Przychody Stalexport Autostrady w minionym roku wyniosły 360,16 mln zł wobec 289,55 mln zł odnotowanych w 2020 roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w zakończonym roku do 125,33 mln zł z 100,29 mln zł 2020 r. W 2021 r. spółka odnotowała 90,56 mln zł zysku netto akcjonariuszy jednostki dominującej, o 3,77% więcej r/r.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Stalexport Autostrady do akcjonariuszy:
Szanowni Państwo,
Drodzy Akcjonariusze,
Rok 2021, podobnie jak 2020, upłynął w cieniu ciągłej niepewności gospodarczej i społecznej związanej z pojawianiem się kolejnych fal pandemii koronawirusa, ograniczaniem i rozluźnianiem aktywności bardzo wielu branż gospodarki, co oczywiście wpłynęło także na funkcjonowanie naszego najważniejszego przedsięwzięcia – autostrady A4 Katowice-Kraków.
Pomimo stałego wzrostu natężenia ruchu w kolejnych miesiącach roku 2021 nadal średnioroczne natężenie ruchu w wysokości 42.857 pojazdów na dobę było niższe o ok. 6% w porównaniu do roku sprzed pandemii, tj. roku 2019, ale o 17,5% wyższe niż w roku 2020. Ruch samochodów osobowych wzrósł w roku 2021 w stosunku do 2020 roku o 18,2% i wyniósł ok. 35.225 pojazdów na dobę, natomiast ruch pojazdów ciężarowych wyniósł 7.631 pojazdów na dobę i był o 14,6% wyższy niż w roku 2020. Największe wzrosty ruchu zarówno pojazdów osobowych jak i ciężarowych odnotowaliśmy w II kwartale 2021 roku, a największe natężenie ruchu, bo aż 56 tys. pojazdów na dobę, było w sierpniu ubiegłego roku.
Jeśli chodzi o przychody z tytułu poboru opłat, to w roku 2021 były one o 24,5% wyższe niż w roku 2020 i wyniosły 355.715 tys. PLN. Przychody z tytułu opłat za przejazd samochodami osobowymi wyniosły 224.721 tys. PLN, tj. o 31,3% więcej niż w roku 2020, a przychody z tytułu poboru opłat za przejazd samochodami ciężarowymi były o 14,4% wyższe niż w roku 2020 i wyniosły 130.994 tys. PLN.
Większa dynamika wzrostu przychodów z opłat w stosunku do dynamiki wzrostu średniodobowego ruchu pojazdów wynika ze zmiany stawki opłat za przejazd pojazdami osobowymi od 1 października 2020 r. z 10 PLN do 12 PLN w przypadku stawki regularnej oraz z 7 PLN do 8 PLN w przypadku stawki preferencyjnej dla użytkowników płatności automatycznych, kolejnej zmiany wysokości stawki preferencyjnej za przejazdy pojazdami osobowymi od 1 października 2021 r. (z 8 PLN na 9 PLN), a także podniesienia od 1 października 2021 r. stawek za przejazd pojazdami kategorii 2 i 3 z 20 PLN do 22 PLN i zniesienia stawek preferencyjnych za przejazd pojazdami ciężarowymi.
Przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w 2021 roku osiągnęły poziom 360.162 tys. PLN i były o 24% wyższe niż w roku 2020, natomiast zysk netto Grupy wyniósł 95.415 tys. PLN i był o 4% wyższy w porównaniu do roku 2020.
Na znacząco niższą dynamikę wzrostu zysku netto wpływ miały przede wszystkim koszty własne sprzedaży, które w stosunku do roku 2020 wzrosły o 30,3%, głównie z powodu wzrostu kosztów amortyzacji z 58.779 tys. PLN do 80.232 tys. PLN. O 12,4% wzrosły także koszty ogólnego zarządu - do kwoty 113.522 tys. PLN - przede wszystkim z powodu wyższej kwoty „Płatności na rzecz Skarbu Państwa”, które w 2021 roku wyniosły 63.249 tys. PLN (44.610 tys. PLN w roku 2020). Przypomnijmy, że „Płatności na Rzecz Skarbu Państwa” wynikają z zapisanych w Umowie Koncesyjnej zobowiązań koncesjonariusza autostrady A4 Katowice – Kraków, tj. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. i stanowią one udział Skarbu Państwa w zyskach z projektu autostradowego.
Wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej był o 29,2% lepszy niż w roku 2020 i wyniósł 205.565 tys. PLN (w 2020 roku 159.070 tys. PLN).
Jeśli chodzi o wyniki jednostkowe Stalexport Autostrady to rok 2021 zamknęła ona przychodami ze sprzedaży o 7% większymi niż w roku 2020 i wynoszącymi 3.709 tys. PLN. Przychody ze sprzedaży pochodzą przede wszystkim z najmu powierzchni biurowych i miejsc parkingowych biurowca w Katowicach. Jednocześnie zysk netto Spółki był o 63% niższy niż w 2020 roku i wyniósł 57.723 tys. PLN (157.577 tys. PLN w 2020 roku). Na wynik netto wpłynęły przede wszystkim niższe o 62% przychody finansowe Spółki, z których największą pozycję stanowią otrzymane dywidendy (w 2021 roku 62.179 tys. PLN, a w 2020 roku 164.147 tys. PLN).
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady S.A. pomimo trudności wynikających z pandemicznej sytuacji gospodarczej w 2021 roku kontynuowała realizację programu inwestycyjnego, do której jest zobowiązana na podstawie Umowy Koncesyjnej. Wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Grupę wyniosła 50.205 tys. PLN (o ponad 20% więcej niż w roku 2020) i obejmowała przede wszystkim prace budowlane związane z odwodnieniem śląskiego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków oraz modernizacją przepustów pod jezdnią autostrady. Wszystkie opisane powyżej działania inwestycyjne Grupy Kapitałowej były uwzględnione w planach nakładów inwestycyjnych na rok 2021 i zostały wcześniej zaakceptowane przez Radę Nadzorczą Stalexport Autostrady.
W minionym roku kontynuowane były działania zmierzające do skrócenia czasu transakcji oraz zwiększenia przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice-Kraków. Videotolling, czyli pobór opłat oparty o odczyt tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem aplikacji mobilnych, rozszerzono o nową aplikację IKO PKO Banku Polskiego, a dodatkowo powiązano go także z kartami flotowymi ORLEN. W styczniu 2022 roku uruchomiono jeszcze jedną aplikację – mPay. Ponadto zmieniliśmy nieco organizację ruchu na placach poboru opłat ułatwiając szybki przejazd przez bramki autostradowe kierowcom korzystającym z automatycznych metod płatności (elektroniczny pobór opłat A4Go i videotolling) poprzez uruchomienie w każdym kierunku jazdy dodatkowych bramek przeznaczonych tylko dla tych płatności i ulepszając oznakowanie ww. bramek. Na kabinach inkasentów zainstalowaliśmy ponadto zewnętrzne czytniki kart bankowych i flotowych. Te opisane powyżej działania nie tylko skracają czas transakcji, ale zapewniają także w dobie koronawirusa bezpieczeństwo podróżnych i pracowników naszej Grupy.
Zachęcam Państwa do zapoznania się ze sprawozdaniem finansowym Stalexport Autostrady oraz Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady oraz ze Sprawozdaniem Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej za rok obrotowy 2021. Pragnę zwrócić Państwa uwagę na nowy punkt niniejszego Sprawozdania, tj. informację o wydatkach spółek Grupy Kapitałowej na cele społeczne. Największe pozycje wśród nich stanowią darowizny na cele związane z opieką medyczną nad osobami ciężko chorymi z regionu Śląska.
Bardzo dziękuję wszystkim akcjonariuszom i partnerom za zainteresowanie Stalexport Autostrady i jej Grupą Kapitałową. Członkom Rad Nadzorczych pragnę podziękować za dobrą współpracę i wspieranie naszych działań.
Pracownikom spółek Grupy Kapitałowej dziękuję za zaangażowanie, profesjonalizm i rzetelną pracę.
Życzę Państwu miłej lektury.
Z poważaniem,
Prezes Zarządu
Dyrektor Generalny