Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Józef Siwiec: Ubiegły rok był jednym z najlepszych w historii ZM Ropczyce

Udostępnij

RPC (ROPCZYCE)”, czołowy w Europie i liczący się na świecie producent materiałów ogniotrwałych zanotował w 2021 roku jedne z najlepszych wyników w swojej ponad 45 letniej historii. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły r/r o 21,6 proc. do poziomu 361,9 mln zł, zysk operacyjny wzrósł o 10,3 proc. r/r do 36,5 mln zł, EBITDA zwiększyła się o 7,5  proc. do poziomu 49,0 mln zł, a zysk netto osiągnął poziom 31,4 mln zł (wzrost r/r o 14,1 proc.). Rekordowy był również udział sprzedaży eksportowej, który wyniósł 59 proc. Jednocześnie wyniki te uwzględniają dokonany odpis aktualizujący spowodowany wojną na Ukrainie w wysokości 10,7 mln zł.

- Ubiegły rok był rzeczywiście jednym z najlepszych w historii ZM Ropczyce. Osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki pomimo niestabilnej sytuacji makroekonomicznej i globalnej oraz wynikających z tego problemów, takich jak, np. utrzymujące się zakłócenia w światowej logistyce, radykalny wzrost kosztów transportu, znaczne wzrosty cen surowców do produkcji i ograniczenia w ich dostępności na rynku, czy też wzrosty cen gazu i energii elektrycznej. Receptą na sprawne funkcjonowanie w tym trudnym czasie była adaptacja i elastyczne podejście do zmieniających się warunków. Ten sukces pokazuje jak dobre decyzje podjęliśmy kilka lat temu, wdrażając strategię dywersyfikacji w wymiarze geograficznym, branżowym, produktowym i inżynieringowym (tzw. 4D). Należy podkreślić, że bardzo istotnym wsparciem dla naszej strategii jest program motywacyjny dla kluczowej kadry Spółki, który przynosi bardzo dobre efekty, a także realizowane inwestycje rozwojowe. Dzięki temu bardzo efektywnie wykorzystaliśmy istniejące szanse rynkowe, elastycznie dostosowując do nich nasz potencjał logistyczny, produkcyjny oraz badawczo – rozwojowy, prowadząc jednocześnie elastyczną politykę w zakresie zakupów i sprzedaży.

Widać już niestety, że rok 2022 będzie dla wszystkich czasem bardzo trudnym i niespokojnym. Z jednej strony wybuch wojny na Ukrainie i wprowadzane sankcje gospodarcze wpływają negatywnie na całą światową gospodarkę, rykoszetem uderzając w przedsiębiorców. Posiadamy wielu klientów na rynkach objętych sankcjami oraz wojną i boimy się, że kontynuacja współpracy z nimi przy zachowaniu bezpieczeństwa transakcji gospodarczych może okazać się niemożliwa.

Z drugiej strony bardzo niepokojące są również zagrożenia jakie zmaterializowały się w postaci nie do końca spójnych przepisów Polskiego Ładu, nieprzewidywanego przez nikogo bezprecedensowego wzrostu cen gazu i energii elektrycznej oraz bardzo wysokiej inflacji, co w sposób radykalny zmienia podejście do projekcji biznesowych na 2022 rok. Dla naszej spółki ma to bardzo istotne znaczenie ze względu na znaczny udział w portfelu produktowym wyrobów o wysokim stopniu zawansowania technologicznego, których produkcja oparta jest na procesie wypalania.

Pomimo presji funkcjonowania w niestabilnym otoczeniu globalnym i gospodarczym nasze plany na bieżący rok to kontynuacja rozwoju działalności we wszystkich strategicznych obszarach. Chcemy nadal zwiększać poziom sprzedaży, szczególnie wyrobów najbardziej zaawansowanych technologicznie, w czym istotną rolę będzie miało nasze Centrum Badawczo-Rozwojowe, które od ponad ośmiu lat opracowuje dla naszych klientów nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe. - powiedział Józef Siwiec, prezes ZM ROPCZYCE.

Dodał, iż Zarząd ZM Ropczyce będzie rekomendował wypłatę dywidendy z zysku za 2021 rok w wysokości 1,3 zł na akcję. Rekomendację tą pozytywnie zaopiniowała już rada nadzorcza. Proponowana wysokość dywidendy uwzględnia aktualną sytuację związaną z wojną na Ukrainie i jej dalszy negatywny wpływ na światową gospodarkę, a także potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa finansowego Spółki w związku z radykalnym wzrostem cen gazu i energii elektrycznej.

W 2021 roku ZM Ropczyce wydały na inwestycje łącznie 15,7 mln zł, z czego zdecydowana większość dotyczyła rzeczowych aktywów trwałych. Inwestycje dotyczyły głównie innowacji procesów produkcyjnych oraz unowocześnienia parku maszynowego, co miało bezpośredni wpływ na zwiększenie wydajności produkcji i podniesienie efektywności, a także osiąganie wyższej jakości produkowanych wyrobów i wydłużanie ich trwałości.

W zeszłym roku zakończyliśmy dwa duże projekty unijne, pierwszy związany był z rozbudową własnego Centrum Badawczo-Rozwojowego, drugi dotyczył budowy wysokosprawnej kogeneracji, dzięki której uzyskujemy własne źródło energii elektrycznej i cieplnej oraz zmniejszamy naszą wrażliwość na wahania jej cen. Oprócz tego, zrealizowaliśmy wiele innych inwestycji, między innymi z zakresu automatyzacji i robotyzacji. W bieżącym roku planujemy zwiększyć nakłady na inwestycje, które obejmą głównie modernizację obszarów produkcyjnych. Planujemy również budowę farmy fotowoltaicznej z wykorzystaniem energii w naszej firmie oraz zamierzamy zwiększyć zakres zastosowania surowców pochodzących z recyklingu po ich uszlachetnieniu. - powiedział Józef Siwiec, prezes ZM ROPCZYCE.

W ujęciu branżowym, w 2021 r. tradycyjnie największe obroty zostały zrealizowane z klientami z sektora hutnictwa żelaza i stali. Sprzedaż do tego sektora wyniosła 178 mln zł i uległa zwiększeniu o blisko 30 proc. r/r/, stanowiąc blisko 50% proc. przychodów ze sprzedaży ogółem.

Spółka systematycznie zwiększała także zakres współpracy z rynkiem, czego wymiernym efektem był wzrost liczby kontrahentów zagranicznych o wolumenie sprzedaży przekraczającym 1 mln zł. Działalność eksportowa w większości koncentrowała się na rynkach europejskich. Taki stan rzeczy wynikał w głównej mierze z istniejących obiektywnych barier i ograniczeń w kontaktach z kontrahentami oraz niewspółmiernie wysokich kosztów logistyki międzykontynentalnej.

Główne kierunki sprzedaży eksportowej w segmencie hutnictwa żelaza i stali w 2021 roku obejmowały klientów Spółki w Niemczech, Czechach i Austrii.

Sprzedaż na rzecz segmentu hutnictwa metali nieżelaznych wyniosła w ubiegłym roku ponad 87 mln zł, co stanowił 24,2 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem (18 proc. wzrost r/r). W kraju kontynuowana była współpraca ze wszystkimi podmiotami wytwarzającymi metale nieżelazne. Bardzo wysoką dynamiką wzrostu charakteryzowała się również sprzedaż dla podmiotów zagranicznych w tym segmencie, czego efektem był ponad 80-proc. wzrost sprzedaży r/r. Sprzedaże o dużej skali zrealizowano m.in. na takich rynkach eksportowych jak Hiszpania, Kazachstan, Belgia czy Indonezja.

Przychody ze sprzedaży dla odbiorców z segmentu cementowo–wapienniczego w 2021 roku wyniosły ponad 58 mln zł i ukształtowały się na poziomie zbliżonym do  2020 roku. Większość sprzedaży w tym segmencie została zrealizowana na rynkach eksportowych, takich jak np. Francja, Rosja, Niemcy, Stany Zjednoczone czy Republika Południowej Afryki.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus