SHO (SHOPER), lider na polskim rynku rozwiązań dla ecommerce oferowanych w modelu SaaS (Software as a Service), opublikował wstępne szacunkowe wyniki finansowe. Przychody narastająco po 3 kwartałach wyniosły 53,4 mln zł, rosnąc o 65% r/r i przewyższając o 6,4 mln zł wynik uzyskany w całym 2020 roku. EBITDA skorygowana osiągnęła poziom 22,8 mln zł, co oznacza wzrost o 39% r/r. Wartość GMV sklepów bezpośrednich na platformie Shoper zwiększyła się z 2,8 mld zł do 4,2 mld zł, notując dynamikę na poziomie 50%. Za 12 ostatnich miesięcy zakończonych we wrześniu 2021 r., wyniosła już 5,4 mld zł, rosnąc o 56% r/r.
Model biznesowy Shoper odznacza się wysokim poziomem skalowalności, co wpływa na poprawę osiąganych wyników wraz ze wzrostem liczby użytkowników platformy. Poza dystrybuowanym w formie abonamentu rozwiązaniu Shoper, wiele usług dodatkowych rozliczanych jest w modelu pay-as-you-grow, który polega na skorelowaniu przychodów Shoper z wielkością generowanych obrotów (GMV) przez sklepy na platformie Spółki. W okresie ostatnich 12 miesięcy, wartość GMV wygenerowana przez sklepy bezpośrednie na platformie Shoper zwiększyła się do 5,4 mld zł.
- Świetnie dopasowana oferta usług ecommerce dla MŚP sprawia, iż użytkownicy platformy Shoper rozwijają się znacznie szybciej niż szeroki rynek handlu elektronicznego. Dynamika naszych przychodów jest ściśle skorelowana z sukcesem naszych klientów co przekłada się na rekordowe wyniki finansowe Shoper. W pierwszych 3 kwartałach nasze przychody zwiększyły się o 65% rok do roku, mimo rekordowego tempa rozwoju rynku ecommerce w 2020 roku. Cieszy nas również bardzo szybki wzrost GMV – istotnie przekraczającego już 5 mld zł na przestrzeni ostatnich 12 m-cy – komentuje Marcin Kuśmierz, prezes zarządu Shoper.
Shoper prowadzi szereg projektów związanych z rozszerzeniem oferty ecommerce dla małych i średnich firm. W pierwszej połowie roku dokonała inwestycji w platformę do sprzedaży wielokanałowej (omnichannel) ErpBox, umożliwiającej m.in. sprzedaż przez polskie i zagraniczne platformy handlowe oraz integracje z systemami księgowymi i ERP. Użytkownicy platformy Shoper zyskali też dostęp do nowego systemu inteligentnych rekomendacji i usług finansowych (kup teraz, zapłać później). W III kwartale Shoper dokonał akwizycji Shoplo, trzeciego gracza pod względem liczby obsługiwanych sklepów na rynku w modelu SaaS. W wyniku przejęcia, około 4 700 sklepów zostanie przeniesionych na platformę Shoper, a możliwość skorzystania z nowych usług, pozwoli im dynamicznie zwiększać swoją sprzedaż.
- W ostatnich tygodniach rozpoczęliśmy budowę kolejnych obszarów biznesowych – oferując nowe usługi w chmurze (Commerce Cloud) oraz finansowanie sprzedaży (Financial Services). Dziesiątki nowych usług, realizowanych we współpracy z liderami rynku, wesprą rozwój użytkowników platformy Shoper w zakresie optymalizacji procesów operacyjnych oraz zapewnienia finansowania do dalszego rozwoju biznesu – dodaje Marcin Kuśmierz.
Spółka działa w popularnym modelu SaaS, polegającym na oferowaniu usługi w formie abonamentu, w przypadku Shoper jest to kilka zróżnicowanych pod względem zawartości pakietów, pozwalających na elastyczne dopasowanie rozwiązania do wielkości i charakterystyki danego biznesu. Rynek SaaS cechuje się stałą i wysoką dynamiką wzrostu, która przyspieszyła w okresie pandemii w roku 2020.
Spółka zadebiutowała 9 lipca br. na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, wartość oferty publicznej akcji wyniosła 363 mln złotych. Kurs odniesienia akcji Shoper został ustanowiony na poziomie 47 zł, ceny maksymalnej z oferty dla inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych.
Wstępne szacunkowe skonsolidowane wyniki finansowe Shoper:
mln zł |
3 kwartały 2021 r. |
3 kwartały 2020 r. |
Różnica |
% Zmiana |
Przychody |
53,4 |
32,4 |
20,9 |
65% |
EBITDA skorygowana |
22,8 |
16,4 |
6,4 |
39% |
Zysk brutto |
25,0* |
10,8 |
14,2 |
132% |
GMV (mld zł) |
4,2 |
2,8 |
1,4 |
50% |
GMV LTM (mld zł) |
5,4 |
3,5 |
1,9 |
56% |
*14,9 mln zł (+4,1mln/+38%) po wyłączeniu finalnego rozliczenia inwestycji w spółkę InSales RUS O.O.O.