Przychody PRT (PROTEKTOR) w III kwartale 2021 r. wyniosły 25,73 mln zł wobec 24,87 mln zł odnotowanych w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej spadł w zakończonym kwartale do 0,65 mln zł z 1,45 mln zł w III kwartale 2020 r. Między lipcem a wrześniem spółka odnotowała wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej na poziomie -0,72 mln zł w porównaniu do 0,57 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Protektor do akcjonariuszy:
Szanowni Akcjonariusze i Inwestorzy,
Zapraszam do zapoznania się z wynikami Grupy Protektor za trzy kwartały 2021 r. Skonsolidowane przychody wyniosły 73,5 mln PLN i były o 8,4 mln PLN wyższe niż w analogicznym okresie roku 2020. Skonsolidowany zysk na poziomie EBITDA wyniósł 9,1 mln PLN, co stanowi wzrost o 55,3% w stosunku do trzech kwartałów roku 2020. Zrealizowana wartość przychodów przełożyła się na zysk netto na poziomie 1,28 mln PLN, przy stracie w roku 2020 na poziomie 0,55 mln PLN.
Analizując wyniki bieżącego okresu chciałbym zwrócić uwagę na zrealizowaną marżę % na sprzedaży.
W okresie trzech kwartałów br. wypracowaliśmy zysk brutto ze sprzedaży na poziomie 39,4%, co przekłada się na wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku 2020 o 2,5 p.p. Mając na uwadze niekorzystne warunki - niestabilność globalnych łańcuchów dostaw oraz zmienność cen - poprawa marży jest znaczącym osiągnięciem.
Elementami, które niekorzystnie wpływają na wynik trzeciego kwartału, są dwa zdarzenia jednorazowe: wyprzedaż starego zapasu z lat 2013-2018 (negatywny wpływ na marżę) oraz wypłata odprawy dla byłego członka zarządu spółki zależnej. Analizując poziom kosztów r/r należy mieć na uwadze, że niższa baza w roku 2020 to efekt otrzymanego wsparcia w ramach programów pomocowych związanych z COVID-19, co nie miało miejsca w roku bieżącym.
Bardzo ważnym wydarzeniem trzeciego kwartału 2021 roku była renegocjacja warunków umowy z mBankiem, a w konsekwencji pozyskanie dodatkowego kapitału poprzez zmianę struktury finansowania. Równolegle trwały negocjacje w sprawie zbycia przez spółkę zależną Inform 51% udziałów w spółce zależnej Terri-Pa. W październiku doszło do podpisania przedmiotowej umowy, która przewiduje dalszą współpracę Grupy ze spółką Terri-Pa, jednak na korzystniejszych warunkach.
W prezentowanym okresie dwie z trzech posiadanych w portfelu marek, Abeba i GROM, zrealizowały poprawę przychodów. Największy wzrost odnotował GROM (+64% r/r), a wartość sprzedaży obuwia pod tą marką osiągnęła poziom 4,8 mln PLN.
Pozytywne efekty wdrażanych zmian widzimy również w kanale e-commerce. Szacujemy, iż w przyszłym roku sprzedaż wygenerowana za pośrednictwem tego kanału powinna stanowić kilka % naszego całkowitego obrotu.
W zakresie rozwoju produktów zakończyliśmy proces certyfikacji linii FOOD Trax, realizowanej pod marką Abeba i przeznaczonej dla przemysłu spożywczego, chłodni i mroźni. Produkty z tej linii dostępne będą w sprzedaży w pierwszym kwartale 2022 roku. Równocześnie, przy współpracy z firmą Vibram, realizujemy projekt stworzenia linii przeznaczonej dla HoReCa i rynku medycznego. Pierwsze modele powinny uzyskać certyfikat jeszcze w tym roku. Tym samym możemy powiedzieć, iż w pierwszym kwartale 2022 portfel produktów Grupy zostanie rozszerzony o dwie linie pod marką Abeba.
W kolejnych kwartałach będziemy kontynuować przyjętą ścieżkę rozwoju i finalizować kluczowe zmiany w portfelu produktów. Równocześnie prowadzimy szereg działań rynkowych mających na celu wzrost skali działalności poprzez umacnianie trzech naszych marek: Abeba, Protektor oraz GROM. Zapraszam do lektury niniejszego Raportu.
Z wyrazami szacunku,
Prezes Zarządu Protektor S.A.
Tomasz Malicki