WYBRANE DANE FINANSOWE | 2021 | 2020 | dynamika |
---|---|---|---|
w tys. zł. | |||
I. Przychody ze sprzedaży | 612 640 | 651 738 | -6% |
II. Zysk strata z działalności operacyjnej | -15 957 | -25 735 | - |
III. Zysk strata przed opodatkowaniem | -19 754 | -82 300 | - |
IV. Zysk strata netto z działalności kontynuowanej | -15 598 | -81 662 | - |
VI. Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -91 385 | -53 752 | - |
VII. Środki pieniężne netto z działalności finansowej | -63 727 | 70 575 | - |
VIII. Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów | 25 139 | 163 322 | -85% |
XIII. Aktywa | 2 042 422,00 | 1 861 900,00 | 10% |
XIV. Zobowiązania długoterminowe | 723 295,00 | 926 197,00 | -22% |
XV. Zobowiązania krótkoterminowe | 596 984 | 334 708 | 78% |
XVI. Kapitał własny | 722 143 | 600 995 | 20% |
XVII. Kapitał podstawowy | 2 934 | 2 894 | 1% |
IX. Średnia ważona liczba akcji zwykłych | 2 836 812 | 2 746 296 | 3% |
X. Średnia ważona rozwodniona liczba akcji zwykłych | 2 850 531 | 2 773 118 | 3% |
XI. Zysk strata na jedną akcję przypadający akcjonariuszom jednostki w PLN / EUR | -5,5 | -29,7 | - |
XII. Rozwodniony zysk strata na jedną akcję przypadający akcjonariuszom jednostki w PLN / EUR | -5,5 | -29,5 | - |
SZANOWNI AKCJONARIUSZE,
Za nami drugi rok, który upłynął pod znakiem pandemii koronawirusa. Był on dla nas pełen wyzwań i zmienności, ale też pozytywnych doświadczeń związanych z szybkim powrotem Użytkowników MultiSport oraz B2C do aktywności fizycznej w drugiej połowie roku. Był to dla nas również rok wytężonej pracy, ponieważ, pomimo pandemii, podejmowaliśmy wiele działań rozwojowych, koncentrując się na szansach i możliwościach, które widzimy w średniej i długiej perspektywie.
W pierwszym półroczu minionego roku mierzyliśmy się z lockdownami na większości naszych rynków. Do początku czerwca w Polsce działalność obiektów sportowych była istotnie ograniczona, a w Czechach i na Słowacji – z uwagi na zamknięcie obiektów sportowych – program MultiSport był zawieszony. Na rynku bułgarskim i chorwackim z pełnym lockdownem mierzyliśmy się w trakcie pierwszego kwartału minionego roku.
Od czerwca obiekty sportowe na wszystkich naszych rynkach ponownie działały (w reżimach sanitarnych), a my zaczęliśmy odbudowę bazy kart MultiSport oraz karnetów B2C. W czerwcu liczba aktywnych kart sportowych w Grupie Kapitałowej BFT (BENEFIT) wyniosła 795 tysięcy, rok 2021 zakończyliśmy z ponad 1,1 milionem aktywnych użytkowników. Pomimo kolejnej fali koronawirusa, z którą borykały się nasze rynki w czwartym kwartale 2021 roku., obserwowaliśmy również duże zainteresowanie abonamentami w naszych klubach. Uznajemy te wyniki za bardzo dobre; cieszymy się z szybkiego powrotu do aktywności fizycznej MultiSportowców i klientów B2C oraz dziękujemy naszym Klientom i Użytkownikom – zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych - za zaufanie i lojalność.
W roku 2021 roku zanotowaliśmy przychody w wysokości niespełna miliarda złotych – nieco poniżej poziomu z poprzedniego roku. EBITDA grupy wyniosła 205 mln złotych i była porównywalna do wyniku z 2020 roku. Wyniki grupy Benefit Systems w ostatnich dwóch latach z uwagi na wpływ pandemii i związanych z nią ograniczeń były poniżej historycznych poziomów i naszych ambicji. Mamy nadzieję, że w kolejnych latach nie będziemy mierzyli się z kolejnymi obostrzeniami, a nasze wyniki będą w pełni odzwierciedlały potencjał Grupy Kapitałowej.
Grupa dobrze poradziła sobie w obszarze zarządzania płynnością i stabilności bilansu. Cash flow operacyjny w 2021 roku. wyniósł 240 mln (vs. 222,1 mln w 2020 roku), a rok zakończyliśmy z pozytywnym stanem gotówki netto (w porównaniu do długu netto na poziomie 37,7 mln na koniec 2020 roku). W minionym roku – podobnie jak w 2020 roku – nadal z dużą rozwagą podchodziliśmy do capexu związanego z rozwojem organicznym (74,1 mln); przeznaczyliśmy natomiast 62,5 mln na wydatki inwestycyjne w obszarze M&A.
Miniony rok – pomimo wyzwań związanych z pandemią koronawirusa – był dla nas również okresem koncentracji na rozwoju oraz nowych, perspektywicznych projektach. W połowie roku zaczęliśmy pilotażowy projekt MultiSport w Turcji. Zatrudniliśmy na tym rynku kluczowy personel i rozpoczęliśmy budowę sieci partnerskiej; w nadchodzących miesiącach planujemy działania komunikacyjne z potencjalnymi klientami i rozpoczęcie dystrybucji kart testowych.
W drugim półroczu nabyliśmy kontrolujący pakiet w sieci siłowni Total Fitness, w ramach której działa 14 klubów na rynkach warszawskim i trójmiejskim. Obiekty Total Fitness charakteryzują się wysoką popularnością wśród użytkowników MultiSport jak również bardzo wysoką efektywnością sprzedaży B2C. W obszarze działalności fitness w maju wystartowaliśmy z projektem Zdrofit Zdrowe Miejsce, w ramach którego w wybranych klubach oferujmy naszym klientom i użytkownikom usługi z obszaru fizjoprofilaktyki i kinezyterapii. Rozwijaliśmy również Yes2Move - naszą platformę do ćwiczeń online. W 2021 roku otworzyliśmy 5 nowych klubów fitness (2 w Polsce, 3 na rynkach zagranicznych). Zamknęliśmy również 10 obiektów – były to lokalizacje, które już przed pandemią charakteryzowały się niesatysfakcjonującą rentownością i miały ograniczone perspektywy poprawy wyników.
Prowadziliśmy również prace nad rozwojem naszego nowego projektu MultiLife – produktu, który oferuje pracodawcom i pracownikom szereg usług – przede wszystkim online - związanych m.in. ze zdrowym i aktywnym trybem życia, dobrostanem psychicznym i fizycznym, zdrową dietą czy samorozwojem. Pracę nad tym projektem mają charakter organiczny wspierany przez przejęcia mniejszych podmiotów w obszarze technologii i contentu. W 2021 roku zrealizowaliśmy dwie takie transakcje – nabyliśmy spółkę YesIndeed specjalizującą się w rozwiązaniach grywalizacyjnych oraz aplikację Focusly oferującą naukę medytacji oraz mindfulness.
W 2021 roku prowadziliśmy również liczne działania w obszarze ESG oraz CSR, choć miały one mniejszą skalę niż przed pandemią. W październiku przeprowadziliśmy panel interesariuszy, podczas którego przedstawiciele różnych grup naszych interesariuszy wskazywali kluczowe zagadnienia w obszarze raportowania ESG. W czerwcu jako jeden z pierwszych członków przystąpiliśmy do 30% Club Poland – polskiej odsłony globalnej kampanii społecznej promującej różnorodność płci we władzach firm. Jeśli chodzi o kwestie środowiskowe, rozpoczęliśmy projekt badania ryzyk klimatycznych dla Grupy oraz kontynuowaliśmy pomiar śladu węglowego. Ponadto, przeprowadziliśmy również liczne zbiórki i akcje charytatywne, a w ramach Letniej Gry MultiSport wsparliśmy organizacje pozarządowe.
Za nami kolejny rok, w którym pandemia koronawirusa stawiała przed nami liczne wyzwania. Dziękujemy naszym Interesariuszom - Akcjonariuszom i Obligatariuszom, Pracownikom, Klientom i Użytkownikom oraz Parterom za zaufanie, poświęcenia i wspólny wysiłek w budowaniu ekosystemu rozwiązań wspierających aktywności fizyczną i zdrowie oraz świadczeń pozapłacowych.
Pozytywnie oceniamy początek bieżącego roku – na koniec 1 kwartału 2022 liczba aktywnych karta sportowych sięgnęła poziomu 940,5 tysięcy w Polsce oraz 316,3 tysięcy na rynkach zagranicznych. Dobre wyniki sprzedażowe zanotowały również nasze sieci fitness. Analizując nasze otoczenie biznesowo, na początku roku dostrzegaliśmy korzystne prognozy ekspertów związane z otoczeniem makroekonomicznym oraz dobre sygnały z rynku pracy. W połączeniu z rosnącą popularnością aktywności fizycznej oraz profilaktyki zdrowotnej, pozwalały one oczekiwać korzystnych warunków do rozwoju naszego biznesu. Jednak tragiczna w skutkach inwazja Rosji na Ukrainę skłania do większej ostrożności w ocenie perspektyw. Jesteśmy poruszeni tragedią, która dzieje się za naszą wschodnią granicą i zaangażowaliśmy się w pomoc m.in. organizując zbiórki charytatywne. Bezpośrednio, nasza działalność nie została dotknięta wojną. Trudno jednak przewidzieć średnio- i długoterminową skalę wpływu rosyjskiej inwazji na sytuację makro naszego regionu i, tym samym, otoczenie biznesowe Grupy Kapitałowej. Przygotowujemy się na zwiększenie presji inflacyjnej, z którą w ostatnim czasie mierzą się gospodarki Polski i innych krajów, w których działamy.
Na pewno z niezmienną determinacją będziemy pracować nad odbudową naszego biznesu po pandemii, dostarczaniem naszym Klientom i Użytkownikom atrakcyjnych produktów i usług oraz budowaniem wartości dla Akcjonariuszy.
Zarząd Benefit Systems S.A.