WYBRANE DANE FINANSOWE | 2021 | 2020 | dynamika |
---|---|---|---|
w tys. zł. | |||
Przychody netto ze sprzedaży produktów, usług, towarów i materiałów | 169 651 | 187 175 | -9% |
Zysk (strata) z działalności kontynuowanej | 8 544 | 11 184 | -24% |
Zysk (strata) brutto | 7 801 | 9 608 | -19% |
Zysk (strata) netto z działalności kontynuowanej | 6 390 | 7 528 | -15% |
EBIT | 8 544 | 11 184 | -24% |
EBITDA (EBIT + amortyzacja) | 16 541 | 18 836 | -12% |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 13 498 | 12 133 | 11% |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -6 540 | -13 982 | |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | 18794 | 1534 | 1125% |
Przepływy pieniężne netto, razem | 25752 | -315 | |
Aktywa razem | 205 044 | 180 537 | 14% |
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania | 103 390 | 95 334 | 8% |
Zobowiązania długoterminowe | 49 395 | 42 439 | 16% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 53 995 | 52 895 | 2% |
Kapitał własny | 101 654 | 85 203 | 19% |
Kapitał podstawowy | 27 750 | 27 750 | |
Liczba akcji (w sztukach) | 11 040 071 | 9 250 071 | 19% |
Średnia ważona liczba akcji (w sztukach) w okresie danego roku obrotowego | 9 348 098 | 9 250 071 | 1% |
Zyska/strata na jedną akcję zwykłą (w zł/EUR) | 0,68 | 0,81 | -16% |
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) | 9,21 | 9,21 |
Szanowni Państwo,
Drodzy Akcjonariusze,
Mam przyjemność skierować do Państwa niniejszy List Zarządu Makarony Polskie SA i przedłożyć raport roczny Grupy MAK (MAKARONPL) za rok obrotowy 2021.
W 2021 roku Grupa Makarony Polskie kontynuowała stabilny trend wzrostu organicznego. Mimo bardzo zmiennego i wymagającego otoczenia rynkowego, Grupa rozwijała się ilościowo i jakościowo. Całkowite skonsolidowane przychody ze sprzedaży za 2021 rok wyniosły ok. 170 mln zł, zysk netto ok. 6,4 mln zł, a EBITDA ponad 16,5 mln zł.
Rok 2021 przyniósł szereg wyzwań, tak po stronie przychodów, jak i wydatków. Gwałtowny, ogromny wzrost cen energii elektrycznej, gazu i paliw płynnych dotknął wszystkich uczestników rynku. Producenci makaronów doświadczyli ponadto nie mającego odpowiednika we wcześniejszych latach, drastycznego skokowego wzrostu cen mąki makaronowej, który jest niestety kontynuowany również w 2022 roku. Cena mąki z 970 zł za 1 tonę w kwietniu 2021 roku wzrosła do 2 500 zł za 1 tonę w kwietniu 2022 roku.
W ciągu całego okresu sprawozdawczego Grupa Makrony Polskie podejmowała różnorodne działania, których celem było ograniczanie negatywnego wpływu czynników zewnętrznych na prowadzoną działalność operacyjną. Procesy produkcyjne zostały zoptymalizowane, systematycznie negocjowane były zarówno warunki zakupów surowców i materiałów, jak również warunki sprzedaży produktów. Działania te pozwoliły na utrzymanie najwyższej jakości wyrobów, rozwój portfolio poprzez wprowadzanie nowych produktów, wysoką sprzedaż i utrzymanie rentowności na poziomie lat poprzednich. Rentowność na poziomie netto w 2021 roku ukształtowała się na poziomie ok. 3,7%, a rentowność EBITDA wyniosła ok. 9,8%.
Sytuacja bilansowa Grupy Makarony Polskie w 2021 roku była korzystna. Wskaźniki pokazywały wysoką płynność. Pozwoliło to spółce Makarony Polskie SA na wypłatę dywidendy w wysokości 0,30 zł na 1 akcję, a także przeprowadzenie akwizycji.
Na przełomie 2021 i 2022 roku Spółka zakupiła jednego z czołowych producentów makaronów w Polsce, rodzinną firmę PPH „SAS”. Dzięki tej transakcji moce produkcyjne Grupy Makarony Polskie w zakresie produkcji makaronów wzrosły o ponad 30%. Obecnie Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Makarony Polskie w roku obrotowym 2021 jesteśmy liderem rynkowym w kategorii makaronów walcowanych i jajecznych. Wstępne wyniki pierwszego kwartału 2022 roku pokazują, że ta akwizycja była dobrą decyzją. W 2022 roku planujemy przeprowadzić pełną integrację produkcji makaronów we wszystkich trzech lokalizacjach tj. Rzeszów, Częstochowa i Korpele, pozwoli to zintensyfikować efekty synergii.
Celem Grupy na 2022 rok jest budowa zasilania zakładów produkcyjnych w energię z fotowoltaiki oraz wdrożenie proekologicznych opakowań. Te przedsięwzięcia traktujemy nie tylko jako optymalizację kosztów, ale również jako element budowanej strategii ESG.
Jako Zarząd mam ambicję kontynuować rozwój organiczny Grupy poprzez wzrost sprzedaży, w tym eksportu, rozwój produktów oraz poprawę rentowności. Wielkimwyzwaniem 2022 roku będzie chronienie Grupy przed niekorzystnymi zjawiskami w otoczeniu biznesowym i skutkami wojny: presją inflacyjną, a także drożyzną i brakami surowców i materiałów.
Przekazuję wyrazy podziękowania za lojalną współpracę naszym partnerom biznesowym i klientom.
Dziękuję Akcjonariuszom za wsparcie i zaufanie, czego dobitnym wyrazem był aktywny udział w podwyższeniu kapitału Makarony Polskie SA.
Szczególne wyrazy uznania i szacunku kieruję do naszej załogi, pracowników spółek Grupy Makarony Polskie - Wasza praca wykonywana w warunkach pandemii i niestabilnych czasach, przyczynia się do budowania wartości Grupy i zapewnia wyżywienie tysiącom konsumentów w Polsce, w Unii Europejskiej i na Ukrainie.
Z wyrazami szacunku,
Zenon Daniłowski
Prezes Zarządu