Grupa Kapitałowa Żywiec S.A. opublikowała dziś kwartalne sprawozdanie finansowe. W pierwszym kwartale tego roku skonsolidowane przychody spółki wyniosły 701.2 mln. zł. (1 kw. 2021: 686.8 mln. zł). Firma osiągnęła 6.3 miliona zł. zysku operacyjnego (1 kw. 2021: 30 mln. zł.).
Po bardzo trudnym 2021 roku, w pierwszych miesiącach 2022 r. rynek piwa ponownie spadł wolumenowo o 4%. Branża pozostaje pod negatywnym wpływem rozpędzającej się inflacji oraz podwyżek akcyzy.
ZWC (ZYWIEC) zwiększyła przychody o 6% w pierwszym kwartale, dzięki wzrostowi marki Żywiec, stabilizacji sprzedaży w segmencie ekonomicznym oraz podwyżkom cen. Mimo tego, znacząca inflacja kosztów energii, gazu, materiałów produkcyjnych i kosztów logistycznych negatywnie wpłynęła na wysokość zysku operacyjnego. Ponadto wyższe koszty finansowania działalności, związane z podwyżką stóp procentowych, wpłynęły na zysk netto.
W pierwszym kwartale tego roku na naszą działalność wpłynęło pogorszenie się nastrojów konsumenckich i ogólna niepewność w otoczeniu zewnętrznym. Doświadczamy bezprecedensowej kumulacji takich czynników jak przyspieszająca inflacja, podwyżka akcyzy oraz zaburzenia w światowych łańcuchach dostaw, związane z wojną. Wszystko to wpływa na naszą zdolność odbicia się po dwóch latach pandemii. Koszty działalności rosną znacznie szybciej niż przychody, na spadającym rynku. Jesteśmy zdeterminowani, aby jak najlepiej wykorzystać rozpoczynający się sezon wiosenno-letni do powrotu na ścieżkę wzrostu i sprawienia by piwo było znów interesujące dla konsumentów. Przygotowaliśmy bardzo dobrą ofertę innowacji ukierunkowaną zarówno na rozwój segmentów piw smakowych i 0.0.%, ale także na rewitalizacji kluczowego dla piwa lagera.
Po sukcesie sprzedażowym piwa Żywiec Jasne Lekkie w ubiegłym roku, w tym sezonie Grupa Żywiec wprowadziła na rynek innowację od marki Heineken w segmencie lżejszych, orzeźwiających lagerów premium – Heineken Silver. Marka Żywiec tworzy natomiast nowy segment lekkich, orzeźwiających, smakowych lagerów z konceptem wariantów LimonŻ (in 4.5% i 0.0.%), OranŻ i GrejpfruŻ. Firma rozwija także ofertę marki Desperados z nowymi, egzotycznymi propozycjami Desperados Exotic Rum w wersji alkoholowej oraz Desperados Tropical Twist 0.0.%. Warka Radler z nową recepturą z 20% zawartością soków i odświeżonymi opakowaniami będzie teraz reklamowana pod jedną platformą Planeta Warka. Nowy wygląd i komunikacja marki Tatra już przynosi pozytywne rezultaty.
Koncentrując się na realizacji planów na sezon, firma utrzyma jednocześnie ostrożne podejście do kosztów i zarządzanie scenariuszowe, aby ograniczać wpływ niepewności w otoczeniu zewnętrznym.
Simon Amorprezes zarządu Grupy Żywiec