, na które znaczący wpływ miały perturbacje wywołane pandemią COVID-19. Trudności ze zdobyciem komponentów, przerywane łańcuchy dostaw, a w konsekwencji problemy z dostępnością nowych samochodów odbiły się na całym rynku. Te problemy przełożyły się głównie na producentów, niekoniecznie na podstawową działalność dystrybutorów, ponieważ części do aut, to dobro podstawowe, dla których elastyczność cenowa nie jest wysoka. Dzięki tak szerokiej ofercie, jaką dysponuje Inter Cars, jesteśmy w stanie zapewniać mobilność zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorstwom.

Dla Inter Cars również był to czas wyzwań – dzięki rozsądnej optymalizacji i szybkim oraz trafnym decyzjom, wyszliśmy jednak z tej próby obronną ręką. Można nawet powiedzieć, że w pewnym sensie przyzwyczailiśmy się już do życia w nowej rzeczywistości. Nauczyliśmy się pracować w trybie hybrydowym, znaczną część spotkań przenieśliśmy do świata online, rozwijaliśmy e-narzędzia i programy służące do zamawiania części, inwestujemy w digitalizację oraz zwiększyliśmy swój udział w rynku e-commerce w Polsce i na zagranicznych rynkach. To ostatnie nie zawsze było proste, wielu procesów musieliśmy uczyć się od nowa, czas pokazał jednak, że poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem. Zainwestowaliśmy w te obszary dużo czasu i pracy, już teraz możemy zbierać owoce.

Na koniec 2021 roku byliśmy obecni w 18 krajach w całej Europie, w których prowadziliśmy sprzedaż naziemną z wykorzystaniem filii, czyli modelu franczyzowego. W skali globalnej nasze towary eksportujemy jednak do ponad 30 krajów. W ostatnich miesiącach ponieśliśmy znaczne nakłady, aby rozwinąć nowoczesne narzędzia elektroniczne niezbędne do efektywnego prowadzenia biznesu związanego ze świadczeniem sprzedaży i montażu części zamiennych. Na polskim rynku coraz intensywniej wdrażamy Inter Cars e-catalog, kompleksowe narzędzie, bez którego trudno wyobrazić sobie dziś pracę nowoczesnego warsztatu. Aplikacja z miesiąca na miesiąc zyskuje nowe funkcjonalności, dzięki czemu korzysta z niej coraz większa liczba naszych klientów. To program przyjazny użytkownikowi, bardzo intuicyjny i przede wszystkim dostępny w wersji mobilnej, co gwarantuje większą elastyczność w wyszukiwaniu i zamawianiu części. Jesteśmy również w trakcie wprowadzania znaczących usprawnień w obsłudze telefonicznej klienta, jak również tworzymy dodatkowe kanały kontaktu – chat, voice bot czy video.

Od lat budujemy firmę opartą na wartościach w sferze społecznej i ekonomicznej, w oparciu o partnerstwo z pracownikami, klientami, dostawcami i wszystkim pozostałymi interesariuszami. Mocno akcentowane w naszej kulturze organizacyjnej partnerstwo najpełniej objawia się w systemie franczyzowym, który z powodzeniem realizujemy od początku działalności firmy i który pozwolił nam na zbudowanie tak silnej pozycji rynkowej.

W najbliższym czasie ekspansja geograficzna nie będzie naszym priorytetem. Koncentrujemy się na rynkach, na których jesteśmy już obecni i na nich będziemy chcieli umacniać pozycję lidera w każdym z segmentów. Nasza strategia zarządzania firmą, poprzez specjalizacje w ramach wybranych obszarów, poprawia szybkość działania i przekłada się na większą elastyczność. Jednocześnie pozwala nam to uzyskać synergię nie tylko kosztową, ale także przychodową dzięki sprzedaży krzyżowej naszych produktów. W 2022 roku planujemy otwarcie kilkunastu nowych filii w krajach, w których prowadzimy działalność. W Polsce skupimy się na dalszym podnoszeniu i ujednoliceniu standardów już istniejących placówek.

Rok 2022 z perspektywy rynku automotive aftermarket zapowiada się optymistycznie, zakładamy dalszy trend wzrostowy. Oczywiście, rozpoczęta przez Rosję wojna w Ukrainie pozostaje znaczącym czynnikiem ryzyka. Problemy z dostępnością nowych samochodów, wysoki popyt na części w warsztatach, wynikający z akumulacji oszczędności przez gospodarstwa w czasie pandemii, realizacja odkładanych podczas pandemii wydatków – wszystko to działa na naszą korzyść. W większości krajów rośniemy szybciej niż konkurencja, co jest możliwe dzięki przewagom wynikającym z szerokości oferty i dostępności części. Od zawsze naszą strategią było posiadanie w ofercie wielu alternatywnych produktów od rozmaitych dostawców, w różnych wariantach cenowych. Dzięki temu dzisiaj mamy pewność, że gwarantujemy najlepszą możliwą dostępność.

Elementem niepewności pozostaje wysoka inflacja w regionie i zwiększanie się kosztów powadzenia biznesu, co wymusza na właścicielach przedsiębiorstw poszukiwania oszczędności i zmniejszenia inwestycji. Uważamy, że wysoka inflacja, to jednak większe wyzwanie dla producentów samochodów niż dystrybutorów części. Zakup nowego samochodu to nadal spory wydatek dla każdego gospodarstwa domowego czy biznesu. Obserwujemy, że w wyniku przerywanych łańcuchów dostaw oraz braku półprzewodników stale zmniejsza się dostępność nowych aut, co widać po danych dotyczących rejestracji nowych samochodów. Cały czas mamy tendencję do wydłużania czasu eksploatacji pojazdów posiadanych przez aktualnych właścicieli. Zauważamy więc rosnący popyt na sprzedaż części, a co za tym idzie poprawę dynamiki naszej sprzedaży.

Realizując naszą strategię zrównoważonego rozwoju 2020+ pod hasłem: Zrównoważona motoryzacja dla ludzi i klimatu, konsekwentnie dokładamy starań, aby należeć do grupy firm nowoczesnych, innowacyjnych i dbających o środowisko naturalne. Razem tworzymy, wspieramy, dostarczamy – to nie tylko hasło, ale wachlarz możliwości, które przekuwają się także na ochronę środowiska. Wewnątrz grupy prowadzimy analizy pokazujące, które procesy i w jakim stopniu wpływają na otoczenie, jak możemy je optymalizować. Wprowadziliśmy do użytku opakowania wielorazowe, unowocześniamy naszą logistykę, aby w jak najmniejszym stopniu odciskała piętno na środowisku naturalnym. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy testy małych elektrycznych pojazdów dostawczych. Jeśli zdecydujemy się na użycie ich w procesie logistycznym, zadbamy o to, aby prąd niezbędny do ich ładowania pochodził z odnawialnych źródeł energii. Naszych klientów również zachęcamy do działań prośrodowiskowych, choćby poprzez udział w projekcie Bio Service, w którym dbamy o właściwy odbiór z warsztatów zużytych części, m.in. olejów, akumulatorów czy opon i przekazanie ich do profesjonalnej utylizacji. Rok 2021 przyniósł znaczące przyspieszenie unijnej polityki dekarbonizacji, czego wyrazem jest m.in. Zielony Ład i pakiet Gotowi na 55. To szereg ważnych zmian dla biznesu, który na całym świecie odpowiada za znaczącą część globalnej emisji gazów cieplarnianych, ma zatem do odegrania decydującą rolę w ich ograniczaniu. Wysiłkiem całej Grupy Kapitałowej podjęliśmy proces liczenia śladu węglowego w łańcuchu wartości. W 2022 roku planujemy wyznaczyć ambitne cele i szczegółowy wieloletni plan dekarbonizacji.

W ostatnim roku dodatkowo wzmocniliśmy działania w obszarze zrównoważonego rozwoju powołując do życia Fundację Inter Cars. Jej misją jest wspieranie rozwoju dostępnej, bezpiecznej oraz odpowiedzialnej mobilności dla ludzi i klimatu. W ramach działań Fundacji zdecydowaliśmy się uruchomić wolontariat pracowniczy, a także zaangażowaliśmy się w liczne akcje społeczne. Wydarzenia w Ukrainie i zbrojna napaść Rosji na ten kraj sprawiły, że Fundacja ukierunkowała także swoje działania na pomoc naszym przyjaciołom w Ukrainie. Prowadzimy zbiórki rzeczowe i finansowe, pomagamy w transporcie leków i sprzętu medycznego, wspieramy także pracowników Inter Cars Ukraine w zapewnieniu nowego miejsca pracy, jak również pomagamy ich rodzinom w znalezieniu nowego domu. 

Sytuacja w Ukrainie pokazała, że musimy być przygotowani na różne scenariusze, ale pewnych sekwencji zdarzeń nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Pandemia, wojna - to czynniki, które sprawiają, że prowadzenie biznesu jest niezwykle trudne. W niestabilnym środowisku trudno jest snuć plany na przyszłość. Wierzymy jednak,  że będziemy w tanie wciąż rosnąć szybciej niż rynek i w każdym z krajów, w których działamy, wzmocnimy swoją pozycję. To cel biznesowy na najbliższe lata. Bardzo chciałbym również, abyśmy nadal kultywowali partnerskie podejście do biznesu - w odniesieniu do naszych pracowników, dostawców i innych interesariuszy. Jestem przekonany, że dialog, szczerość i zaufanie to podstawy, na fundamentach których utrzyma się nawet najpotężniejsza budowla. Bez nich nie byłoby Inter Cars, którego znamy. 

Szanowni Państwo,

na zakończenie mojego listu, w imieniu własnym oraz całego zespołu Pracowników Grupy Kapitałowej Inter Cars dziękuję naszym Klientom i Partnerom za współpracę, a naszym Udziałowcom za zaufanie i motywację, które napędzają nas każdego dnia do efektywnego działania. 

Z wyrazami szacunku,

Maciej Oleksowicz 

Prezes Zarządu Inter Carsa S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus