Grupa OEX zakończyła 2021 rok odnotowując wzrosty wyników we wszystkich segmentach operacyjnych. Skonsolidowany zysk EBITDA wyniósł 57,3 mln zł (36,8 mln zł wg. MSR 17) co stanowi wzrost o 29,6 % w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego (51% wg. MSR 17). Najwyższy wzrost EBITDA, wynoszący 144,7 % (wg MSR 17), odnotował segment eCommerce Services. Skonsolidowany zysk netto przypadający akcjonariuszom OEX S.A. wyniósł 20,5 mln zł, co stanowi wzrost o 72,9%. Zarząd zarekomendował również w dniu 12 kwietnia b.r. wypłatę dywidendy w wysokości 5,85 zł na akcję oraz opublikował politykę dywidendową na najbliższe trzy lata.
Z ogromną satysfakcją prezentujemy wyniki 2021 roku. Cieszy nas przede wszystkim fakt, że wszystkie segmenty operacyjne odnotowały znaczące wzrosty, co oznacza, że przyjęte kierunki rozwoju są trafne i skutecznie realizowane. Dzięki dobrym wynikom wszystkich spółek realizujemy główny cel – budowanie wartości Grupy OEX dla akcjonariuszy. Rekomendujemy również przeznaczenie całego zysku netto OEX S.A. za 2021 r. w kwocie 3,4 mln zł oraz dodatkowo kwoty 36,6 mln zł pochodzącej z kapitału zapasowego oraz kapitału rezerwowego na wypłatę dywidendy. Nasza rekomendacja wynika ze świetnej sytuacji gotówkowej OEX, związanej m.in. z przychodami uzyskanymi w tym roku ze sprzedaży akcji Divante. Planujemy też za okres kolejnych 3 lat obrotowych rekomendować wypłatę dywidendy w wysokości co najmniej 10 mln zł za każdy rok, co zawarliśmy w opublikowanej 12 kwietnia polityce dywidendowej. – powiedział Jerzy Motz, Prezes Zarządu OEX S.A.
Ważnym wydarzeniem ubiegłego roku była sprzedaż spółki Divante do międzynarodowej Grupy Cloudflight. Wstępna cena za 100% akcji (OEX posiadał 51,3 % akcji spółki) wyniosła ok. 179,3 mln zł, przy czym może ona zostać potencjalnie znacząco powiększona o dodatkowe wynagrodzenie (tzw. earn-out), uzależnione od poziomu zysku EBITDA wypracowanego przez Divante w 2021 r.
Z uwagi na wskazaną transakcję wyniki Divante prezentujemy w raporcie w odrębnej pozycji, tzw. działalności przeznaczonej do sprzedaży, zatem widać je dopiero na poziomie zysku netto Grupy, a nie są widoczne na poziomie operacyjnym i EBITDA Grupy. W konsekwencji przeprowadzonej transakcji zmienił się też skład segmentu eCommerce Services. Obecnie segment tworzą spółki OEX E-Business i Voice Contact Center. Ich dynamiczny rozwój przełożył się na wynik segmentu eCommerce Services, który osiągnął najwyższy wzrost EBITDA ze wszystkich segmentów operacyjnych Grupy. EBITDA segmentu w porównaniu do wartości z roku 2020, skorygowanej o wyniki Divante, wzrosła o 144,7% i wyniosła 14,6 mln zł (wg. MSR 17). Widzimy wysoki potencjał do rozwoju w logistyce, obsłudze klienta i Customer Experience, dlatego planujemy dalej rozwijać te obszary i inwestować między innymi w automatyzację procesów i technologie z tym związane. –dodał Jerzy Motz
Spółka OEX E-Business, która świadczy usługi magazynowania i fulfillment powiększyła powierzchnię magazynową o 13 tys. m.kw., żeby móc obsłużyć rosnącą skalę operacji oraz odnotowała wzrost przychodów między innymi z logistyki dla eCommerce. Voice Contact Center, która realizuje rocznie ok. 10 mln kontaktów z konsumentami we wszystkich kanałach komunikacji rozwija ofertę usług wielojęzycznych oraz rozwiązania technologiczne, m.in. voiceboty i chatboty. W tych dwóch liniach biznesowych spółka podwoiła przychody r/r.
Rok 2021 w segmencie Wsparcia sprzedaży to konsekwentna poprawa wyników z kwartału na kwartał i rozwój współpracy z kluczowymi klientami.
W skali roku segment wypracował 9,9 mln zł EBITDA (wg. MSR 17) wobec 6 mln zł w roku 2020, co stanowi 21% EBITDA segmentów operacyjnych. – powiedział Jerzy Motz, prezes Zarządu OEX S.A.
Segment Zarządzania Sieciami punktów sprzedaży detalicznej osiągnął ponad 15,5% wzrostu przychodów z tytułu prowizji za sprzedaż usług telekomunikacyjnych. Średnia liczba sklepów zwiększyła się przy tym o 5,8% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Segment wypracował 22,8 mln zł zysku EBITDA, co stanowiło 19,9% wzrostu w porównaniu do roku ubiegłego. Częściowo wzrost ten był spowodowany przejęciem w grudniu 2020 roku 27 punktów sieci T-Mobile, które kontrybuowały do wyniku od stycznia 2021. Obecnie Grupa prowadzi łącznie 350 sklepów (wobec 334 na koniec I półrocza 2020) dla Orange, T-Mobile i Plus łącznie.
Liczba podpisywanych umów w salonach przekroczyła 1,1 mln. Dobre wyniki segmentu to w części odzwierciedlenie trendów rynkowych związanych z pandemią, jak zwiększone zapotrzebowanie na internet i szybsze łącza ze względu na konieczność pracy i nauki z domu. – powiedział Jerzy Motz
Grupa OEX zakończyła rok 2021 rok w bardzo dobrej sytuacji płynnościowej oraz z niskim zadłużeniem. Wskaźnik długu netto do EBITDA na 31 grudnia 2021 wyniósł minus 0,48, co oznacza nadwyżkę gotówki nad długiem. Na koniec 2021 roku Grupa dysponowała środkami pieniężnymi w kwocie 59,8 mln zł.
Chcemy również dalej rozwijać obszar związany z inwestycjami w innowacyjne projekty, a w szczególności spółki iPOS, Open Loyalty i VueStorefront. W 2021 roku zwiększyliśmy zaangażowanie w spółce iPOS, która do znaczących osiągnięć może zaliczyć uzyskanie homologacji i wprowadzenie na rynek pierwszej kasy wirtualnej do zastosowania ogólnego, a także podwojenie wartości powtarzalnych rocznych przychodów – dodał Jerzy Motz.