Marketing dzisiaj ma do dyspozycji wiele różnych narzędzi, których podstawowym celem jest nie tylko zmotywowanie konsumentów do sfinalizowania transakcji, czyli kupienia oferowanego przez markę produktu lub zamówienia usługi, ale również budowanie świadomości i wizerunku marki. Marketing mix to jedno z pojęć, które zdecydowanie warto znać, jeżeli chce się podjąć skuteczne działania promocyjne.
W ramach marketingu mix wymienia się kilka koncepcji. Do podstawowych należy model 4P oraz model 7P, o których więcej przeczytasz na https://landingi.com/pl/blog/marketing-mix-w-uslugach/. Na szczególne zainteresowanie zasługuje również model 4C. Jakie są jego elementy?
Konsument (consumer). Potrzeby potencjalnego klienta mają generalnie kluczowe znaczenie w marketingu. Nic dziwnego – to właśnie ich spełnienie może przybliżyć konsumenta do sfinalizowania transakcji. Planując jakiekolwiek działania marketingowe należy mieć przede wszystkim na uwadze oczekiwania i wymagania grupy docelowej. Jej znajomość jest zresztą kluczowa. Nie bez powodu wielu specjalistów zaleca stworzenie person marketingowych, czyli modelowych klientów. To upraszcza wejście w ich buty i odpowiednie zaplanowanie procesu sprzedaży.
Wygoda (convenience). Komfort procesu sprzedaży to dla marketingu jedna z tych kwestii, które mogą mieć podstawowe znaczenie dla uzyskiwanych efektów. Dlaczego? Jeżeli Twój klient będzie miał duży problem z zakupem produktów lub usług, które mu proponujesz, możliwe, że zrezygnuje z transakcji lub doprowadzi ją do końca, ale już ponownie nie skorzysta z Twojej oferty i nie poleci jej innym osobom. Dla Ciebie oznacza to konkretne straty. Jest to ważne zwłaszcza w dzisiejszych warunkach rynkowych, kiedy większość branż musi współzawodniczyć z bardzo dużą konkurencją.
Koszt (cost). Ma modelu 4C marketingu mix nie liczy się wyłącznie cena produktu, jaką klient musi zapłacić, jeżeli chce z niego skorzystać. Kluczowe znaczenie ma ogół kosztów, które z tego tytułu poniesie.
Komunikacja (communication). Trudno wyobrazić sobie dzisiaj skuteczny proces marketingowy bez utrzymywania kontaktu z potencjalnymi i obecnymi klientami. Warto jednak zaznaczyć, że nie dotyczy to wyłącznie kontaktu, którego celem jest udzielenie wszystkich informacji na temat proponowanej oferty oraz zachęcenie do zakupu produktu lub zamówienia usługi. Komunikacja powinna być również zaplanowana w sposób, który będzie pozwalał na zbudowanie satysfakcjonującej dla konsumenta relacji z marką. Po co? Jeżeli taka relacja będzie zadowalająca, zwiększasz swoją szansę na to, że dany klient zdecyduje się na ponowne skorzystanie z Twojej oferty. Zauważ zresztą, że utrzymanie klienta często jest po prostu tańsze niż jego pozyskanie. Dzisiaj, kiedy do dyspozycji masz wiele kanałów komunikacji, utrzymanie „łączności” z Twoją grupą docelową jest o wiele prostsze. Pamiętaj, że sam sposób komunikacji i narzędzia, które w tym celu wykorzystujesz powinny być dostosowane do potrzeb oraz oczekiwań osób, z którymi chcesz się kontaktować.
Marketing mix to zestaw narzędzi, których celem jest wpływanie na zachowania konsumentów. Prawidłowo wdrożony, kładzie duży nacisk na kluczowe elementy procesu marketingowego, pozwalając na właściwe zadbanie o ich funkcjonowanie.