Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe P.A. NOVA w 2021 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

 

WYBRANE DANE FINANSOWE 2021 2020 dynamika
w tys. zł      
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 199 948 152 995 31%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 40 149 29 763 35%
Zysk (strata) brutto 27 999 17 477 60%
Zysk (strata) netto 23 348 13 793 69%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej -5 613 83 453  
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej 31 576 -16 860  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -6 037 -61 610  
Przepływy pieniężne netto, razem 19 926 4 983  
       
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/ EUR) 2,33 1,38 69%
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/EUR) 2,33 1,38  
       
Aktywa, razem 872 144 824 495 6%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 452 143 431 610  
Zobowiązania długoterminowe 317 687 347 970  
Zobowiązania krótkoterminowe 134 456 83 640  
Kapitał własny 420 001 392 885 7%
Kapitał zakładowy 10 000 10 000  
       
Liczba akcji (w szt.) 10 000 000 10 000 000  
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) 42,00 39,29 7%
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) 42,00 39,29  
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w zł/EUR) 0,00 0,00  

 

 

Szanowni Państwo,

 

Zapraszam  do  zapoznania  się  ze  skonsolidowanym  raportem  rocznym  Grupy  Kapitałowej  P.A. NOVA za rok 2021.

Rok 2021 dla Grupy NVA (PANOVA), jak pewnie dla wielu podmiotów gospodarczych, upłynął pod znakiem  odbudowywania  potencjału  i  skali  działalności,  które  ucierpiały  w  2020  r.  w  efekcie perturbacji rynkowych i ograniczeń administracyjnych wprowadzanych w celu ograniczenia pandemii COVID-19. Pierwsza połowa roku naznaczona była kolejnymi lockdownami, które w istotny sposób wpływały  na  segment  komercyjnego  najmu  nieruchomości,  ze  względu  na  istotne  ograniczenie działalności  galerii  handlowych.  Zmianie  w  stosunku  do  2020  r.  uległy  jednak  postawy  klientów, którzy  oswojeni  z  zagrożeniem  wracali  do  obiektów  handlowych  natychmiast  po  ich  otwarciu. Poprawiło  to  znacząco  sytuację  najemców  i  skutkowało  brakiem  konieczności  udzielania  przez wynajmujących  dodatkowego  wsparcia  najemcom  w  postaci  upustów  czynszowych  po  otwarciu obiektów. Tym samym pomimo faktu, iż łączna ilość dni zamknięcia obiektów handlowych ze względu na pandemię w roku 2021 była bardzo zbliżona do 2020 r., wpływy czynszowe generowane przez te obiekty  były  w  2021  r.  wyższe  niż  rok  wcześniej.  Nadal  jednakże  ubytek  rocznych  przychodów czynszowych  Grupy  P.A.  NOVA  w  2021  r.  z  powodu  pandemii  wyniósł  ok.  10%  w  stosunku  do standardowych wielkości umownych. 

Sytuacja była odmienna  w  innych  segmentach  rynku,  na  których  operuje Grupa.  Popyt  na usługi budowlane  zaczął  odbudowywać  się jeszcze w  2  poł.  2020 r.  i  utrzymywał  się na wysokim poziomie  przez  cały  rok  2021.  Zakłócone  przez  pandemię  łańcuchy  dostaw  spowodowały  jednak ograniczenie  dostępności  części  materiałów  budowlanych,  co  w  połączeniu  z  szybkim  wzrostem popytu,  poskutkowało  skokowym  wzrostem  cen.  Wyzwaniem  stało  się  też  pozyskanie wykwalifikowanej kadry inżynierskiej niezbędnej do prowadzenia kontraktów budowlanych. Pomimo tych ograniczeń przychody w tym segmencie wzrosły w stosunku do poprzedniego okresu o ponad 20%, poprawiając osiągniętą w 2020 r.  marżę na sprzedaży. Dalszy wzrost przychodów i poprawę wyników osiągnęły też Dział Projektowy i Dział Nowych Technologii. Działy te zrealizowały łączne przychody  przekraczające  17  mln  zł,  co  oznacza  wzrost  r/r  o  ok.  20  %.  Poprawiły  też  swoją rentowność stając się coraz bardziej znaczącymi działalnościami w tworzeniu wartości Grupy. 

Zarząd i pracownicy Grupy P.A. NOVA przez cały 2021 r. prowadzili również pracę nad nowymi przedsięwzięciami powiększającymi portfel nieruchomości inwestycyjnych Grupy. W IV kwartale 2021 r. oddaliśmy do użytkowania park handlowy w Ząbkowicach Śląskich o powierzchni ok. 10 tys. m2. Rozpoczęliśmy  też  w  tym  okresie  budowę  obiektu  w  Płocku  dla  wiodącej  sieci  marketów budowlanych. Planujemy oddanie go do użytkowania w IV kw. 2022 r.  Budowę kolejnych 3 obiektów tego  typu  rozpoczniemy  jeszcze  w  2022  r.  i  na  początku  2023  r.  Zabezpieczony  umowami przedwstępnymi portfel gruntów pod nowe inwestycje ma wartość przekraczającą 60 mln PLN, a planowane  wydatki  inwestycyjne  w  2022  r.  przekraczają  120  mln  PLN.  Finansowane  one  będą  z kredytów bankowych, wyemitowanych na koniec roku 2021 obligacji o wartości 30 mln PLN, a także środków własnych pochodzących ze sprzedaży oddanych już do użytkowania obiektów. Prowadzimy  obecnie zaawansowane rozmowy mające na celu zbycie portfela posiadanych i funkcjonujących już parków  handlowych,  negocjujemy  również  warunki  sprzedaży  inwestycji  będących  dziś  na wcześniejszych etapach realizacji, by zamknąć te transakcje niezwłocznie po oddaniu obiektów do użytkowania.  Taka  strategia  zapewnia  możliwość  uzyskiwania  satysfakcjonujących  zwrotów  z inwestycji  oraz  pozwala  na  generowanie  wolnej  gotówki  niezbędnej  do  finansowania  nowych przedsięwzięć i do ewentualnej dystrybucji nadwyżek do akcjonariuszy. 

Te ambitne plany inwestycyjne nakreślone na 2022 i 2023 r. muszą skonfrontować się z nową sytuacją rynkową, a w szczególności z wojną w Ukrainie oraz problemem wysokiej inflacji i istotnym wzrostem  stóp  procentowych.  Wojna  za  naszą  wschodnią  granicą,  poza  ogromną  tragedią humanitarną, ma też poważne skutki ekonomiczne, odczuwalne dla polskiej gospodarki. Z punktu widzenia Grupy najistotniejszymi zagrożeniami są perturbacje na rynku materiałów budowlanych, skutkujące gwałtownym wzrostem cen i problemami z ich dostępnością. Są nimi również zmniejszenie ilości pracowników z Ukrainy, a także wzrost cen energii i paliw. Szybująca inflacja i podążające za nią  stopy  procentowe  również  wpływają  na  zwiększenie  kosztów  prowadzenia  i  finansowania inwestycji. Zarząd Grupy na bieżąco analizuje wszystkie te elementy i podejmuje decyzje mające na celu  zminimalizowanie  ich  niekorzystnego  wpływu  na  planowane  przedsięwzięcia.  Pomimo zmieniającego  się  otoczenia  i  pojawiających  się  nowych  zagrożeń  jesteśmy  przygotowani  do  ich skutecznego zrealizowania zarówno od strony operacyjnej jak i finansowej.  

Chciałbym w  tym  miejscu  w  imieniu  całego Zarządu  podziękować  wszystkim pracownikom Grupy,  akcjonariuszom, partnerom finansowym i  handlowym za  wspólną pracę  w  ciągu  ostatnich miesięcy.  Przeszliśmy  wspólnym  wysiłkiem  przez  bardzo  trudny  dla  wszystkich  okres  pandemii, liczymy, że  mamy  go  już  za  sobą. Wojna w  Ukrainie  spowodowała,  że  zderzyliśmy się z  nowymi zagrożeniami  i  wyzwaniami.  Bardzo  trudno  też  w  tym  przypadku  o  racjonalne  prognozy  rozwoju sytuacji. Wierzę głęboko, że nasze wspólne, nabyte w ostatnim okresie doświadczenia przechodzenia przez  sytuacje  kryzysowe,  a  także  elastyczność  i  umiejętność  adaptowania  się  do  zmiennego otoczenia, pomogą nam zniwelować obecne zagrożenia. Mam też nadzieję, że i z tego kryzysu Grupa P.A. NOVA wyjdzie silniejsza i lepiej dostosowana do zmiennego otoczenia. Doświadczenia ostatnich dwóch lat pokazały, że zgrany i doświadczony zespół pracowników oraz dobre relacje z partnerami biznesowymi  są  najlepszą  receptą  na  niepewne  czasy.  Zarząd  Grupy  P.A.  NOVA  będzie  dokładał wszelkich starań, by wykorzystać te atuty w dalszym rozwoju i wzmacnianiu marki P.A. NOVA na rynku.  

 

Z poważaniem,   

Tomasz Janik

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus