Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Ponad 13 miliardów złotych rocznego obrotu Grupy AB

Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB
Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB
Udostępnij

O blisko 3 mld zł wzrosły przychody Grupy ABE (ABPL) w zakończonym roku finansowym 2020/2021, co przełożyło się na wzrost wyniku EBITDA o 64% rdr i zysku netto o 86% rdr. Rekordowe wyniki finansowe to skutek nie tylko sprzyjającego otoczenia rynkowego, ale także długoterminowego inwestowania w efektywność, rozwój organiczny i nowoczesne technologie – e-commerce, cloud, automatykę magazynową, systemy sztucznej inteligencji.

Wybrane rezultaty finansowe:

- Osiągnęliśmy rekordowe wyniki i podtrzymujemy chęć bezpośredniego podzielenia się sukcesem z akcjonariuszami, co znajdzie się w propozycji stosownej uchwały Walnego Zgromadzenia. Nasz długoterminowy wzrost został wypracowany codziennym wysiłkiem całego międzynarodowego zespołu Grupy AB, dlatego pragnę podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do kolejnego umocnienia naszej wiodącej pozycji w Polsce i regionie CEE – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB.Dolnośląska Grupa AB w roku finansowym 2020/2021 zanotowała 13,1 mld zł przychodów (+28% rdr), co przełożyło się na porównywalny procentowo wzrost zysku brutto na sprzedaży do blisko 473 mln zł. Efektywność biznesowa i dźwignia operacyjna wraz ze sprzyjającym otoczeniem sprawiły, iż wynik EBITDA wzrósł o 64% rdr, do 183 mln zł, a zysk netto o ponad 86% rdr, do 124 mln zł.

- Jesteśmy firmą technologiczną, która stawia na e-commerce i automatyzację procesów, w tym transakcji handlowych i operacji logistycznych. Zbudowaliśmy trwałe przewagi konkurencyjne, wsłuchujemy się też w potrzeby naszych klientów. Myślimy długoterminowo i w taki sposób również działamy, budując zdrowe fundamenty firmy i antycypując zmiany rynkowe – podkreśla Prezes Przybyło. 

W samym drugim kwartale br. (czwarty kwartał roku finansowego 2020/2021) Grupa AB zanotowała blisko 3 mld zł przychodów, ponad 39 mln zł wyniku EBITDA i 26 mln zł zysku netto, kontynuując wzrosty w dwucyfrowym tempie. Wartość kapitału własnego zbliżyła się do 1 mld zł, a wskaźnik dług netto do EBITDA na koniec czerwca br. miał wartość poniżej 1,2.

Bezpieczeństwo finansowe jest wpisane w nasze DNA, podobnie jak budowanie siły finansowej, aby wypełniać w najlepszy sposób rolę dystrybutora. O ile – ze względu na efekt wysokiej bazy i fluktuacje na poszczególnych rynkach – w oczywisty sposób trudno byłoby oczekiwać tak wysokich dynamik wzrostu rok do roku także w kolejnych kwartałach, o tyle przyspieszenie cyfryzacji w Polsce czy Czechach wydaje się trwałym trendem, czynniki makro pozostają korzystne, popyt wszedł na wyższe poziomy. Warto podkreślić, że Grupa AB kontynuuje inwestycje w nowe technologie i efektywność – wskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Podczas gdy rynek dystrybucji IT w Polsce w okresie roku finansowego 2020/2021 Grupy AB (minione cztery kwartały) wzrósł szacunkowo o około 35%, to jeszcze wyższymi dynamikami wzrostu cechowały się takie kategorie rynkowe jak notebooki, smartfony, procesory czy monitory. W samym drugim kwartale br. rynek dystrybucji IT wzrósł w Polsce o mniej niż 20% rdr, a w przypadku notebooków zanotował nawet niewielki spadek, podczas gdy dla odmiany wzrosła sprzedaż desktopów. W Czechach w ostatnich czterech kwartałach do najmocniej rosnących kategorii można zaliczyć procesowy, monitory i notebooki, a cały rynek zwiększył wartość o około 15% rdr. W samym drugim kwartale br. te kategorie również prezentowały wysokie dynamiki.

Dzięki naszemu doświadczeniu i szerokiemu portfolio marek w ofercie rozwijamy potencjał każdego segmentu naszego biznesu. Wysokie dynamiki, poza klasycznym IT, prezentują chociażby obszary VAD, digital signage czy segment gamingowy, w którym w możliwie pełny sposób odpowiadamy na popyt co do konsoli nowej generacji. Warto również wspomnieć o smart home, gdzie w drugim kwartale podwoiliśmy skalę sprzedaży w ujęciu rok do roku. Od 30 lat jesteśmy blisko klientów, umacniamy nasze przewagi i generujemy wartość dodaną dla wszystkich uczestników kanału dystrybucyjnego – wskazuje Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.

W ramach narodowej walki z COVID-19 Grupa AB zainicjowała akcję #AByrazem, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu. W ramach #AByrazem AB S.A. zakupiła respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wraz z firmami Lenovo i Motorola Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, Toshiba, Brita, Megabajt, Winix Grupa AB ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i wspiera walkę z pandemią koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami.

Akcja #AByrazem została uhonorowana licznymi nagrodami, a Grupa AB i jej menedżerowie są systematycznie nagradzani przez resellerów, vendorów i kapituły konkursowe. Najnowsze nagrody pochodzą z 16 września br., kiedy podczas uroczystej gali IT Champions 2021 magazynu IT Reseller do Grupy AB trafiły aż cztery nagrody – dystrybutora roku, akcji CSR, osobowości branży IT (CEO Andrzej Przybyło) oraz dyrektora marketingu i sprzedaży (Patrycja Gawarecka).

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus