Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Presja cen surowców wpłynęła na wyniki Grupy Selena

Jacek Michalak, Prezes Zarządu Grupy Selena
Jacek Michalak, Prezes Zarządu Grupy Selena
Udostępnij

Grupa SEL (SELENAFM) zamknęła trzeci kwartał 2021 roku z zyskiem netto na poziomie 31,8 mln zł. Mimo niestabilnej sytuacji surowcowej spółka osiągnęła prezentowane wyniki finansowe dzięki elastycznej strategii, szybko dostosowywanej do poszczególnych rynków. Spółka, która jest jednym z czołowych producentów i dystrybutorów chemii budowlanej oraz właścicielem marki TYTAN PROFESSIONAL, zanotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 493,1 mln zł. Stanowi to wzrost o 13,8% w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Zysk operacyjny (EBIT) Grupy Selena wyniósł natomiast 36,5 mln zł.

Analizy wyników rynku budowlanego w trzecim kwartale 2021 r. są złożone. Na sytuację wpływały zakłócenia w transporcie, wzrosty cen i braki kluczowych surowców. Popyt utrzymywał się na dość stabilnym poziomie. Porównując wyniki z zeszłorocznymi, trzeba też pamiętać, że trzeci kwartał 2020 r. był czasem, gdy rynek budowlany odreagował po zawirowaniach covidowych.

– Sytuacja, jaką obecnie obserwujemy na rynku surowców, jest bezprecedensowa i trudno przewidywać, jak się dalej rozwinie. Zarząd Grupy Selena poświęca dużo czasu i uwagi, monitorując aktualne fluktuacje cen i zakłócenia globalnych łańcuchów dostaw, aby aktywnie i szybko reagować na zmiany. Elastycznie dostosowujemy naszą strategię do poszczególnych rynków i do tej pory nasze działania przynoszą zamierzone rezultaty. Jednak momentami tempo wzrostu cen surowców jest tak wysokie i nieprzewidywalne, że nie jesteśmy w stanie równie szybko aktualizować cenników naszych produktów ze względu na ograniczenia w części kontraktów. W związku z niestabilną sytuacją surowcową, przeznaczamy także więcej środków na kapitał pracujący, m.in. zapasy – podkreśla prezes zarządu Grupy Selena Jacek Michalak.

Grupa obserwuje także wysoki popyt na swoje produkty, dzięki czemu przychody ze sprzedaży w trzecim kwartale 2021 r. wyniosły 493,1 mln zł (wzrost o 13,8% r/r). – W minionym kwartale kontynuowaliśmy tendencje wzrostowe i realizację założonych celów. Trzymamy także rękę na pulsie w kontekście zmiennej sytuacji surowcowej i reagujemy elastycznie. Wprowadzając ewentualne aktualizacje w cennikach produktów, bierzemy pod uwagę wiele aspektów, m.in. osiąganie akceptowalnych dla nas marż, utrzymanie dotychczasowych klientów oraz zachowanie określonych udziałów w rynku – wskazuje wiceprezes zarządu ds. handlowych Sławomir Majchrowski.

Grupa Selena kontynuuje inwestycję w rozwój międzynarodowego zespołu, na wszystkich rynkach. We wrześniu do zarządu spółki po raz pierwszy dołączył ekspert ds. HR – Andrzej Zygadło, wcześniejszy globalny dyrektor HR, objął funkcję członka zarządu ds. personalnych (CHRO).

– Grupa Selena buduje swoją przewagę konkurencyjną na rynku w oparciu o międzynarodowy zespół. To dzięki zaangażowaniu każdego z naszych pracowników spółce udało się zanotować dobre wyniki finansowe w kolejnym kwartale. Obecnie Selena jest pozytywnie postrzegana na rynku pracowniczym, nowe osoby chętnie do nas przychodzą i chcemy wzmacniać wizerunek Grupy jako dobrego pracodawcy. Kontynuujemy budowanie programów rozwojowych, m. in. z ICAN Institute, kreujemy sprzyjające środowisko i oferujemy realne możliwości rozwoju w globalnej spółce, aby pozyskiwać najlepsze talenty do naszego zespołu – komentuje Andrzej Zygadło.

Spółka w kolejnych kwartałach planuje także rozwój na nowych rynkach. W tym celu zarząd aktywnie poszukuje celów akwizycyjnych, głównie w Europie i Azji. Obecnie w skład Grupy wchodzi 35 spółek w 18 krajach. Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji, Kazachstanie, Hiszpanii i we Włoszech.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus