Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Kino Polska TV w 2021 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody KPL (KINOPOL) minionym roku wyniosły 257,16 mln zł wobec 211,81 mln zł odnotowanych w 2020 roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w zakończonym roku do 59,84 mln zł z 35,11 mln zł w 2020 r. W 2021 r. spółka odnotowała 48,64 mln zł zysku netto w porównaniu do 27,24 mln zł wypracowanych w ciągu 2020 r.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Kino Polska TV do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo,

W imieniu Zarządu Kino Polska TV S.A. („Spółka”) przedstawiam Państwu Raport roczny Grupy Kapitałowej Kino Polska TV S.A. („Grupa”, „Grupa Kapitałowa”) za rok 2021.

Rok 2021 był dla Grupy Kapitałowej Kino Polska TV bardzo udany. Po okresie niepewności związanej z pandemią COVID-19, utwierdziliśmy się w przekonaniu, że przyjęty przez Grupę model biznesowy oraz obrana strategia są słuszne. W minionym roku nie odnotowaliśmy negatywnego wpływu pandemii, a dynamika przychodów na rynku reklamowym wróciła do poziomów osiąganych przed 2020 r.

Główne segmenty naszego biznesu zdecydowanie poprawiły swoją rentowność, a wszystkie kanały z portfolio Grupy odnotowały wzrost przychodów ze sprzedaży czasu reklamowego - w porównaniu do 2020 r. zwiększyły się one o 26%. Przychody z emisji zanotowały 14% wzrost i na koniec 2021 r. wyniosły niemal 129 mln zł. Grupa po raz kolejny zwiększyła przychody na rynkach międzynarodowych, gdzie osiągnięto sprzedaż na poziomie 92,4 mln zł, co oznacza wzrost o 20,2% r/r. Sprzedaż poza granicami Polski w omawianym okresie stanowiła 35,9% łącznych przychodów Grupy.

Na tak dynamicznie rosnące przychody złożyły się głównie rosnące wpływy z emisji kanałów filmowych marki FilmBox i kanałów tematycznych, przede wszystkim na rynkach międzynarodowych, tj. w Bułgarii, Rumunii i w Czechach, co zaowocowało wzrostem przychodów tego segmentu o blisko 20% r/r. Jeszcze większe przychody zanotował segment Stopklatka, w którym sprzedaż reklam wzrosła o ponad 30% wobec roku poprzedniego. Łączne przychody Grupy zwiększyły się o 21,4%. W połączeniu z kontrolą kosztów pozwoliło to Grupie wypracować zysk netto w wysokości ponad 48,6 mln zł, tj. o 78,5% więcej w porównaniu do 2020 r. Wynik EBITDA wyniósł 121,2 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 37% r/r. Dzięki bardzo dobrej kondycji finansowej Grupy mogliśmy zgodnie z planem redukować zadłużenie finansowe – na koniec 2021 r. wygenerowaliśmy nadwyżkę finansową w kwocie 14,2 mln zł, w porównaniu do długu netto, który na koniec poprzedniego roku wynosił 33,8 mln zł. Niskie koszty obsługi zadłużenia są niezaprzeczalnym atutem w okresie rosnących stóp procentowych, zaś dostęp do gotówki i możliwość sięgnięcia po finansowanie zewnętrzne w dowolnym momencie, pozwalają Grupie swobodnie planować inwestycje oraz myśleć o dalszym, dynamicznym rozwoju.

Grupa kontynuuje przemyślane inwestycje w zakup atrakcyjnych treści programowych oraz stale dopasowuje treści do profilu widzów poszczególnych kanałów. W efekcie łączna oglądalność kanałów Grupy wzrosła rok do roku o 8,7%, a udział kanałów Grupy w oglądalności widowni komercyjnej wyniósł 2,51% (SHR%, All 16-49, live). Najwyższe wzrosty oglądalności odnotowały kanały Kino Polska (+26,5%), Kino TV (+23,5%) i Stopklatka (+13,8%). Udział kanału Zoom TV był niższy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku o 8,8%, co jest m.in. następstwem zmian w pomiarach oglądalności kanałów dostępnych na MUX-8. W 2021 r. widzowie przeznaczali na oglądanie kanałów Grupy więcej czasu niż w poprzednim roku. Średni dzienny czas oglądania stacji Grupy wyniósł 43 minuty i 12 sekund (ATS, All 16-49, live) i był o 4,9% dłuższy niż w 2020 r. To wynik wyraźnie lepszy niż średnia rynkowa, gdzie wskaźnik ATS spadł o 5% r/r.

W 2021 r. pracowaliśmy również nad umocnieniem naszej pozycji w obszarze digital. W pierwszych miesiącach 2021 r. uruchomiliśmy nową platformę FilmBox+, która umożliwia korzystanie z treści oferowanych przez Grupę w łatwy i wygodny sposób. Inwestowaliśmy także w know-how oraz rozwijaliśmy współpracę z partnerami, którym dostarczamy atrakcyjne treści na potrzeby ich platform streamingowych i serwisów VOD.

W minionym roku rozwinęliśmy naszą działalność w obszarze produkcji filmowych. Współprodukowany przez nas film „Wszystkie nasze strachy” z Dawidem Ogrodnikiem w roli głównej zdobył główną nagrodę – Złote Lwy – na 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Grupa Kapitałowa Kino Polska TV S.A. niezmiennie realizuje obraną strategię. Naszym celem pozostaje osiągnięcie i utrzymanie pozycji jednej z pięciu największych grup telewizyjnych w Polsce oraz uzyskanie średniorocznej oglądalności naszych kanałów na poziomie 2,6-3% (SHR%, All 16-59, live). Mamy także ambitne plany związane z segmentem digital, gdzie sukcesywnie się rozwijamy.

Do połowy 2022 r. planowane jest zakończenie w Polsce procesu refarmingu, czyli przenoszenia częstotliwości i zmiany sposobu kodowania sygnału, co niesie ze sobą wiele zmian i obowiązków, którym my także, jako nadawca telewizyjny będziemy podlegać. Nie można również zapomnieć o trwającej na terytorium Ukrainy wojnie, której skutki są i będą długo odczuwalne nie tylko w Polsce, ale też w naszym regionie i całej światowej gospodarce. Przychody z rynków ukraińskiego i rosyjskiego nie są istotne w generowanych przez nas przychodach ogółem, w związku z tym nie przewidujemy istotnie negatywnego wpływu sytuacji w Ukrainie na wyniki i działalność operacyjną Spółki oraz jej Grupy Kapitałowej.

Rok 2022 to szansa na kontynuację naszego rozwoju i umacnianie pozycji Grupy. Na początku tego roku broker reklamowy kanałów Grupy rozpoczął sprzedaż czasu reklamowego w nowej grupie komercyjnej – All16-59 (wszyscy w wieku od 16 do 59 roku życia, podczas gdy do tej pory górną granicą było 49 lat). Zmiana ta pozwoli na efektywniejszą komercjalizację zasobów programowych Grupy, ponieważ profil widowni naszych kanałów jest lepiej dopasowany do nowej grupy komercyjnej. W minionych tygodniach doszło także do zamknięcia transakcji nabycia przez Canal+ Luxembourg S.à r.l. 70% akcji w kapitale zakładowym pośredniego większościowego akcjonariusza Kino Polska TV S.A.

W 2022 rok weszliśmy pełni zaangażowania i determinacji. Wierzę, że pozwoli nam to na konsekwentną realizację obranej strategii, czego efektem będą dalsze wzrosty wyników finansowych oraz operacyjnych.

Serdecznie zapraszam do lektury Raportu.

Bogusław Kisielewski

Prezes Zarządu Kino Polska TV S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus